Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Soldemor skrev 2009-07-20 16:07:54 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-20 16:05:26 följande:
    Jo, men jag har ofta första samtalet tidigt, sedan kan man ju ha kontakt under "resans gång" ifall det är något speciellt. Måndag samma vecka som vigseln brukar jag kontakta paret för att spika bibeltexter, vilka löften de önskar samt övriga val, så att allt är klart när vi träffas för att öva vigseln.
    Jo, vi har ju konstaterat tidigare att vi jobbar olika
    Samma vecka som vigseln äger rum har jag normalt spikat alltihop för flera veckor sedan. Och övar vigseln gör jag aldrig.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-07-20 16:16:52 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-20 16:13:12 följande:
    Ja, vilken tur att vi tänker och arbetar olika!
    Jo, det sägs ju så. Men vi har i alla fall katter båda två!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-07-20 16:42:01 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-20 16:28:40 följande:
    Ah, du är kattmänniska! Då är det mesta förlåtet! Ställer du dem? Vår huskattstjej blev BIS på uställning i Osby i lördags!
    Våra två skogisar fick cert i Västerhaninge i helgen.
  • Kjell Präst

kikki kikki skrev 2009-07-20 22:33:14 följande:

jag skulle uppskatta att ha ett samtal i tidigt skede för att se om man får kontakt och gå igenom lite av det som ska sägas och göras under vigseln.man har ju en del frågor och så menar jag
    Ja, men blir det alltför tidigt finns ju risken att brudparet har glömt alltihop när det väl är dags för vigseln.
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-07-21 07:36:24 följande:
    Och prästen. Jag har två till tre vigslar de lördagar jag är i tjänst i sommar (7 helger juni-augusti). Plus några dop varje helg och en och annan begravning i veckorna. Det är väldigt många personer att hålla i huvudet samtidigt. Mycket lättare med fyra veckors framförhållning och därmed ca en tredjedel så många personer i taget. ROligare för alla! Sedan finns det naturligtvis särskilda omständigheter som gör att man behöver träffas tidigare, semestrar osv.Kjell Präst skrev 2009-07-21 07:22:33 följande:
    Fast prästen har väl i regel allt nedskrivet, så den glömskan är mindre farlig, tycker jag Tycker i och för sig att brudparets glömska också är ofarlig, för jag leder ju gudstjänsten och har koll på allt. Det är därför jag aldrig övar heller...
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-07-21 09:57:59 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-21 09:48:24 följande:
    Låter farligt nära hybris-varning det där...
    Vad menar du med det?????
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-07-21 14:17:43 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-21 14:05:16 följande:
    Att du har sådan totalkoll, så det är därför du inte behöver öva!
    Nej, jag har inte totalkoll men jag har som sagt allting nedskrivet. Brudparet ska inte behöva komma ihåg särskilt mycket, kyrkan betalar mig för att ha koll under en gudstjänst. För övrigt har jag själv under mina 42 år aldrig anklagat någon för att ha hybris, speciellt inte någon jag inte känner.
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-07-21 12:31:55 följande:
    Jo, jag skriver ner en del. Men jag vill inte ha långa personbeskrivningar på brudpar, jag vill komma ihåg dem!Kjell Präst skrev 2009-07-21 09:48:24 följande:
    Jag skriver inte heller ned långa personbeskrivningar, jag skriver ned det jag anser mig behöva för vigseltalet. Sedan skriver jag ut en egen agenda för gudstjänsten där allt jag ska säga och göra finns med. Skulle aldrig klara mig annars...
  • Kjell Präst

Ja, självklart blev jag irriterad över att få höra att jag har hybris. Mycket kan man om man är präst anklaga mig för. Att jag är rätt ytlig teologiskt, att jag är usel på konfirmander exempelvis - och de anklagelserna skulle vara sanna. Men hybris är en åkomma jag inte lider av. Nu hörde jag ju inte ditt tonfall, kanske var det skämtsamt menat.
    Att berätta att vi gör olika är däremot självklart okay och på sitt sätt berikande. För min del lägger jag ned den här diskussionen nu.

• Kjell Präst
    prästeriet skrev 2009-07-22 21:32:56 följande:
    Jag förväntar mig absolut inte att bli medbjuden på middagen efter vigseln.
    Inte jag heller. Och blir jag det, tackar jag nej.
Svar på tråden Fråga prästerna 8