Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Duchess skrev 2009-07-08 15:09:37 följande:
    "Jag vill bo under ett vattenfall" brukar jag och mina kompisar kalla för Fantomen-sången. Vi känner nämligen bara till en enda person som bor under ett vattenfall (och trivs med det)
  • Kjell Präst
    Miserere skrev 2009-07-08 23:30:29 följande:
    Det här kanske jag som musiker borde kunna men hur är det med "Psalmer i 90-talet" och "Psalmer i 2000-talet"? Vilka nummer är det som "gäller". Jag ser här på BT att folk hänvisar till ex 834 (jag förstår att de menar 90-talet). För mig är 834 nr 930... Det verkar inte heller som om församlingarna som ger psalmvalsråd på sina hemsidor har tänkt på att vissa psalmer fått nya nummer. Hoppas ni förstår min fråga. Hur tänker ni?
    Förvirringen är i det närmaste total. Någon regel finns såvitt jag vet inte, jag har i dopsammanhang råkat ut för att någon hänvisat till ett nummer som i den ena är en vacker doppsalm, i den andra en lidandepsalm eller liknande. Nu är det, åtminstone i de sammanhang där jag vistas, relativt ovanligt att sjunga ur såväl "90-talet" som "2000-talet" så problemen uppstår sällan. En musiker jag känner sa en gång "Jag börjar spela psalmer ur den orangea när församlingen har lärt sig alla psalmer i den röda"
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-07-09 06:58:23 följande:
    Man måste hänvisa till den bok numrena står i. Så är det i alla länder där man har flera "hymnals". Inget konstigt. Sen slarvar folk och har ingen koll. Också inte konstigt
    Som sagt, problemet är kanske att många inte har koll på att det faktiskt finns flera böcker att välja på. Kanske har man en större vana vid det utomlands (skriver mannen som skaffade pass för ett år sedan och aldrig har varit i gudstjänst utomlands)
  • Kjell Präst
    delirious skrev 2009-07-09 14:38:47 följande:
    Hej hej, nu vet jag inte om denna fråga redan är ställd i denna tråd, men det jag undrar är, måste man alltid säga mer än "Ja" då man gifter sig?...ser då jag googlar runt angående giftermål att man ska upprepa efter prästen eller ha egna löften, men hade väl själv pga social fobi gärna sagt så lite jag bara kan :)
    Jo då, frågan är ställd ett antal gånger men det kommer ju hela tiden nya blivande brudar så vi tar det igen: "Ja" säger man som svar på frågan "Inför Gud och denna församlings närvaro frågar jag dig, NN: Vill du ta NN till din hustru/man och älska henne/honom i nöd och lust" Så på frågorna svarar man alltså bara "ja". Men sedan kommer löftena, och då slipper man inte så enkelt undan Där måste man antingen läsa efter prästen några rader (Jag NN, tar dig, NN, nu till min hustru/man att dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt) eller själv läsa, utan att prästen läser före (NN, jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt) Någon av dessa varianter måste vara med om man inte väljer att skriva helt egna löften, men det är väl knappast aktuellt i ert fall om ni vill säga så lite som möjligt.
  • Kjell Präst
    Bettertogether skrev 2009-07-09 18:47:12 följande:
    Hmm... när jag var på bröllop i Juni var det bara frågan som ställdes... Inga löften avgavs (om det böjs så :P).. När jag tänker efter har jag aldrig hört någon avge löftena i kyrkan :/ Kanske det är något som inte förekommer i Finland??Kjell Präst skrev 2009-07-09 14:43:35 följande:
    Vet inte hur det är i Finland, men i Sverige är löftena mycket viktiga. De är en del av det juridiska och måste därför absolut finnas med.
  • Kjell Präst
    Duchess skrev 2009-07-11 17:51:36 följande:
    Jag vet! Det skedde stegvis under 300-talet. Vissa bibelböcker var mer omstridda än andra, t ex Jakobsbrevet. Men den definitiva listan fastställdes på kyrkomötet i Karthago år 397 eKr. Många av de texter som inte kom med i kanoniseringen (fastställandet av bibelböckerna) finns att läsa i Apokryferna. Det är en samling texter som har biblisk anknytning. Luther tyckte att de var "god och nyttig läsning". Vet inte om jag håller med om det i alla avseenden, men intressanta är de iaf
    Det finns ju två sorters apokryfer, sådana som hör till GT och sådana com hör till NT. GT:s apokryfer finns i Bibeln medan NT:s apokryfer aldrig har varit aktuella att ingå där. De finns dock att läsa även de, i olika samlingar utanför Bibeln. De har ansetts ha lågt värde eftersom de är tillkomna långt efter de fyra evangelier som ingår i NT
  • Kjell Präst
    Aleta skrev 2009-07-12 10:44:43 följande:
    Tack, mycket intressant!Finns/fanns det texter skrivna av kvinnor också?
    Inga kända, såvitt jag vet. Kvinnors värde var ju inte särskilt stort på den tiden och texter av kvinnor ansågs kanske inte särskilt intressanta?
  • Kjell Präst
    Aleta skrev 2009-07-12 10:46:01 följande:
    Fanns det inte fler samtida med de evangelier som ingår?Jag fick för mig att det fanns massor med texter.Kjell Präst skrev 2009-07-12 06:50:46 följande:
    Det finns inga texter som tillmäts samma värde som de evangelietexter som ingår i NT. Det kan förstås ha, och har säkert, funnits samtida texter men dessa har i så fall gått förlorade. De nuvarande evangelietexterna är de äldsta, Markus ju det allra äldsta från ca 70 e. Kr.
  • Kjell Präst

Jag har inte träffat på någon präst som klagat över solosångerna (men det finns säkert sådana). Det finns i alla fall ingen formell begränsning för antalet solosånger, men som någon här på BT klokt sa: Det är ju en gudstjänst och ingen konsert, så man får väl hålla det på en rimlig nivå.

• Kjell Präst
    wiicky skrev 2009-07-12 18:23:24 följande:
    Hej, prästen!Jag har en liten fråga: får en präst gifta sig i kaftan fast man har ex. kravatt eller plastrong, väst och frackskjorta (om det är snyggt) istället för kaftanskjorta och elva? Vet du någon som gift sig i sin kaftan över huvud taget?
    Jag själv skulle aldrig gifta mig i kaftan eftersom jag är noga med att skilja på tjänst och privatliv. Jag har ALLTID prästskjorta när jag är i tjänst men ALDRIG när jag är ledig. Men något förbud mot att gifta sig i kaftan finns förstås inte. Däremot är jag tveksam till att byta bort elvan och prästskjortan. Då kan man väl lika gärna köpa sig en snygg kavaj eller hyra en frack eller smoking?
Svar på tråden Fråga prästerna 8