Inlägg från: oliveroebbasmamma |Visa alla inlägg
  • oliveroebbasmamma

Har man rätt till semesterdagar fast man är mammaledig???

Bara en enkel liten undran...är ju mammaledig nu över sommaren...men hur blir det med semesterdagar?? Har jag rätt till dom fast man är mammaledig??
    Kanske en väldigt dum fråga, men jag har ingen aning!!

• Svar på tråden Har man rätt till semesterdagar fast man är mammaledig???
  • oliveroebbasmamma

ÅÅÅÅhhh vad jag hoppas att du har rätt!!! Jag måste ta reda på det här närmare...

• oliveroebbasmamma

Tack snälla!! Det borde ju betyda i klartext att jag har rätt till semesterpengar?!!! Var inne på unionens sida o tittade, men de står så invecklat så jag fattar nada!!

• oliveroebbasmamma

Jösses, då är hela vår sommar räddad!!!!!!!

• oliveroebbasmamma

Så jag kan inte ta ut semesterpengarna och samtidigt ta ut föräldrapenning? Jag menar..det är ju sparade dagar som jag tar ut...hmm

• oliveroebbasmamma

Ja, jo det vet jag att jag inte kan. Men jag tänkte att han kunde ju betala ut dagarna i pengar liksom...

• oliveroebbasmamma

Så det går att göra så? Är så rädd att jag ska göra nåt fel.
    Jag kommer att ta ut fp hela sommaren..(har redan fyllt i det) men tänkte isåfall ta ut semestern i pengar... Borde ju funka tycker jag.

konstigabaralillajag skrev 2009-05-19 12:09:59 följande:
    Min sambo kommer att ta ut dagar på vår ena son, för att de inte ska brinna inne. Han kommer att ta ut sin semester i pengar istället.
  • oliveroebbasmamma

ok, vad bra! Ska prata med min chef imorgon. Har en hel del semester att ta ut, och det är ju inte så kul även för dom om jag sparar dom till nästa period, för då lär jag ju vara ledig HELA nästa sommar!!!

konstigabaralillajag skrev 2009-05-19 21:44:22 följande:
    Jag är ingen hejare på detta men det är så min sambo planerar att göra och hans jobb hade inga problem med alls. Tror tom det var de som gav förslaget...Man kan plocka ut sin semster i pengar, man behöver inte vara ledig...
  • oliveroebbasmamma

Ja, jag ska ta ett ingående snack med honom så det inte blir några missförstånd!
    Vore ju tråkigt om fk skulle motsätta sig detta, så jag kanske borde ringa dom oxå o höra hur man får och inte får göra!

passionsblomman skrev 2009-05-19 21:54:24 följande:
    Det finns en del regler runt detta, som att man kan"tvingas" ta ut visst antal dagar under viss del av året, likaväl som man har rätt till visst antal dagar sammanhängande ledighet under sommaren. det går båda vägarna så att säga. Man får alltså inte spara semester hur som helst och inte hur mycket som helst. men det är inte ovanligt att semester man har sparad sedan året innan betalas ut i pengar året därpå. Kolla allt detta med din arbetsgivare och även med facket om det skulle krångla.
  • oliveroebbasmamma

Jaha, ja men då så!! Då blir jag en rik brud i sommar
    Nämen skämt åsido...känns skönt att kunna unna sig lite mer än ett bröllop i sommar!!!

passionsblomman skrev 2009-05-19 22:05:42 följande:
    De kräver ingenting annat än att man är antingen f-ledig eller har sem eller jobbar/pluggar/stämplar. Om du får en utbetalning extra för sparad sem spelar ingen roll. Du är ändå f-ledig.
  • oliveroebbasmamma

I den sitsen har jag oxå varit...skickade ett LÅNGT argt brev till dom, och 3 dagar senare hade jag pengarna på kontot

Hoppas du får dina pengar snart... och att ni oxå får en helt fantastisk sommar!!

passionsblomman skrev 2009-05-19 22:11:43 följande:
    Det förstår jag verkligen!Det är ett ständigt meck och räknande med alla dessa olika ersättningar och regler hit och dit. Själv väntar jag på f-pengar för sådär en 20 dagar som bara aldrig kommer någon gång. Man kan bli galen.Hoppas ni får en underbar sommar hela familjen!
Svar på tråden Har man rätt till semesterdagar fast man är mammaledig???