Fråga prästerna 8
Burre Präst skrev 2009-07-27 15:54:46 följande:
En *vecka* på GeKås? Nog för att jag har hört att varuhuset är stort men ...Själv sitter jag just nu i ett tält på ett scoutläger.
Burre Präst skrev 2009-07-27 15:54:46 följande:
För kärlekens skull skrev 2009-07-30 02:18:12 följande:
Har tidigare lovat återkomma i två psalmfrågor.
Dels var det någon som ville ha psalmer med "medeltidsfeeling"
Nu vet jag inte när vigseln skulle äga rum. I december kan man alltid använda min favoritadventspsalm, nr 104 "Gläd dig, du Kristi brud". Den låter medeltid och är väldigt vacker (tycker jag). På försommaren går det ju att sjunga 199 "Den blomstertid nu kommer". Den är visserligen lite sen (1693) men skulle nog ändå kunna passa in i sammanhanget. Franciskuspsalmen 23 "Tack gode Gud för allt som finns" som jag tipsat om tidigare går ju också bra, tycker jag (melodin är från 1623). En favoritpsalm som jag brukar rekommendera till begravningar, men som skulle kunna passa bra även på en vigsel om man sjunger verserna 1-3 är 169B, "I himmelen, i himmelen". Det är en folkmelodi som också kan låta medeltid.
Ja, det var några förslag till en medeltidsvigsel.
Så var det en septembervigsel också.
Några höstpsalmer lämpliga för vigsel finns egentligen inte, utan det får bli mer allmänna psalmer. De vanliga vigselpsalmerna ggår förstås. Trogna läsare av den här tråden vet att nr 84 och 411 är mina favoriter bland dessa.
I övrigt skulle man exempelvis kunna ta nr 96 "Öppna mig för din kärlek", en rätt enkel och finstämd psalm. Nr 333 "Änglarna sjunger i himlen" rekommenderar jag då och då här på BT(vet dock inte om någon har följt detta råd...)En svängig psalm!
En annan rätt fartfylld psalm är nr 89 "Se, jag vill bära ditt buskap, Herre". Den har jag hört på en vigsel, det blev fint!
Ja, det var i alla fall några förslag. Man kan förstås också följa kyrkoåret i sitt psalmval och välja psalmer som är aktuella den helg man gifter sig (om det är en helg, annars helgen före eller helgen efter)