Fråga prästerna 8
Hej alla i tråden! Glad Kristi himmelsfärdsdag! eller hur man säger
Hej alla i tråden! Glad Kristi himmelsfärdsdag! eller hur man säger
Judarna firar påsk till minne av hur Gud räddade dem från slaveriet i Egypten.
Han sa till Mose att en ängel skulle slå allt förstfött iEgypten, men de som slaktade ett lamm och strök av dess blod på dörrposten skulle ängeln gå förbi.
man skulle också baka osyrat (ojäst) bröd.
När Farao så förlorade sí son och hela Egypten drabbats på detta sätt, gav sig äntligen Farao och släppte Mose och hans folk, som gick ut i öknen.
Man äter alltså påskalammet och bryter påskens bröd av den anledningen. När Jesus sa att HAN var lammet som nu offrades för att alla andra skulle få leva så var det en oerhört stark innebörd i det. Alla runt det bordet visste hur mycket det där förra lammets blod hade betytt.
Jesus själv instiftade ju den nya betydelsen av påsken då han sa att man hädanefter skulle "göra detta till minne av mig"
När han dog, så rämnade dessutom förlåten(ett jättedraperi) i templet, som skilde det allra heligaste från folket, dvs, nu var vägen öppen ända fram till Gud för alla, inte bara överstprästen(som annars var den enda som fick gå innanför förlåten)
Det är väldigt mycket i allt under påskhändelserna som verkligen har stor betydelse symboliskt, och det är kykans tveklöst största högtid.
Påsken har alltså firats ända sedan Jesus själv ändrade den Judiska innebörden i ochmed den första nattvarden innan sin död och så sedan genom sin död och uppståndelse, enligt den kristna tron.
Om det också funnits vårliga hedniska högtider, så har det iallafall ingeting med Kristen påsk att göra.
Det med förlåten är när man tänker efter nästan det ballaste av allt!
Inga draperier mellan Gud och människan mer!
På grund av att Jesus gjorde det överflödigt.
Som en nyputsad förnsterruta!
Jag hjälper till och putsar en ruta här också..*gnider med tidningspapper för det är miljövänligt*
Kjell Präst skrev 2009-05-26 07:57:35 följande:
Nej, det är Frulle Nuh du blir, det har jag ju redan bestämt!
Bullar, det kan du få bjud på ändå, när som helst vad mig anbelangar!
Vad roligt med många som sjunger i kyrkan! Det är coolt!
Nuuuuu har jag varit och bevittnat hur Mulle blev Frulle!
Vacker som en dag såklart och jätteroligt att se dem skrida in i kyrkan tillsammans och så rörda och fina!
Jag och Cantaton gjorde vårt bästa när vi sjöng psalmerna Kjell!