Inlägg från: Martinaa |Visa alla inlägg
  • Martinaa

Fråga prästerna 8

Har en fråga angående kostnad för ett bröllop i en församling man inte är medlem i. Jag såg att du redan svarat att inte visste kostnaden, och självklart kan det variera från olika församlingar, men tänkte höra ifall du iaf har ett HUM om vad det kan tänkas gå på? Rör det sig om några hundralappar eller tusenlappar??

• Martinaa
    allehanda skrev 2009-07-12 20:48:39 följande:
    Är det en församling inom svenska kyrkan och någon av er är medlem i sv k:a så kostar det inte ett rött öre
    Även om man inte är medlem i just den församlingen? Vi är båda medlemmar i Svenska Kyrkan, men om "kyrkan" (kapellet) vi är intresserade av är medlemmar i SvK har jag ingen aning om... Finns det kyrkor som INTE är med i SvK?
  • Martinaa
    passionsblomman skrev 2009-07-12 23:10:01 följande:
    Nej, det är NI som är medlemmar eller inte. Ni hör till en viss församling utifrån var ni bor någonstans. Vill ni gifta er i en annan församling brukar det vara något som reds ut församlingarna emellan.
    Jag har noll koll på det här märker jag. Jag är uppvuxen i en liten ort där jag gick i söndagsskola/scouterna och vuxendöptes i Missionskyrkan. Är det där jag är medlem då? Jag konfirmerades i Svenska Kyrkan på samma ort.
    Sedan flyttade jag i vuxen ålder till större stad och har faktiskt inte satt min fot i en kyrka här. Tillhör jag fortfarande församlingen i min uppväxtort?
    Tacksam om någon kan hjälpa mig reda ut begreppen för mig! (Japp, fick semester idag, därför jag sitter och grubblar på sånt här vid midnatt, hehe )
  • Martinaa

Lido:
    Som brud måste man väl ändå få vara baraxlad. Alla bröllop jag har varit på har bruden haft klänning med bara axlar. Som gäst däremot skadar det väl inte med en sjal eller liknande...?

• Martinaa

Vi kommer eventuellt gifta oss i ett privatägt kapell. Präst kommer "lånas" från närmaste kyrka vad jag förstod. Gäller fortfarande alla "vanliga" regler som inom Svenska Kyrkan då?

• Martinaa
    tågjäntan skrev 2009-07-15 20:42:40 följande:
    Ja, fast det är singular. Hur blir det i plural?
    Smileys eller smileysar. Engelskt eller försvenskat...
  • Martinaa
    Svanboet skrev 2009-07-16 09:29:08 följande:
    Om någora vet att man ska stå brukar resten av folket följa med upp ganksa snabbt
    Det blir ett jäkla buller precis som dörrana öppnas och sen kommer kamera-smattret!
    Aaah, längtar till just de ljuden!

Får dock lyssna till dem redan på lördag då jag ska på bröllop, som gäst. Men iiiih, tänk den dagen en hel kyrka reser sig upp för MIG och min blivande!
  • Martinaa
    allehanda skrev 2009-07-16 11:57:29 följande:
    Med digitalkameran så blir det snarare "ping-pong" eller små trudelutter!Om jag ssom vaktmästare ser att gästerna inte reser sig upp så brukar jag lite demonstrativt skrapa med en stol på golvet, och i de flesta fall så fattar folk vinken.
    Hahaha!
  • Martinaa
    passionsblomman skrev 2009-07-28 20:02:32 följande:
    Och här håller jag på och kastar och kastar...för vi har köpt ett hus och ska flytta. Till Småland. Det är ett jättestort hus, så då måste man kanske åka till det där Gekås då? Är det och Ullared samma sak?Kjell Präst skrev 2009-07-28 18:27:29 följande:
    Köpcentrat Gekås ligger i orten Ullared. Så egentligen är det inte samma sak, men nästan ändå!
  • Martinaa

Du har nog redan lärt oss allt du kan!

Svar på tråden Fråga prästerna 8