Inlägg från: älskarlivet |Visa alla inlägg
  • älskarlivet

Fråga prästerna 8

Jag har för mig att minst en av er måste vara medlemmar i svenska kyrkan, annars får man inte vigas där.

Tristan79 skrev 2009-05-27 20:43:56 följande:
    Vi är inte medlemmar i Svenska kyrkan av olika anledningar, men min blivande make vill gärna gifta sig i kyrkan. Är det upp till varje enskild församling att avgöra om det är ok? och vad kostar det?
  • älskarlivet

Ang det där med knäböjning så sa vår präst att det inte är många som gör det längre och att man får själv välja om man vill eller inte. Jag blev lättad över det eftersom jag har problem med mitt knä..

• älskarlivet

Jag har sjungit på oerhört många bröllop och varit som gäst på 5-6 bröllop och det är nog ett av alla de brudpar som knäböjt.. KAnske det beror på var man bor då?

Kjell Präst skrev 2009-06-08 17:28:34 följande:

Jag har aldrig varit med om en vigsel där paret INTE har knäböjt. Det är alltså inte ovanligt med knäböjning, tvärtom. Men medicinska skäl är givetvis tillräckliga för att "slippa" knäböja.
  • älskarlivet

Jag hade gärna knäböjt om det inte hade varit för att jag blev påkörd i höstas och knappt kan sitta på huk eller sätta mig ner på golvet än.. Än mindre knäböja då..

xmarsan skrev 2009-06-08 22:49:34 följande:
    Jag tänker iaf knäböja - även fast jag opererat knät för en meniskskada! Så det så Inga undanflykter här inte!
  • älskarlivet

Sen tycker jag inte att knäböjningen gör hela vigseln - och då är jag ändå troende.. Men som sagt, jag har stundtals fruktansvärt ont i mitt knä så jag kan verkligen inte.

• älskarlivet

Vår präst sa ingenting om knäböjning, han sa att vi själva fick välja om vi vill ha det eller inte..

Pitebrud 090801 skrev 2009-06-09 08:14:43 följande:

Älskarlivet: Fråga eran präst så löser det sig nog. Kan inte se att knäböjningen skall vara något problem. Er präst vet nog hur man skall göra så att du slipper knäböja. Prästerna brukar vara tillmötesgående och påhittiga. Det finns kanske något annat alternativ. Tex stående handpåläggning eller att du kanske får sitta på en stol. Möjligheterna är många om man bara vill.xmarsan: Grattis att du känner dig så bra att du klarar av att knäböja, men alla har kanske inte samma möjlighet. Jag vet många som knappt kan sätta sig på en stol än mindre lyckas knäböja och tar de sig ner så tar de sig aldrig upp igen utan hjälp och det kanske inte är minnet man vill ha från dagen.
  • älskarlivet

Jag sjöng med hur mycket som helst i psalmerna.. Mina föräldrar hörde det enda till första raden.. Skulle kännas konstigt att inte sjunga med!

14e november skrev 2009-06-16 22:08:53 följande:

Visst kan även brudparet sjunga med i psalmerna under vigseln? Eller blir det konstigt då?
Svar på tråden Fråga prästerna 8