Inlägg från: Burre Präst |Visa alla inlägg
  • Burre Präst

Fråga prästerna 8

*puffar denna utmordentliga tråd lite*

• Burre Präst
    Timba skrev 2009-07-12 22:14:19 följande:
    Kjell! Hjälp!Vi måste bestämma hurdana våra löften ska se ut till varandra snart men vi kan inte komma på något. Vår präst har endast haft en vigsel innan vår så han kan inte säga vad brudparen "brukar" säga. Vi vill INTE ha "tills döden skiljer oss åt" och helst inte "så länge vi lever". Men vi måste ju ha något som talar om att vi har för avsikt att vara gifta även i framtiden Har du, eller någon annan, något bra förslag?
    Varför vill ni inte ha med "så länge vi lever"? Det är ju det äktenskapet är menat att vara, dvs livslångt.

Jag hoppas er präst inser att det är otillåtet med "tills livet skiljer oss åt" eller andra dylika dumheter.
  • Burre Präst
    Heloise skrev 2009-07-22 09:36:30 följande:
    jag har en fråga om själva intåget. Vår präst sa att vi skulle gå först, sen tärnor och marsalkar och sist prästen, men vi var och kikade i kyrkan igår och det är så himla trångt uppe vid altaret att jag vette tusan hur det ska gå när den gravida tärnan ska maka sig förbi mig och mitt långa släp( det är en liten trappa upp)Kan man vända på allt? Dvs präst först sen tärnorna och marsalkarna och sist vi, på det sättet behöver inte alla flytta på sig som om det vore hela havet stormar.
    Prata med er vigselpräst om saken. Processioner kan byggas upp antingen enligt principen "Viktigast går sist" eller "Viktigast går först". Kanhända tycker er präsr att ni ska gå först så att gästerna kan fotografera er utan att riskera på en prästarm i vägen eller så.

För egen del brukar jag fråga brudparen om de vill jag ska gå före eller ej; en del vill gärna ha prästen framför sig medan andra helst inte vill det. Men oftast går vi i just den ordning du nämner; präst, ev brudnäbb tärna/marskalk, brudpar.
  • Burre Präst
    källerudd skrev 2009-07-23 10:05:09 följande:
    På tal om det här med vigsel utomhus och musik. Måste man välja psalmer el kan vi välja "vanlig" musik? Kommer troligtvis ha en solist som sjunger en el två sånger...räknas det in i det där vanliga 3 psalmerna el är det utöver??
    Psalmer är sånger ur psalmboken som församlingen sjunger gemensamt. Minst 2 sådana skall vara med i den kyrkliga vigseln oavsett om den sker i en kyrka eller på en badbrygga.

Att en solist sjunger är inte psalmsång.
  • Burre Präst

Kjell Präst skrev 2009-07-27 13:38:06 följande:

När det gäller Gekås har shoppingdjävulen absolut tagit tag i mig, vi åker hit en vecka varje år...det finns ju så grymt mycket bra grejer...
    En *vecka* på GeKås? Nog för att jag har hört att varuhuset är stort men ...

Själv sitter jag just nu i ett tält på ett scoutläger.
  • Burre Präst
    pettan skrev 2009-08-14 14:16:59 följande:
    Har säkert blivit frågat förut men exakt vad står brudöverlämning för? Kanske en dum fråga o jag vet att det handlar om att kvinnan blir lämnad från pappan till maken för att nu tas om hand av honom men skulle vilja vet mer exakt!
    Anledningen att det just är fadern som överlämnar bruden till brudgummen är att han därmed överförde förmyndarrätten till brudgummen. Före vigseln var fadern kvinnans förmyndare, efter vigseln var det maken.

Jag har för mig att det i vissa ortodoxa kyrkor förut förekom att fadern även lämnade över ett ris till brudgummen för att understryka att han även övertog uppfostringsansvaret.

Som du förstår gillar inte jag heller den här traditionen och jag gör vad jag kan för att den inte ska få fäste här. Det är alltså en främmande tradition som egentligen inte förekommit här förrän efter 2:a världskriget. idag är det inte heller vanligt förkommande, även om man kan förledas att tro det av diskussioner härinne, det absolut vanligaste är fortfarande den gamla svenska traditionen att brud och brudgum går in tillsammans i kyrkan.
Svar på tråden Fråga prästerna 8