Inlägg från: Soldemor |Visa alla inlägg
  • Soldemor

Fråga prästerna 8

Kjell Präst skrev 2009-07-08 13:37:11 följande:

Personligen avskyr jag lovsånger av typen "konfirmandläger" innerligt - men det är nog inte skälet Jag vet faktiskt inte hur regeln har uppkommit, bara att den ska följas.
    Yes! Nu är vi överens om något redan från början!
  • Soldemor
    Jeez skrev 2009-07-08 18:43:58 följande:
    Jag saknade mer lektionen i hur man skär en tårtbit så att den ser mindre ut än den egentligen är...
    Sådant är uppenbart inte aktuellt i Skåne...
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-09 14:43:35 följande:

Jo då, frågan är ställd ett antal gånger men det kommer ju hela tiden nya blivande brudar så vi tar det igen: "Ja" säger man som svar på frågan "Inför Gud och denna församlings närvaro frågar jag dig, NN: Vill du ta NN till din hustru/man och älska henne/honom i nöd och lust" Så på frågorna svarar man alltså bara "ja". Men sedan kommer löftena, och då slipper man inte så enkelt undan Där måste man antingen läsa efter prästen några rader (Jag NN, tar dig, NN, nu till min hustru/man att dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt) eller själv läsa, utan att prästen läser före (NN, jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt) Någon av dessa varianter måste vara med om man inte väljer att skriva helt egna löften, men det är väl knappast aktuellt i ert fall om ni vill säga så lite som möjligt.
    Jag hade en brud som undrade om hon var tvungen att säga ja (ni skulle sett minen på hennes m2b när hon frågade det!). Hon ville hellre säga något positivt bejakande, men inte just ja. När det var dags för vigseln, klockorna ringde och vi skulle ställa upp för att gå in, sade jag till henne: "Nu säger du ja" och hennes tillkommande fyllde i med emfas: "ja det gör du!"
  • Soldemor
    suamaca skrev 2009-07-11 13:08:18 följande:
    Gjorde hon det då? Eller blev det något positivt bejakande? :)
    Det blev ett ja, annars hade jag (och troligtvis uppbackad av brudgummen) frågat igen!
  • Soldemor
    Svanboet skrev 2009-07-11 14:38:00 följande:
    :-O Jag tror inte mina ögon. Hur kan man fråga nått sånt?!
    Ja, det var så både jag och den tillkommande maken hoppade till. Det var innan vi skulle ha övningen i kyrkan och jag tyckte han småblängde på henne hela tiden när vi övade.
  • Soldemor
    Hjartafró skrev 2009-07-12 15:09:00 följande:
    Som jag förstår det är det många präster som inte vill att vigselakten styckas av med sånger (utöver psalmer), men att det är okej att ha solosång före och efter själva vigselakten. Innebär alltså det att man max kan ha två solosånger?
    Det där med antal solon är nog ganska individuellt, skall ha en vigsel i augusti med fyra solosånger. Men om man valt en mycket populär vigselkyrka med tight schema mellan vigslarna, förstår jag om prästen måste styra antalet solon.
    Och eftersom själva vigselakten är något mycket speciellt och högtidligt, kan det bli konstigt att bryta upp den stämningen med solosång, dessutom står ju alla upp under vigselakten och med insprängt solo kan det dessutom bli fysiskt jobbigt för vissa gäster.
  • Soldemor
    wiicky skrev 2009-07-12 18:23:24 följande:
    Hej, prästen!Jag har en liten fråga: får en präst gifta sig i kaftan fast man har ex. kravatt eller plastrong, väst och frackskjorta (om det är snyggt) istället för kaftanskjorta och elva? Vet du någon som gift sig i sin kaftan över huvud taget?
    Skall man ha kaftan måste man nog ha det som hör till, dvs kaftanskjorta och elva.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-13 08:54:38 följande:

Ja, de ligger också i en låda på kontoret.
    Kyrk-kor?
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-13 09:35:10 följande:

Jag är i samma situation. Vi är två stycken som jobbar här i kyrkan idag, i varsin ände av huset. Jag försöker skriva texter till några barnsånger men det går visst inte så bra... Semester på torsdag...
    Jag är helt ensam på min expedition idag, och när min kollega är här så sitter han 95% av tiden med stängd dörr (nej, betvivlar starkt att han har så många viktiga telefonsamtal!).
    Går på semester 3/8 och börjar nya tjänsten 1/9. Håller på och planerar min sista mässa i församlingen, 26/7.
Svar på tråden Fråga prästerna 8