Inlägg från: tågjäntan |Visa alla inlägg
  • tågjäntan

Fråga prästerna 8

Soldemor skrev 2009-07-15 09:19:47 följande:
    Smiley?
    Ja, fast det är singular. Hur blir det i plural?
  • tågjäntan
    Ridtravaren skrev 2009-07-15 10:48:56 följande:
    Hejsan svejsan... nu kommer en fråga som jag klurar på. När första psalmen sjungs efter vi har kommit in i kyrkan. Skall församlingen resa sig då? Vår pastor är jättebra att ha att göra med och har givit oss ett helt kompendium med olika förslag på vigselordning. Vi har fått välja fritt ur fyra olika förslag på varje del av vigselordingen och det känns toppen! Men.... som sagt, skall församlingen resa sig vid första psalmen? Vill skriva in det i vigselprogrammet eftersom min släkt är otroligt okyrkliga.... typ bara jag som är döpt och konfirmerad.
    När vi gifte oss (i svenska kyrkan av sv. k. präst) uppfattade jag det som att gästerna stod upp när man gick in och ut och under själva vigselakten. Även om det för er iofs är en frikyrkopastor som kommer viga er, så tror jag att det är det vanliga på de flesta bröllop.
  • tågjäntan

Har ni en Bibel hemma? Då skulle nån av prästerna kunna skriva ner vilka av bibelorden man kan välja mellan, utan att behöva skriva ner hela versen/verserna.

• tågjäntan

Amandi
    När det gäller själva vigseln, som jag förstått det, så är det upp till varje svenska kyrkan församling att bestämma det. En del församlingar går med på det andra inte.
    Undantaget är Svenska Missionskyrkan (fd Svenska Missionsförbudnet). De har ett speciellt samarbete med svenska kyrkan och då ska det inte vara något problem.
    Sedan är beror det på om du och/eller din blivande är med i kyrkan eller inte om ni får vara i en svenska kyrkan kyrka. I en del fall, om ingen av er är det, kan man kanske "hyra" kyrkan tror jag. Iaf kanske om man är med i något annat trossamfund. Jag vet inte hur det är om man inte är aktiv kristen.

• tågjäntan

fd Svenska Missionsförbundet - ska det vara

• tågjäntan

Frulle, du kan ju stödja Kjell i hans rekomendationer av psalmer .
    Inget fel på dem eller så. Själv har jag nog inte hört någon av dem. Men kanske just för att de inte är så kända.

• tågjäntan

Kjell Präst skrev 2009-07-28 21:16:25 följande:

De senaste åren har vi bott i campingstuga på Ullareds camping.Jag har en fru som är bra på att stuva in bagage i bilen... och så har vi min bror med oss, som sitter ensam i en bil...han får ta en hel del av våra kassar - men han har nästan lika mycket själv, för han köper tex schampoo, tvättmedel, rakskum, deodorant för ett helt år...
    Min syster och hennes sambo skulle dit en dag förra sommaren. Så jag och min man hängde på. Vi gjorde en del fynd men köpte inte så väldigt mycket, ändå tyckte min man att det blev dyrt. Så nu om GEkås kommer på tal säger han att det blir så dyyyrt. Ja, kortsiktigt försöker jag förklara.

Skulle du inte kunna fråga din bror vad han tjänar på ett år genom att köpa ett helt års förbrukning åt gången . Förresten - vad tjänar ni själva på det ungefär?
    Då kanske jag kan få något argument att åka dit igen. Fast fråga är om det inte hänger på att en- två - och treliters påsarna inte var riktigt som han tänkt sig...
  • tågjäntan

Kjell Präst skrev 2009-07-30 22:48:07 följande:

Dyrt? På Gekås???? Jag vet inte riktigt hur mycket vi tjänar, men som ett exempel kan jag säga att på tio trepack makrill tjänar man ungefär 100 kronor... Och nyss köpte vi varsin skiddress åt tjejerna för sammanlagt under tusenlappen...Själv har jag bland annat köpt T-shirts för 29 kronor (inte bästa kvaliteten, men helt okay) och massor av CD-skivor för mellan 29 och 49 kronor styck och DVD-filmer för 50 kronor styck. Så dyrt kan man nog inte kalla det - jag och familjen är nu uppe i ungefär 25 kassar och bror min har köpt ungefär lika mycket - så totalsumman blir förstås kortsiktigt hög.
    Jag håller med dig att man verkligen skulle tjäna på det. Men det är inte många killar som skulle gilla att gå där i flera dagar som ni .
  • tågjäntan

Passionsblomman
    Nu höll jag på att säga Grattis till dig. Men det är ju Peridot som gifte sig i lördags .

• tågjäntan

Luckyy
    Det beror på hur populär den kyrka är som ni vill gifta er i, om ni redan bestämt det. En del vigselkyrkor kan man behöva boka ett år i förväg för att få den tid man önskar, har jag förståttt.

• tågjäntan

Blivande präst skrev 2009-08-04 00:31:41 följande:

Alt. 1:1. Vigselbevis överlämnas i samband med vigseltalet.Alt. 2:1. Vigselbevis överlämnas efter den avslutande psalmen.
    Jag har funderat över detta med vigselbeviset. Vi fick inte vårt vigselbevis under själva vigseln utan först precis innan gästerna fotade oss utanför kyrkan. Då blev jag lite förvånad. Nu minns jag inte om vi pratade om det efteråt, men vad gäller juridiskt i samband med det? Eller det kanske inte spelar någon roll? Eller det kanske inte ens måste ges ut något?
  • tågjäntan

Alltid redo!

Kjell Präst skrev 2009-08-04 22:41:38 följande:

Vad ska man med präster till när det finns vikarierande Frullar och tågjäntor...?
  • tågjäntan

Jag tycker den är jätte-fin. Den kan ni absolut ha. Just nu sjunger jag den ofta för min 4,5 månaders bäbis .

För kärlekens skull skrev 2009-08-07 07:57:22 följande:

Psalm 791 Du vet väl om att du ´är värdefullkan den funka som psalm under vigseln????
  • tågjäntan

Vår dotter är ju inte så gammal än, men det verkar som att hon börjat gilla att man sjunger för henne. Fast då spelar det ingen roll vilken sång, så jag går igenom nästan allt jag kan för att det inte ska bli tjatigt .

Miss Giggle skrev 2009-08-07 21:57:03 följande:

vad är det med bebisar och psalmer egentligen? Min dotter absolut älskar Måne och Sol! Sjunges minst 5ggr/dag lätt till samma glädje för lillan varje gång!
  • tågjäntan

Kjell Präst skrev 2009-08-12 15:07:49 följande:

Här blir jag svarslös. Jag vet helt enkelt inte. Det enda jag känner till är att pastorer i "frikyrkan" kan få sin utbildning bland annat på Missionskyrkans, Baptistsamfunders och metodistkyrkans skola Teologiska Högskolan i Stockholm. Det är en ekumenisk skola där även många blivande präster i Svenska kyrkan läser (däribland jag)
    och Örebro Teologiska Högskola, ÖTH.

Inom frikyrkan brukar det ju kallas pastor. I början i vissa frikyrkor betonade man "lekmannaskapet" - att alla kunde tjäna i församlingen. Inom pingst tex är det först sedan 1999 som det finns en teologisk högskola; Pingstförsamlingarnas Teologiska Seminarium, PTS. Tidigare har det funnits ett och två åriga bibellinjer på folkhögskolor. Inom pingst finns det inget krav på att man måste vara utbildad pastor, även om jag tror att de är på väg däråt så småningom. Utan det har mer fungerat med att den yngre har gått med den äldre och på så sätt vuxit in i rollen. För att sedan få vigselrätt så behövar man ha jobbat minst tre år som pastor tror jag. En stor skillnad är oxå att det är kyrkan/församlingen som har vigselrätt som i sin tur delegerar den till pastorn efter att han/hon har gått en vigselförättarkurs.
  • tågjäntan

Om han fortfarande har vigselrätt, antar jag.
    Präster; jag har förstått på er att man har det om man pensioneras,men då väljer man ju inte aktivt bort det. Hur är det om man väljer att helt byta inriktning och bli snickare eller arkeolog i stället, har man kvar vigselrätten då?

Svar på tråden Fråga prästerna 8