Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Blomsterhjärta - hur?

Så skulle jag också göra.
    Och se till att alla material har dragit vatten innan de lindas på stommen. Och ha en blomspruta att fukta hjärtat med under dagen.
    Det tar lite tid att få en sån grej snygg vill jag bara tillägga. Det är inget ni snor ihop på fem minuter, så avsätt tiden för det om du ska göra det själv. Det är väldigt lätt att överskatta allt man sak hinna fixa själv.

FiaLottaoälsklingen skrev 2009-05-19 12:52:27 följande:
    at hänga upp ett så stort oasishjärta kan bli knepigt, det blir väldigt tungt!de bröllop som jag har fixat blommor till som har haft ett stort hjärta hängande bakom brudparet har stommen varit i metall och sen har vi lindat grönt och blommor på stommen, mkt vackert och inte så tjockt. Antingen tar man tåliga blommor eller så kan man sätta på ett vattenrör och dölja det i det gröna.
  • passionsblomman

Ja då så! Då blir jag lugn också!

Som sagt, att förbereda allt material innan och låta allt dra minst ett dygn är en mycket bra sak både för effektivitetens och hållbarhetens skull.

Köp en rulle Myrtetråd hos floristen och gärna lite floratape, så glider det inte heller.

Satsa på grönt du kan ta ute, som björk och annat-gör inget om du blandar. Be sedan om hjälp att få tag i lite buntar med blommor som inte behöver vara A-kvalité uan du kan å bra pris. Det kan vara tex Dahlior, Rosor, Nejlikor, Flox etc.

Linadesign skrev 2009-05-19 13:31:36 följande:
    Kan tänka mig att det tar tid! Och går åt ganska mycket material... Det får nog bli mamma som gör det. Vi är båda vana vid att binda midsommarkransar och dörrkransar m.m. så jag tvivlar inte på att hon klarar av det. Bra tips med blomspruta.
  • passionsblomman

Javisst! Säg att ni gifter er en lördag, då är ondsdag-torsdag bra dagar att plocka grönt, "hinka" det och bara låta stå,
    -gärna svalt i en källare tex.

INTE plocka så sent som möjligt! Utan vattendragning innan kommer det att sloka. Bind hjärtat på fredagen, duscka ordentligt med vatten på, lägg över lite plast och häng sedan upp det på förmiddagen samma dag som vigseln.

Linadesign skrev 2009-05-19 14:06:48 följande:
    Tack för alla bra tips! Är det bättre att plocka det gröna tidigt och låta dra vatten, än att plocka dem så sent som möjligt?
  • passionsblomman

Så lite så!

Linadesign skrev 2009-05-19 14:24:33 följande:
    Tänk vilka bra tips man får här! Jag hade nog trott att man skulle plocka av kvistarna så sent som möjligt för att låta dem sitta på buskarna/träden så länge som möjligt. Då har jag lärt mig nåt nytt! Tack Passionsblomman för dina kloka råd!Och tack lecaroline för tipset om stommen. Ska kolla lagerhaus!
  • passionsblomman

Så lite så!

Oh, javisst ja, en sak till: Sätt allt grönt i varmt vatten! dvs allt som har vedrtade(hårda) stjälkar. Då drar de bäst.

Blommorna sätter du i kallt om det inte är rosor osom också vill ha varmt.

Linadesign skrev 2009-05-19 14:24:33 följande:
    Tänk vilka bra tips man får här! Jag hade nog trott att man skulle plocka av kvistarna så sent som möjligt för att låta dem sitta på buskarna/träden så länge som möjligt. Då har jag lärt mig nåt nytt! Tack Passionsblomman för dina kloka råd!Och tack lecaroline för tipset om stommen. Ska kolla lagerhaus!
  • passionsblomman
    Linadesign skrev 2009-05-19 15:24:37 följande:
    Ett tips som jag (hör och häpna) faktiskt visste sen innan! Ha ha ha!
Svar på tråden Blomsterhjärta - hur?