Inlägg från: Svanboet |Visa alla inlägg
  • Svanboet

Fråga prästerna 8

Men Kjell Präst - jobbade inte du tidigt imorse? Sitter du här på fritiden också?

• Svanboet

Om någora vet att man ska stå brukar resten av folket följa med upp ganksa snabbt Det blir ett jäkla buller precis som dörrana öppnas och sen kommer kamera-smattret!

Aleta skrev 2009-07-16 09:04:38 följande:
    Oj, finns det folk som sitter när brudparet kommer?Jag trodde att man alltid stod upp.
  • Svanboet

Oj, när du säger det så har jag nog varit med om det tror jag... och nattvard. Det kändes en aning mysko måste jag säga.

Kjell Präst skrev 2009-07-16 13:45:19 följande:

För mig är det inte alls viktigt att man står upp vid ingången. Enda gången jag tycker sådant är viktigt är när det är procession vid högmässan, då är det ju korset man reser sig för. Men något processionskors brukar inte vara med vid vigsel...
  • Svanboet

Jag kan inte annat än nynna första stroferna ur psalm 333 bara för att du skrev ut första raden Ofta sjungen i min församling från förr.

Kjell Präst skrev 2009-07-30 06:42:48 följande:

För kärlekens skull skrev 2009-07-30 02:18:12 följande:
    Som det står i trådstarten så finns det i ritualet för vigsel plats för tre psalmer, men man kan om man vill välja bort en och alltså bara ha två psalmer.Som vanligt rekommenderar jag vigselpsalmerna 84 och 411. I augusti är det ju fortfarande sommar, så någon av sommarpsalmerna 200 och 201 kan ju fungera om ni vill ha något välkänt. En svängig psalm som jag gillar, men aldrig hört på en vigsel, är nr 333 "Änglarna sjunger i himlen". Ingen kan sitta stilla i kyrkbänkarna om ni väljer den! Eller varför inte några verser av "Mr Bean-psalmen" nr 23 "Tack, gode Gud för allt som finns"
  • Svanboet

Så brukar min sambo också säga
    Det händer att vi svänger förbi när vi ändå passerar och vi brukar därför aldrig handla ett helt års förbrukning av saker... det är väl kanske först då som det faktiskt märks att schampoo är en 5 billigare per flaska. Inte om man bara köper 3 flaskor.

tågjäntan skrev 2009-07-30 20:02:05 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-28 21:16:25 följande:
    Min syster och hennes sambo skulle dit en dag förra sommaren. Så jag och min man hängde på. Vi gjorde en del fynd men köpte inte så väldigt mycket, ändå tyckte min man att det blev dyrt. Så nu om GEkås kommer på tal säger han att det blir så dyyyrt. Ja, kortsiktigt försöker jag förklara.Skulle du inte kunna fråga din bror vad han tjänar på ett år genom att köpa ett helt års förbrukning åt gången . Förresten - vad tjänar ni själva på det ungefär? Då kanske jag kan få något argument att åka dit igen. Fast fråga är om det inte hänger på att en- två - och treliters påsarna inte var riktigt som han tänkt sig...
  • Svanboet

nope, det är ju semester och dåligt väder

Jeez skrev 2009-07-31 19:53:51 följande:
    Inga frågor till oss präster som är icke-ullared-relaterade?
  • Svanboet

Har man hängt med länge och väl om man inte behöver prästerna till att svara i präst-tråden?

Det är ju tur att vi lär oss nått längs vägen

• Svanboet

Går det inte att få tag på på bibblan då?

Tindre skrev 2009-08-06 08:30:57 följande:
    Någon annan som kanske vet? *hoppelihoppas*
  • Svanboet

Jag säger inget om hur väl den fungerar som vigelpsalm men för mig är den en konfa-psalm.

För kärlekens skull skrev 2009-08-07 07:57:22 följande:

Psalm 791 Du vet väl om att du ´är värdefullkan den funka som psalm under vigseln????
  • Svanboet

Denna typ av frågor stöer sig verkligen präster på. Det är inte lämpligt eftersom vigseln är en GUDstjänst och den firas i kyrkan för att GUD ska välsigna äktenskapet och då är det väl inte mer än rätt att det pratar om snubben. Att sen tonvikten ligger på brudparet som vigs - det tror jag är underförstått.

fansanb skrev 2009-08-07 08:18:22 följande:
    Hur mycket måste prästen prata om gud vid vigseln? Vi är inte alls högkyrkliga av oss och skulle föredra om fokus låg vid det mänskliga, är det fel att fråga prästen om detta? Vill ju inte förolämpa honom på något sätt.
  • Svanboet

Jag är ju inte helt hundra på vad du menar med mer eftersom det är grundtanken att kvinnan lämnar bort av fadern till en ny man - som en ägodel som byter ägare. Kvinnan byter försörjare och får då en ny "herre" - typ. Jag illar inte fenomenet som du säkert förstår och jag har därför inte tagit reda på mer om det än så.

pettan skrev 2009-08-14 14:16:59 följande:
    Har säkert blivit frågat förut men exakt vad står brudöverlämning för? Kanske en dum fråga o jag vet att det handlar om att kvinnan blir lämnad från pappan till maken för att nu tas om hand av honom men skulle vilja vet mer exakt!
Svar på tråden Fråga prästerna 8