• Linadesign

Blomsterhjärta - hur?

Jag har sett att vissa istället för blomsterbåge har ett hjärta klätt med grönt och blommor som hänger bakom brudparet. Tycker det verkar jättefint och skulle gärna ha ett sådant på vårt bröllop. Är det nån som har tips på hur man gör? vad är stommen gjord av? är oasis inblandat på nåt sätt eller måste man göra den på bröllopsdagen för att den inte ska vissna?
    Vad bör man klä den med för grönt? Björk, murgröna eller något annat?

• Svar på tråden Blomsterhjärta - hur?
  • MilosMamma

Det finns mossklädda hjärtan som redan är "klara" bara dekorera om man vill det men pärlor o sånt.
    Är det blommor tvivlar jag på att oasis är med då vattnet skulle rinna ner på golvet.
    Tycker du det är kul o pyssla kan du forma ett hjärta av halm och sen lägga på mossa elelr annat grönt som du vil ha?

• Linadesign

Finns det färdiga mosshjärtan som är så stora? Jag tänker mig att det ska vara mellan 50-100 cm högt.

• MilosMamma

Ja här i stan finns det det. Dom kostar ju endel, men jag fixade och dekorerade ett hjärta som var 80 cm för ett par veckor sen..

Linadesign skrev 2009-05-19 10:01:29 följande:
    Finns det färdiga mosshjärtan som är så stora? Jag tänker mig att det ska vara mellan 50-100 cm högt.
  • FiaLottaoälsklingen

at hänga upp ett så stort oasishjärta kan bli knepigt, det blir väldigt tungt!

de bröllop som jag har fixat blommor till som har haft ett stort hjärta hängande bakom brudparet har stommen varit i metall och sen har vi lindat grönt och blommor på stommen, mkt vackert och inte så tjockt. Antingen tar man tåliga blommor eller så kan man sätta på ett vattenrör och dölja det i det gröna.

• lecaroline

Jag har sett ett sådant hjärta på Lagerhause kommer inte ihåg vad det kostade..

• passionsblomman

Så skulle jag också göra.
    Och se till att alla material har dragit vatten innan de lindas på stommen. Och ha en blomspruta att fukta hjärtat med under dagen.
    Det tar lite tid att få en sån grej snygg vill jag bara tillägga. Det är inget ni snor ihop på fem minuter, så avsätt tiden för det om du ska göra det själv. Det är väldigt lätt att överskatta allt man sak hinna fixa själv.

FiaLottaoälsklingen skrev 2009-05-19 12:52:27 följande:
    at hänga upp ett så stort oasishjärta kan bli knepigt, det blir väldigt tungt!de bröllop som jag har fixat blommor till som har haft ett stort hjärta hängande bakom brudparet har stommen varit i metall och sen har vi lindat grönt och blommor på stommen, mkt vackert och inte så tjockt. Antingen tar man tåliga blommor eller så kan man sätta på ett vattenrör och dölja det i det gröna.
  • Linadesign
    passionsblomman skrev 2009-05-19 13:04:49 följande:
    Så skulle jag också göra.Och se till att alla material har dragit vatten innan de lindas på stommen. Och ha en blomspruta att fukta hjärtat med under dagen. Det tar lite tid att få en sån grej snygg vill jag bara tillägga. Det är inget ni snor ihop på fem minuter, så avsätt tiden för det om du ska göra det själv. Det är väldigt lätt att överskatta allt man sak hinna fixa själv.
    Kan tänka mig att det tar tid! Och går åt ganska mycket material... Det får nog bli mamma som gör det. Vi är båda vana vid att binda midsommarkransar och dörrkransar m.m. så jag tvivlar inte på att hon klarar av det.
    Bra tips med blomspruta.
  • Linadesign
    lecaroline skrev 2009-05-19 12:54:13 följande:
    Jag har sett ett sådant hjärta på Lagerhause kommer inte ihåg vad det kostade..
    Var det ett mosshjärta du såg, eller vad var det för typ?
  • passionsblomman

Ja då så! Då blir jag lugn också!

Som sagt, att förbereda allt material innan och låta allt dra minst ett dygn är en mycket bra sak både för effektivitetens och hållbarhetens skull.

Köp en rulle Myrtetråd hos floristen och gärna lite floratape, så glider det inte heller.

Satsa på grönt du kan ta ute, som björk och annat-gör inget om du blandar. Be sedan om hjälp att få tag i lite buntar med blommor som inte behöver vara A-kvalité uan du kan å bra pris. Det kan vara tex Dahlior, Rosor, Nejlikor, Flox etc.

Linadesign skrev 2009-05-19 13:31:36 följande:
    Kan tänka mig att det tar tid! Och går åt ganska mycket material... Det får nog bli mamma som gör det. Vi är båda vana vid att binda midsommarkransar och dörrkransar m.m. så jag tvivlar inte på att hon klarar av det. Bra tips med blomspruta.
Svar på tråden Blomsterhjärta - hur?