Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-27 20:17:41 följande:
    Jaha, nu k'nner jag mig jättedum. Hade ingen aning om det. På mina föräldrars bröllop var det inget sånt.Kjell Präst skrev 2009-05-27 20:16:12 följande:
    Varför ska du känna dig dum för att du inte känner till alla detaljer i en vigsel? Jag känner inte till alla delar i en bilmotor
  • Kjell Präst
    LB5 skrev 2009-05-27 20:43:08 följande:
    Hej! Min blivande man är Amerikan och hans familj kommer till Sverige för vårt bröllop. Jag undrar om det är möjligt att sjunga någon/några av psalmerna på engelska om man har med ett blad med texten? Många av psalmerna är ju samma, men bara översatta till Svenska, någon av dessa kanske så alla känner igen melodin?Tack på förhand!
    Det går säkert att lösa! Kolla med präst och musiker.
  • Kjell Präst
    Tristan79 skrev 2009-05-27 20:43:56 följande:
    Vi är inte medlemmar i Svenska kyrkan av olika anledningar, men min blivande make vill gärna gifta sig i kyrkan. Är det upp till varje enskild församling att avgöra om det är ok? och vad kostar det?
    Hade en av er varit medlem hade det inte varit några problem. Som det nu är är det inte självklart att ni får vigas i kyrkan. Det är kyrkoherden som avgör om han/hon vill godkänna det eller inte. Det är då ofta förenat med en kostnad, vad denna kostnad ligger på vet jag inte - även detta varierar säkert från församling till församling.
  • Kjell Präst
    Bluebride skrev 2009-05-27 21:00:58 följande:
    undrar om det är ungefär 1000kr när man inte finns med i svenska kyrkanOm man har gått ur kyrkan, är man inte välkommen i kyrkan då? min kusin har gått ur och han vägrar går in i kyrkan, för han tror väl inte att han får, jag vet inte.
    Jovisst får man komma till kyrkan hur mycket man vill - men vigas eller begravas kyrkligt är alltså inte självklart om man inte är medlem.
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-27 21:02:11 följande:
    Hur är det när man dör om man inte är med i kyrkan? Blr det då jättedyrt för efterlevande att betala begravning?
    Har man gått ur kyrkan är det inte självklart att man kan få en kyrklig begravning. Man anser att en person som gått ur kyrkan inte ska påtvingas en kyrklig begravningsakt. Om kyrkoherden ändå säger ja till en sådan så är det förenat med en kostnad. Vet inte heller här hur stor.
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-27 21:27:23 följande:
    Men vad i nebär en icke kyrklig begravning? Min sambo har gått ur kyrkan för hon är wicka, men om hon skulle gå bort, var begravs hon då? Hon vill kremeras. Sprids inte askan i en minneslund alls då?Kjell Präst skrev 2009-05-27 21:16:10 följande:
    Exakt hur själva begravningsakten i en borgerlig begravning går till vet jag inte eftersom jag inte har varit på någon - men därefter är allt precis som vid en kyrklig begravning. Man får vila på kyrkogården eller i minneslund eller vad man nu bestämmer sig för.
    Vid en kremationsbegravning bränns kroppen och kistan och läggs i en urna som antingen läggs i en grav eller grävs ner i en minneslund.
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-27 21:44:53 följande:
    Nu vandrar jag nog ut på OT mark här men var begravs judar och muslimer etc då?Ren nyfikenhet bara, måste man alltså begravas på kristen mark i Sverige?Kjell Präst skrev 2009-05-27 21:42:33 följande:
    Det finns speciella judiska, muslimska etc "kvarter" på de större begravningsplatserna.
  • Kjell Präst
    Bluebride skrev 2009-05-27 22:36:24 följande:
    kan man spela denna på ett pingstbröllop?www.youtube.com/watch
    Jo, det kan man väl - jag tycker själv mycket om den. Men titeln och första raden lyder ju "Vem tar hand om hösten" och kanske kommer någon att undra varför man spelar den på ett vårbröllop...
  • Kjell Präst
    xmarsan skrev 2009-05-28 10:11:40 följande:
    En stilla undran. Ska skriva ett vigselprogram - eftersom vår präst vill att vi har det - och vi ska ha två psalmer och en solosång samt ett stycke som spelas på orgel enbart. Vad kallar man orgelstycket i prgrammet - det är ju inte "solosång" - finns det något trevligt sätt att skriva det? Om det underlättar så är det Ave Maria av Schubert som vår organist ska spela för oss.
    Så olika vi är, vi präster. Själv vill jag helst att brudparen skippar de mer detaljerade vigselprogrammen och låter församlingen koncentrera sig på vigseln istället
    Varför inte skriva "Orgelsolo: Ave Maria (F Schubert)"
    eller helt enkelt: "Orgelmusik: Ave Maria (F Schubert)"
  • Kjell Präst
    Bluebride skrev 2009-05-28 11:08:14 följande:
    Hur går det med cd som inmarsch istället för orgel?Kjell Präst skrev 2009-05-28 03:59:56 följande:
    Det måste den aktuella vigselförsamlingen svara på. Vissa församlingar har ljudanläggning för CD, andra inte. Vissa tillåter CD, andra inte. Generellt är ju levande musik alltid bättre än burkad.
Svar på tråden Fråga prästerna 8