Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Burre Präst skrev 2009-07-27 15:54:46 följande:

Kjell Präst skrev 2009-07-27 13:38:06 följande:
    En *vecka* på GeKås? Nog för att jag har hört att varuhuset är stort men ...Själv sitter jag just nu i ett tält på ett scoutläger.
    En vecka per år, två besök varje dag under den veckan. Sedan har vi handlat så det räcker för ett år...
  • Kjell Präst
    Arwent skrev 2009-07-27 18:57:20 följande:
    Jag vill bara utfärda en varning för alla som planerar att åka dit. Gör inte det! (Inte Kjell då som redan är där) Det var den värsta kö jag någonsin sett in till varuhuset.:-0 Vi åkte hem igen, bättre att vänta några veckor tills semestrarna är över så kanske man kan röra sig där inne...
    Vi var där första gången på morgonen, då kunde man gå rätt in. När vi tog lunch hade bautakön Bertil infunnit sig (över en timme för att komma in, sa de i kötelefonen när vi ringde och kollade). Som tur var hade vi fått en stämpel på handen när vi gick ut, så vi kunde gå direkt in på eftermiddagen också...
  • Kjell Präst
    katarina1984 skrev 2009-07-28 14:24:40 följande:
    Vilka psalmer skulle kunna passa till ett bröllop nu den 19 September? Vi tänker oss att ha två solosånger också
    Jag är just nu i Ullared och har inte tillgång till psalmbok Vigselpsalmerna nr 84 och 411 föreslår jag dock alltid, som du ser ovan. I övrigt får jag återkomma när jag kommer hem
  • Kjell Präst
    Igia skrev 2009-07-28 18:01:33 följande:
    En fråga du kanske kan svara på nu när du är i Ullared... Vad handlar man där eftersom det tar två shoppingturer/dag i en veckas tid? Har aldrig varit där bara hört talas om att det är billigt...En annan fråga som kanske är med bröllop Tycker du att det är för sent att öva i kyrkan dagen innan?
    Som Frulle säger:Allt! Hittills, på två dagar, har vi fyllt femton kassar och då har vi varken varit på exempelvis damavdelningen eller kemtekniskt. Vad gäller bröllopsfrågan så är det säkert inte försent att öva dagen innan, själv övar jag aldrig med mina brudpar.
  • Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-07-28 18:41:20 följande:
    Helt OT, men hur bor ni där? En vecka i Stuga eller husvagn eller?? Hur rymmer ni allt när ni ska hem??Vänta... kom ju på det, har frugan åkeri och egen lastbil med sig?? *Nyfiken*
    De senaste åren har vi bott i campingstuga på Ullareds camping.

Jag har en fru som är bra på att stuva in bagage i bilen... och så har vi min bror med oss, som sitter ensam i en bil...han får ta en hel del av våra kassar - men han har nästan lika mycket själv, för han köper tex schampoo, tvättmedel, rakskum, deodorant för ett helt år...
  • Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-07-29 00:12:25 följande:
    oki... vi har just kollat på en karta..Det får bli 4 veckors semester nästa år!Vi ska på Ullared, på Vallarnas friluftsteater och Liseberg...Fast mannen vill inte till Ullared, så jag får väl gulla lite med honom Han morrar lite just nu över mina idéer coh förklarar att det är som dollarstore fast med timslånga köer...Jag tror honom inte Nu hävdar han att hans fd. svärmor bodde på parkeringen i en husvagn, ställde sig i kö kl 7 för att komma in kl 10...Jag får nog gå dit själv....
    En enda gång har jag råkat ut för timslång ingångskö. Och då har jag ändå varit här varje sommar i tio år...
  • Kjell Präst

För kärlekens skull skrev 2009-07-30 02:18:12 följande:

psalm förslag.... vi gifter oss den 15 augusti.... vet inte vad vi ska ha.... är det en, två eller tre psalmer.....
    Som det står i trådstarten så finns det i ritualet för vigsel plats för tre psalmer, men man kan om man vill välja bort en och alltså bara ha två psalmer.
    Som vanligt rekommenderar jag vigselpsalmerna 84 och 411. I augusti är det ju fortfarande sommar, så någon av sommarpsalmerna 200 och 201 kan ju fungera om ni vill ha något välkänt. En svängig psalm som jag gillar, men aldrig hört på en vigsel, är nr 333 "Änglarna sjunger i himlen". Ingen kan sitta stilla i kyrkbänkarna om ni väljer den! Eller varför inte några verser av "Mr Bean-psalmen" nr 23 "Tack, gode Gud för allt som finns"
  • Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-07-30 20:02:05 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-28 21:16:25 följande:
    Min syster och hennes sambo skulle dit en dag förra sommaren. Så jag och min man hängde på. Vi gjorde en del fynd men köpte inte så väldigt mycket, ändå tyckte min man att det blev dyrt. Så nu om GEkås kommer på tal säger han att det blir så dyyyrt. Ja, kortsiktigt försöker jag förklara.Skulle du inte kunna fråga din bror vad han tjänar på ett år genom att köpa ett helt års förbrukning åt gången . Förresten - vad tjänar ni själva på det ungefär? Då kanske jag kan få något argument att åka dit igen. Fast fråga är om det inte hänger på att en- två - och treliters påsarna inte var riktigt som han tänkt sig...
    Dyrt? På Gekås???? Jag vet inte riktigt hur mycket vi tjänar, men som ett exempel kan jag säga att på tio trepack makrill tjänar man ungefär 100 kronor... Och nyss köpte vi varsin skiddress åt tjejerna för sammanlagt under tusenlappen...
    Själv har jag bland annat köpt T-shirts för 29 kronor (inte bästa kvaliteten, men helt okay) och massor av CD-skivor för mellan 29 och 49 kronor styck och DVD-filmer för 50 kronor styck. Så dyrt kan man nog inte kalla det - jag och familjen är nu uppe i ungefär 25 kassar och bror min har köpt ungefär lika mycket - så totalsumman blir förstås kortsiktigt hög.
  • Kjell Präst

Har tidigare lovat återkomma i två psalmfrågor.
    Dels var det någon som ville ha psalmer med "medeltidsfeeling"

Nu vet jag inte när vigseln skulle äga rum. I december kan man alltid använda min favoritadventspsalm, nr 104 "Gläd dig, du Kristi brud". Den låter medeltid och är väldigt vacker (tycker jag). På försommaren går det ju att sjunga 199 "Den blomstertid nu kommer". Den är visserligen lite sen (1693) men skulle nog ändå kunna passa in i sammanhanget. Franciskuspsalmen 23 "Tack gode Gud för allt som finns" som jag tipsat om tidigare går ju också bra, tycker jag (melodin är från 1623). En favoritpsalm som jag brukar rekommendera till begravningar, men som skulle kunna passa bra även på en vigsel om man sjunger verserna 1-3 är 169B, "I himmelen, i himmelen". Det är en folkmelodi som också kan låta medeltid.
    Ja, det var några förslag till en medeltidsvigsel.

Så var det en septembervigsel också.
    Några höstpsalmer lämpliga för vigsel finns egentligen inte, utan det får bli mer allmänna psalmer. De vanliga vigselpsalmerna ggår förstås. Trogna läsare av den här tråden vet att nr 84 och 411 är mina favoriter bland dessa.
    I övrigt skulle man exempelvis kunna ta nr 96 "Öppna mig för din kärlek", en rätt enkel och finstämd psalm. Nr 333 "Änglarna sjunger i himlen" rekommenderar jag då och då här på BT(vet dock inte om någon har följt detta råd...)En svängig psalm!
    En annan rätt fartfylld psalm är nr 89 "Se, jag vill bära ditt buskap, Herre". Den har jag hört på en vigsel, det blev fint!
    Ja, det var i alla fall några förslag. Man kan förstås också följa kyrkoåret i sitt psalmval och välja psalmer som är aktuella den helg man gifter sig (om det är en helg, annars helgen före eller helgen efter)

Svar på tråden Fråga prästerna 8