Inlägg från: Soldemor |Visa alla inlägg
  • Soldemor

Fråga prästerna 8

Frulle skrev 2009-07-13 09:42:05 följande:
    ohhh ohhh... Hmmm, VAD sysslar han med måntro?!?!
    Tja, surfar, ringer flickvännen, antagligen, typ. Men jobbar nog inte väldigt mycket.
  • Soldemor
    Frulle skrev 2009-07-13 13:42:10 följande:
    Jaa mina tankar flög iväg lite! Men det är nog som du skriver!!
    Möjligen sover en liten stund också, kanske!
  • Soldemor
    tågjäntan skrev 2009-07-14 17:27:09 följande:
    eller hur stavar man det på svenska: smajleyen?Hmmm... inget av det ser bra ut
    Smiley?
  • Soldemor
    Ridtravaren skrev 2009-07-15 10:48:56 följande:
    Hejsan svejsan... nu kommer en fråga som jag klurar på. När första psalmen sjungs efter vi har kommit in i kyrkan. Skall församlingen resa sig då? Vår pastor är jättebra att ha att göra med och har givit oss ett helt kompendium med olika förslag på vigselordning. Vi har fått välja fritt ur fyra olika förslag på varje del av vigselordingen och det känns toppen! Men.... som sagt, skall församlingen resa sig vid första psalmen? Vill skriva in det i vigselprogrammet eftersom min släkt är otroligt okyrkliga.... typ bara jag som är döpt och konfirmerad.
    Är det en psalm där verserna har en stjärna före, då skall de det!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-19 13:41:35 följande:

Det varierar från präst till präst. Sällan tidigare än en månad, skulle jag tro, och oftast senare. Tycker du att det börjar dra iväg och närma sig vigseln kan du alltid själv ta kontakt med prästen.
    Skall ha vigselsamtal idag, med ett par som gifter sig i november. Fast till viss del kan det bero på, att jag snart går på semester och sedan byter arbetsplats. Fast jag brukar alltid ta kontakt med mina brudpar så fort jag fått vigselblanketten för att bestämma tid för samtal, så har vi iaf haft kontakt.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-20 16:05:26 följande:

Tror nog ändå att det hör till undantagen att man hör av sig så tidigt, och framför allt att man har samtalet tidigare än en månad innan, och det var ju egentligen det frågan gällde.
    Jo, men jag har ofta första samtalet tidigt, sedan kan man ju ha kontakt under "resans gång" ifall det är något speciellt. Måndag samma vecka som vigseln brukar jag kontakta paret för att spika bibeltexter, vilka löften de önskar samt övriga val, så att allt är klart när vi träffas för att öva vigseln.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-20 16:13:12 följande:

Jo, vi har ju konstaterat tidigare att vi jobbar olika Samma vecka som vigseln äger rum har jag normalt spikat alltihop för flera veckor sedan. Och övar vigseln gör jag aldrig.
    Ja, vilken tur att vi tänker och arbetar olika!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-20 16:28:40 följande:

Jo, det sägs ju så. Men vi har i alla fall katter båda två!
    Ah, du är kattmänniska! Då är det mesta förlåtet! Ställer du dem? Vår huskattstjej blev BIS på uställning i Osby i lördags!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-20 22:13:04 följande:

Våra två skogisar fick cert i Västerhaninge i helgen.
    Vad roligt, grattis! Hur långt har de kommit, har de tagit några titlar än? (kommer bli väldigt glad om min randiga sytråd någon gång blir premier, har ett cert hittills)
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-21 07:22:33 följande:

kikki kikki skrev 2009-07-20 22:33:14 följande:
    Ja, men blir det alltför tidigt finns ju risken att brudparet har glömt alltihop när det väl är dags för vigseln.
    Gissa varför jag övar med brudparen samma vecka som vigseln?
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-21 09:48:24 följande:

Fast prästen har väl i regel allt nedskrivet, så den glömskan är mindre farlig, tycker jag Tycker i och för sig att brudparets glömska också är ofarlig, för jag leder ju gudstjänsten och har koll på allt. Det är därför jag aldrig övar heller...
    Låter farligt nära hybris-varning det där...
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-21 14:05:16 följande:

Vad menar du med det?????
    Att du har sådan totalkoll, så det är därför du inte behöver öva!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-21 14:38:53 följande:

Nej, jag har inte totalkoll men jag har som sagt allting nedskrivet. Brudparet ska inte behöva komma ihåg särskilt mycket, kyrkan betalar mig för att ha koll under en gudstjänst. För övrigt har jag själv under mina 42 år aldrig anklagat någon för att ha hybris, speciellt inte någon jag inte känner.
    Oj, det tog du visst på riktigt seriöst allvar!
  • Soldemor

För kärlekens skull skrev 2009-07-21 16:17:06 följande:

Låter som du tjafsar.... starta din egentråd om du oxå är "Präst" Denna tråd ´år till för oss som vill veta och inget annat.... som får råd av Kjell Präst......
    Du må se det som tjafs, men jag berättar bara hur jag gör, sen må man ta det som man vill!
  • Soldemor
    Wiggy skrev 2009-07-23 14:24:55 följande:
    Tänkte att det kan vara bra att ha ett programförslag färdigt tills vi träffar henne.
    Lite nyfiken: Var skall ni gifta er?
  • Soldemor
    Wiggy skrev 2009-07-23 14:30:58 följande:
    Vi ska gifta oss i Gammalkils kyrka utanför Linköping 5/9.Nä, nån konsert ska vi inte ha. Vi skulle vilja ha 4 sånger och två psalmer. Vi vill ju njuta av stunden. En vigsel är ju över så fort.
    Blev nyfiken eftersom jag börjar min nya tjänst 1/9.
    Tre-fyra solo upplever jag som inte helt ovanligt, många par resonerar precis som ni!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-30 06:42:48 följande:

Eller varför inte några verser av "Mr Bean-psalmen" nr 23 "Tack, gode Gud för allt som finns"
    Den finns ju också med annan text, heter då 332. Mycket fin i den versionen också!
  • Soldemor
    Snittgurkan skrev 2009-08-01 13:43:59 följande:
    Måste bara fråga,.. är det inte meningen att prästen ska skriva under vigselbeviset?? Det gjorde inte våran och det kändes lite konstigt. Tänkte jag skulle ringa till honom men vill höra här först. Hur är det egentligen??
    Intyg om vigsel skall vigselprästen skriva under efter vigseln och se till att det kommer till skm. Sedan är det nog lita olika hur vigselintygen (de paret får i slutet av vigselgudstjänsten) är utformade, de vi har i min nuvarande församling, skrivs inte under, men prästens namn står där.
Svar på tråden Fråga prästerna 8