Inlägg från: Svanboet |Visa alla inlägg
  • Svanboet

Fråga prästerna 8

hjälper till och puffar fast jag inte har en egen fråga...

• Svanboet

Tyvärr får jag lov att hålla med om att det finns allt för många som använder helt vanliga svepskäl för att slippa göra det de inte vill, tråkigt men sant.

• Svanboet

Helt underbart!

Kjell Präst skrev 2009-06-11 10:44:00 följande:

Personligen tror jag det var denna lilla visa hon läste med sakralt tonfall:Bä bä svarta getvar det du som sket?Nä, nä, kära kungDet var Martin Ljung
  • Svanboet

Kjell präst - på läger och allt! Du tar dig in här och rådger även vilsna brudar och inte bara konfirmander. Det är strongt tycker jag!

• Svanboet

:-O Jag tror inte mina ögon. Hur kan man fråga nått sånt?!

Soldemor skrev 2009-07-11 12:49:05 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-09 14:43:35 följande:
    Jag hade en brud som undrade om hon var tvungen att säga ja (ni skulle sett minen på hennes m2b när hon frågade det!). Hon ville hellre säga något positivt bejakande, men inte just ja. När det var dags för vigseln, klockorna ringde och vi skulle ställa upp för att gå in, sade jag till henne: "Nu säger du ja" och hennes tillkommande fyllde i med emfas: "ja det gör du!"
  • Svanboet

Vilken start på dagen!
    God morgon till Frulle och Kjell Präst

• Svanboet

Underbart! Denna historia har räddat min lunchrast!

Kjell Präst skrev 2009-07-13 10:07:54 följande:

Min fru råkade ut för det igår, hon gick i en mässa som jag hade, och en kyrkvärd som inte kände henne ville väl göra en insats. Han gick fram och presenterade sig och sa "Dig har jag inte sett förut". Hon blev så störd att hon tänkte vända i dörren. Hon stannade dock men i förvirringen råkade hon säga "Jag är Kjells man" varpå kyrkvärden allvarligt upprepade "Jaha, du är Kjells man".
  • Svanboet

Jag tror ingen tar så allvarligt på det där med baraxlat nu för tiden, varken för brud eller gäst. Kolla med prästen er om det är ok i vigselkyrkan.

Martinaa skrev 2009-07-13 17:44:52 följande:
    Lido:Som brud måste man väl ändå få vara baraxlad. Alla bröllop jag har varit på har bruden haft klänning med bara axlar. Som gäst däremot skadar det väl inte med en sjal eller liknande...?
  • Svanboet

Tror du kyrkorummet misstycker om man visar axlarna? Hur är det då med vaderna eller "halva låret"?

Kjell Präst skrev 2009-07-13 18:14:12 följande:

Det stämmer inte - det "förbud" som har gällt i kyrkan mot bara axlar har även i högsta grad gällt bruden.Men, som sagt, det är nog inte många präster idag som bryr sig om denna gamla etikettsregel. Dock menar Magdalena Ribbing att det inte spelar någon roll vad kyrkan tycker i frågan, etikettsmässigt är bara axlar i kyrkan fel, av respekt mot kyrkorummet.
  • Svanboet

Ursäkta - trött och hungrig Givetvis ska vi inte stöta oss med Ribbing, vår egen etikett-guru.

Kjell Präst skrev 2009-07-13 18:20:18 följande:

Regeln gäller förstås inte enbart bara axlar utan även kortkort klänning, för djup urringning etc. Jag själv tänker inte på hur brudparen är klädda och skulle aldrig drömma om att kommentera deras klädsel - men, som sagt, ska man följa Etiketten Enligt M Ribbing så är det felfelfel att vara utmanande klädd i kyrkorummet.
Svar på tråden Fråga prästerna 8