delirious skrev 2009-07-09 14:38:47 följande:
Hej hej, nu vet jag inte om denna fråga redan är ställd i denna tråd, men det jag undrar är, måste man alltid säga mer än "Ja" då man gifter sig?...ser då jag googlar runt angående giftermål att man ska upprepa efter prästen eller ha egna löften, men hade väl själv pga social fobi gärna sagt så lite jag bara kan :)
Jo då, frågan är ställd ett antal gånger men det kommer ju hela tiden nya blivande brudar så vi tar det igen: "Ja" säger man som svar på frågan "Inför Gud och denna församlings närvaro frågar jag dig, NN: Vill du ta NN till din hustru/man och älska henne/honom i nöd och lust" Så på frågorna svarar man alltså bara "ja". Men sedan kommer löftena, och då slipper man inte så enkelt undan
Där måste man antingen läsa efter prästen några rader (Jag NN, tar dig, NN, nu till min hustru/man att dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt) eller själv läsa, utan att prästen läser före (NN, jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt) Någon av dessa varianter måste vara med om man inte väljer att skriva helt egna löften, men det är väl knappast aktuellt i ert fall om ni vill säga så lite som möjligt.