Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-05 16:50:13 följande:
    Varken gift eller klar! Men sitter mest i teologiska funderingar sen jag köpt boken: "Hatar Gud bögar?"Bara läst några sidor men den verkar grymt intresant!Tror han är en homosexuell präst han som skrev den om jag inte mins fel så är man intreserad av bibeln och religionstolkningar är det en kul bok att läsa :) Kjell Präst skrev 2009-07-05 16:44:50 följande:
    Det stämmer, det är Lars Gårdfeldt, en homosexuell präst, som skrvit den.
  • Kjell Präst

ingen aning skrev 2009-07-05 17:02:29 följande:

Hej Kjelll PrastSag rent hypotetisk att nagon hade gift sig borgeligt och hallt det hemligt, och sedan samma par ville gifta sig 'pa riktigt' med ett brollop och i en kyrka osv som om det vore forsta gangen. Sa snarare an en valsingnelse sa skulle de vilja ha en normal brollops ceremony, fast utan den lagliga biten dar man skriver pa pappret. Skulle det vara upp till den individuella prasten om han gar med pa att gora det, eller vore det Svenska Kyrkan policy som bestammer? Uppskattar svar.
    Formellt är det ju så att den juridiska delen, dvs frågorna, löftena och tillkännagivandet, inte ska vara med vid en välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap utan bara vid en vigsel. Det finns dock möjlighet att formulera om dessa tre så att de kan användas även vid en välsignelse - och då blir en välsignelse så pass vigsellik att man kanske kan ta den för en vigsel. Rent hypotetiskt, alltså
  • Kjell Präst

ingen aning skrev 2009-07-05 17:13:45 följande:

Tack sa mycket for ditt snabba svar! Rent hypotetiskt satt sa vore det ju toppen, inte minst for hypotetiska foraldrars skull. Sa, teoretiskt satt, sa om en person ville organisera en san sak sa borjar man med att valja en kyrka och pratar med prasten dar for att se om han vvore ok med det hela?
    Man väljer först en hypotetisk kyrka och talar med en hypotetisk präst så ska det nog lösa sig Obs alltså att formuleringarna inte kan vara EXAKT som vid en vigsel eftersom vigseln redan ägt rum. Man kan inte gifta sig två gånger utan en skilsmässa däremellan
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-07-05 17:27:35 följande:
    Ser fram emot att läsa den i veckan :) Har den i Sverige just nu då jag glömde kvar den där!Snubblade (tyvärr) över en annan pastors bok, "homosexualitet, en synd" som jag också tänkt jag ska läsa. Alltoid intressant med tolkningar ..Kjell Präst skrev 2009-07-05 16:53:46 följande:
    Men i vissa rörelser har man ansett det synd att tro på tomten också (Det finns en bok som heter just "Är det synd att tro på tomten")... Så nissar finns det överallt
  • Kjell Präst

han och jag skrev 2009-07-05 17:32:58 följande:

Hej Kjell Präst!När jag ringde och bokade kyrkan undrade de om vi kunde ha med oss en präst från vår hemförsamling. Jag svarade nej på detta varpå kvinnan lät lite irriterad men sa ok. Hur är det egentligen, är det vår uppgift att ta med en präst från vår församling? Jag är orolig att kyrkan senare nekar oss präst.
    Nej, om kyrkan hör till, och administeras av, en församling, så är det inte er uppgift att stå för präst. Prästen ingår normalt i paketet när man bokar kyrka. Vissa (få) kyrkor tillhör dock ingen församling och då är det bara själva lokalen man bokar.
  • Kjell Präst
    Bettertogether skrev 2009-07-07 09:27:46 följande:
    Tror du Kjell präst, att man kan övertala en präst som har semester att medverka i en vigsel? :) Vår församlings har nämligen en kyrkoherde och en kaplan, och båda har jag vistats på många konfirmandläger med genom åren. MEN, kyrkoherden är vimsig och har en tendens att kunna säga brudens mors (eller systers) namn istället ;) Så därför hade jag hellre kaplanen att viga oss.Sådärja, nu fick du en liten fråga när du nu puffar så vackert :)
    Javisst är mina puffar vackra..? Lite sakrala nästan..?

Man kan ju alltid försöka övertala prästen att ställa upp. Själv skulle jag ha gjort det om jag kände brudparet personligen, men inte annars. Det är inte bara kyrkan som är helig för präster, det är även semesterveckorna
  • Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-07-07 10:08:11 följande:
    Hej Kjell Nu är jag en mycket lycklig fru och vill bara tacka för de utmärkta rekomendationerna att ha psalm 411 och 84 De var jättefina och vi hade en underbar dag i vår trädgård, och hela gästskaran var med och sjöng med trubaduren i psalmerna, det var mäktigt!!Tack än en gång Det är tur att du finns här och hjälper oss!Nu ska vi på lekmånad, som min man säger Vi tar våra tre barn och far på husvagnssemester till dalarna Kramar från Fjället!
    Grattis - och Guds rika välsignelse över ert äktenskap!
  • Kjell Präst
    Igia skrev 2009-07-07 10:24:38 följande:
    Hej!Undrar om det finns en "psalmbok" på nätet där man kan titta på de olika psalmerna? Äger själv ingen psalmbok vad jag vet och tänkte ha kollat lite iaf på psalmer innan vi träffar prästen. Vi bor inte där vi ska gifta oss.
    Tyvärr inte. Det skulle verkligen behövas. Däremot kan man hitta, och lyssna på, några av vigselpsalmerna här:
    www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.htm
    Om du inte har hört det förut här på BT så rekommenderar jag alltid 84 och 411
  • Kjell Präst
    Igia skrev 2009-07-07 10:48:20 följande:
    Tack! Jo, de har jag skrivit upp men har ingen aning om vilka de är ;-DKanske skulle höra med hemförsamlingen om man får låna en psalmbok...?
    Nu kan du alltså lyssna på dem,. på länken ovan
    Jag är säker på att församlingen gärna lånar ut en psalmbok. Det gör i alla fall jag gärna när jag träffar sorgehus, dopfamiljer och brudpar.
Svar på tråden Fråga prästerna 8