Inlägg från: Blivande präst |Visa alla inlägg
  • Blivande präst
    Ridtravaren skrev 2009-07-15 11:04:37 följande:
    Har inte psalmboken på jobbet ;)Nej, vi gifter oss i kyrka tillhörande Svenska kyrkan men har valt att använda oss av min konfirmationspastor från Baptist/Missionskyrkan där jag "hängde" mycket i min ungdom. Den kyrka vi gifter oss i har god känt att vi använder oss av vår pastor, han har tidigare vigt flera par i samma kyrka. I vår kommun har Baptist/Missionskyrkan rätt så nära samarbete med Svenska kyrkan :)
    Då er pastor kommer från Baptist/Missionskyrkan, så er det deras ordningar som gäller och inte Svenska kyrkans. Det räknas alltså som om ni hade gift er i en Baptist/Missionskyrka, vilken byggnad det är spelar ingen roll.
  • Blivande präst

Innie skrev 2009-08-03 21:53:48 följande:

Vilken strålande tråd!Min fästman friade i försomras och vi planerar gifta oss till nästa sommar. Vi är båda väldigt engagerade i SvK (han ska upp i antagningskonferens som prästkandidat om två veckor!) och har ganska många tankar och funderingar kring själva vigseln. Förhoppningsvis kan vi ordna så en vän till oss blir vår vigselpräst, men den bygger på att hon själv hinner vigas först Vår fundering; vi vill väldigt gärna ha vigsel med mässa (dvs. nattvard) men trots sökande med ljus och lykta har vi inte hittat någon sådan ordning. De vänner som haft mässa med vigsel har själva fått komponera gudstjänstordningen. Det hade varit skönt att höra OM det finns någon vedertagen ordning och VAR man isf kan finna den. Finns den alls med i kyrkohandboken eller är den helt struken?Allt gott och tack på förhand!
    Det finns en ordning i handboken, eller rättare sagt, det finns två.

Alt. 1:
    1. Ordning för Vigselgudstjänst med Inledningsmusik och Psalm.
    (2. Mässans Beredelse med Beredelseord, Syndabekännelse och bön om förlåtelse, Förlåtelsen och Tackbön.)
    3. Ordning för Vigselgudstjänst fr.o.m. Lovprisning t.o.m. Förbön.
    4. Ordning för mässa fr.o.m. Offertoriepsalm. Som prefation kan användas Prefation vid vigsel med mässa.
    5. Före Välsignelsen går brudparet fram och knäfaller vid altarringen. Om prästen håller vigseltal kan detta ske efter Välsignelsen eller efter den avslutande psalmen. Vigselbevis överlämnas i samband med vigseltalet.

Alt. 2:
    1. Ordning för Vigselgudstjänst med Inledningsmusik och Psalm.
    2. Högmässans inledning t.o.m. Evangelium.
    3. Kort predikan/Vigseltal.
    4. Psalm. Under psalmen går brudparet till altarringen.
    5. Ordning för Vigselgudstjänst fr.o.m. Lovprisning t.o.m. Förbön.
    6. Ordning för Högmässa fr.o.m. Offertoriepsalm. Som prefation kan användas Prefation vid vigsel med mässa.
    7. Före Välsignelsen går brudparet fram och knäfaller vid altarringen. Vigselbevis överlämnas efter den avslutande psalmen.

Sedan finns det också ordningar i Noterias och Artos missalen.
Svar på tråden Fråga prästerna 8