pettan skrev 2009-08-14 14:16:59 följande:
Har säkert blivit frågat förut men exakt vad står brudöverlämning för? Kanske en dum fråga o jag vet att det handlar om att kvinnan blir lämnad från pappan till maken för att nu tas om hand av honom men skulle vilja vet mer exakt!
Anledningen att det just är fadern som överlämnar bruden till brudgummen är att han därmed överförde förmyndarrätten till brudgummen. Före vigseln var fadern kvinnans förmyndare, efter vigseln var det maken.
Jag har för mig att det i vissa ortodoxa kyrkor förut förekom att fadern även lämnade över ett ris till brudgummen för att understryka att han även övertog uppfostringsansvaret.
Som du förstår gillar inte jag heller den här traditionen och jag gör vad jag kan för att den inte ska få fäste här. Det är alltså en främmande tradition som egentligen inte förekommit här förrän efter 2:a världskriget. idag är det inte heller vanligt förkommande, även om man kan förledas att tro det av diskussioner härinne, det absolut vanligaste är fortfarande den gamla svenska traditionen att brud och brudgum går in tillsammans i kyrkan.