Inlägg från: Snoddasen |Visa alla inlägg
  • Snoddasen

Fråga prästerna 8

Har du några bra tips på fina psalmer? Jag och min sambo ska gifta oss borgerligt och därefter ha en kyrklig ceremoni, dvs en välsignelse av vårt äktenskap. Vi är på jakt efter två psalmer där man inte säger "man och kvinna".

• Snoddasen

Kjell Präst skrev 2009-06-11 17:52:02 följande:

Jag är glad att kunna säga att en av mina favoritvigselpsalmer, nr 84, håller måttet! Den är vacker, relativt lättsjungen och man sjunger "Dessa två" och "dem", aldrig "Man och kvinna".Nr 82 skulle också "man-och-kvinna-mässigt" fungera, men den når inte riktigt upp till 84:ans klass - tycker jag, helt subjektivt förstås.Nu vet inte jag när ni ska gifta er, men sommarpsalmer på sommaren och julpsalmer i jultid går ju alltid hem. Nr 333 brukar jag rekommendera ibland om man vill ha något annorlunda, och väldigt svängigt. Den heter "Änglarna sjunger i himlen" och sätter garanterat fart på kyrkan Sedan finns det ju sisådär sjuhundrasjuttio andra vackra psalmer också
    vi ska gifta oss i oktober, så nån sommarpsalm fungerar inte så bra. Men tack för tipsen!
  • Snoddasen

Glömde ju fråga; hur lång brukar en välsignelseakt vara?

Minnet är ju bra men kort.. ;)

• Snoddasen

Åh, tack för alla tips! Vi är inte så insatta i det där med psalmer, så det uppskattas verkligen!!

Svar på tråden Fråga prästerna 8