• oliveroebbasmamma

Har man rätt till semesterdagar fast man är mammaledig???

Bara en enkel liten undran...är ju mammaledig nu över sommaren...men hur blir det med semesterdagar?? Har jag rätt till dom fast man är mammaledig??
    Kanske en väldigt dum fråga, men jag har ingen aning!!

• Svar på tråden Har man rätt till semesterdagar fast man är mammaledig???
  • Melis

om jag inte har helt fel så ska man ha rätt till dem, annars så ligger din dagar sparade men det vettiga är att man ska kunna få sin semesterledighet för inget företag vill väl att man ska ha så mycket semsterdagar över.....

• oliveroebbasmamma

ÅÅÅÅhhh vad jag hoppas att du har rätt!!! Jag måste ta reda på det här närmare...

• didis

Hittade det här på Lag&Avtal:

Föräldraledighet i samband med barns födelse är semesterlönegrundande upp till 120 dagar sammanlagt, eller 180 dagar för ensamstående. Den som är föräldraledig och vill ta ut semester måste anmäla det till arbetsgivaren. Man behöver inte avbryta sin ledighet för att ansöka om semester.
    Arbetstagaren måste ange vilka dagar som han eller hon önskar ta ut sin semester. Eftersom arbetstagaren ändå skulle vara ledig denna tid torde arbetsgivaren inte kunna neka till semesterledigheten. För dessa dagar utgår då semesterlön enligt lag eller i förekommande fall kollektivavtal.

Hoppas det blev lite klarare

• oliveroebbasmamma

Tack snälla!! Det borde ju betyda i klartext att jag har rätt till semesterpengar?!!! Var inne på unionens sida o tittade, men de står så invecklat så jag fattar nada!!

• oliveroebbasmamma

Jösses, då är hela vår sommar räddad!!!!!!!

• passionsblomman

Vad underbart! Se bara till att dt verkligen är klart med arbetsgivaren vilka dagar som är sem och vilka som är f-ledig.
    Det är viktigt. Njut er sommar!

oliveroebbasmamma skrev 2009-05-19 11:09:24 följande:
    Jösses, då är hela vår sommar räddad!!!!!!!
  • oliveroebbasmamma

Så jag kan inte ta ut semesterpengarna och samtidigt ta ut föräldrapenning? Jag menar..det är ju sparade dagar som jag tar ut...hmm

• passionsblomman

Nej, antingen har du semester eller så är du f-ledig. Däremot kanske din arbetsgivare kan tänka sig att betala ut sem.dagarna i pengar istället. Då får du ju dem OCH din f-peng.

oliveroebbasmamma skrev 2009-05-19 11:14:09 följande:
    Så jag kan inte ta ut semesterpengarna och samtidigt ta ut föräldrapenning? Jag menar..det är ju sparade dagar som jag tar ut...hmm
  • didis

Du kan inte ta ut semester för samma dagar du får ut föräldrapenning för. Det är antingen semester eller f-penning.

oliveroebbasmamma skrev 2009-05-19 11:14:09 följande:
Svar på tråden Har man rätt till semesterdagar fast man är mammaledig???