Inlägg från: Yesh I do |Visa alla inlägg
  • Yesh I do

Fråga prästerna 8

Efter Burres puff så passar jag på att fråga; hur vanligt är det att någon vän/anhörig läser ett av bibelstyckena under vigseln istället för prästen? Jag och min syster har en väldigt speciell relation till "kärlekens lov" eftersom farmor alltid läste den för oss. Nu tänker jag att det skulle vara trevligt om min syster kunde läsa den under vigseln- men! Blir det rörigt? Stökar det till själva gudstjänsten?

Vi har vigselsamtal nästa vecka och kan då så klart fråga vår präst men vill gärna ha era synpunkter också!

• Yesh I do

Tack för snabbt svar

Kjell Präst skrev 2009-06-11 10:29:53 följande:

Yesh I do skrev 2009-06-11 10:14:53 följande:
    Det går alldeles utmärkt. Det är ett av de stycken som någon annan än prästen kan läsa. Det stökar inte alls till. Hur vanligt det är...tja, det händer ibland men min erfarenhet är nog att det är övervägande jag som läser bibeltexterna.
  • Yesh I do

oooh, den kanske man kan översätta till tyska och läsa för släkten från Österrike precis efter att prästen läst en bibeltext på svenska De är redan nu lite purkna över att vi inte vigs i Österrike....

Kjell Präst skrev 2009-06-11 10:44:00 följande:

Personligen tror jag det var denna lilla visa hon läste med sakralt tonfall:Bä bä svarta getvar det du som sket?Nä, nä, kära kungDet var Martin Ljung
  • Yesh I do

Hehe det borde ligga nära till hands ja

Fjällbruttan skrev 2009-06-11 11:27:49 följande:
    Då borde de dra på smibanden i alla fall Yesh I do skrev 2009-06-11 11:23:07 följande:
Svar på tråden Fråga prästerna 8