Inlägg från: MondayGirl |Visa alla inlägg
  • MondayGirl

byta förnamn?!

Det här blir tyvärr lite långt...

Jag har aldrig riktigt gillat mitt förnamn Pernilla, det har varit så sen jag var liten.
    Nu det senaste året har jag funderat seriöst på att byta förnamn och vägt för- och nackdelar på olika alternativ till namn.

Jag vill ha ett namn som är kort, enkelt, lite mer internationellt (skulle vilja flytta utomlands någon gång) och fint (såklart).

Hade Elin, Stella och Ella som förslag.
    Kom till slut fram till Ella.
    Enda grejen var att min kusins dotter heter det så jag kollade med min kusin om det var oki om jag tog det namnet och det var det.

Nu har jag skickat in papprena (för en vecka sen) och har helt plötsligt fått "kalla fötter"/panik.
    Ett par stycken har kallat mig för Ella ett par gånger och min blivande man när han pratar om mig med någon.
    Det känns jättekonstigt. Känns som att de pratar om någon annan.

Det är ju kanske inte så konstigt eftersom det gått så kort tid.
    Men tänk om det aldrig kommer att kännas som "jag"?!

När jag berättade för mina föräldrar (som inte vill att jag ska byta) så tyckte dom att det var ett dumt namn då det redan finns i släkten.

Ska jag skita i att byta helt?!
    Borde jag ta ett namn som mina föräldrar gillar lite bättre?!

Anledningen till min panik är att vi ska beställa ringar NU. Både förlovningsringar och vigselringar.
    Jag vill ju skriva "rätt" namn i ringarna.
    Hur ska jag göra med ringarna och gravyren.
    Tänk om Ella aldrig känns bra och jag ändrar mig.

Är det någon som kan komma med något bra tips om hur jag ska göra?!
    Jag själv har ältat detta fram och tillbaka så länge att jag varken vet ut eller in längre...

• Svar på tråden byta förnamn?!
  • MondayGirl

Usch vad jobbigt med missfall =(
    Tack för ditt svar...

Jag vet inte om jag är en Ella. Huuuur mycket jag än tänker på det så kan jag omöjligt komma fram till något vettigt.

Är Pernilla verkligen ett fint namn? Jag kan inte "se" det.
    Vad kan man kallas för då. Pillan är inte fint och Nilla låter så himla barnsligt.
    Finns det något annat?!

• MondayGirl

Att jag tvekar kanske är svar nog.
    Men egentligen vill jag ju inte heta Pernilla heller, så det är det som blir så fel.

Jo jag kallades för Grodan i skolan. Det vill jag verkligen inte kallas för =)
    Jag kommer ha ett efternamn som börjar på Mo när vi gift oss.

Ah, blir tokig. Och måste stressa fram ett beslut NU då jag hemskt gärna vill ha ringarna så fort som möjligt och vi redan sljutit på det ett tag för det här med namn =)

• MondayGirl

Tack för alla stöttande, värmande ord och alla tips!

Just nu lutar det åt att jag inte byter och har kvar Pernilla, men har fortfarande inte bestämt mig.
    Vet att mina föräldrar blir jättebesvikna om jag byter bort det namn som dom valt till mig.

Men funderingar fortsätter att snurra ett tag till... =)

• MondayGirl

Nu har jag bett guldsmeden att lämna plats för namn och bara gravera in datumen så länge.
    Det känns lite konstigt, skulle vilja ha med namnen men det är ju dumt om det blir fel.
    Om jag nu beslutar mig för att behålla Pernilla kommer jag garanterat ångra att jag inte graverade ringarna direkt.
    Men men...
    Det finns liksom för- och nackdelar med alla alternativ, därför det är så svårt att bestämma något... =S

Tacka för alla gulliga inlägg...

• MondayGirl

ElMac 2009-05-30 22:34:55:

Ja det kanske är som du säger att bara jag gillar namnet så kommer jag nog vänja mig, det kanske är naturligt att känns lite konstigt i början. Jag har ju ändå hetat Pernilla i 28 år.
    Det är viktigt för mig också att min sambo (m2b) gillar namnet jag tar. Han tycker Ella är ett jättefint namn, men han säger att Pernilla är finare och vill helst inte att jag ska byta alls.

Angående min föräldrar... litegrann känns det som att som säkert kommer hitta något dåligt med vilket namn jag än tar.
    Att det redan finns i släkten är väl kanske lite dumt.
    Resten av släkten kommer garanterat ha en massa åsikter. Även om min kusin (som har en dotter som heter Ella) sagt att hon tycker att det är oki.

Sen å andra sidan, som du säger, alla kan ju inte tycka lika.

Tack för ditt inlägg, härligt med lite efter-ett-glas-rött-åsikter =) hihi.
  • MondayGirl
    Cesium skrev 2009-05-31 16:52:49 följande:
    Grattis på namnsdagen!
    Tack =)
  • MondayGirl

Men om jag byter förnamn nu och sen tar min sambos (m2b:s) efternamn när vi gifter oss, då behöver jag väl inte betala något.
    Det är väl gratis, eller?!

• MondayGirl

Borde jag ändra mig angående namn.
    Ska jag ta Elin (trots att det inte är internationellt) eller ska jag forma om Ella lite och ta Ellie (eller Elli)?!

Blir mina förldrar mindre missnöjda då tro?! =I

• MondayGirl

Ja det är sant.
    Jag har i alla fall, vilket namn jag än tar, tänkt att behålla Pernilla som andra namn, tänker inte ta bort det helt.

Mina föräldrar kommer säkert att vägra kalla mig för mitt nya namn och köra på det gamla i alla fall.

Men annars tror jag att folk vänjer sig, det kommer nog ta ett bra tag men till slut går det nog.
    En av mina kompisar bytte namn för ca tio år sen.
    Först sa jag att det aldrig skulle gå, men efter bara ett par månader sa jag hennes nya namn på automatik och inte så långt efter det kunde jag inte ens tänka mig henne som en med det namnet hon hade innan.

Men andras åsikter vägs helt klart in (speciellt mina föräldrars och min sambos), det kommer jag inte ifrån.

Jag får fortsätta fundera helt enkelt...

• MondayGirl

Jag har funderat på Nilla. Men det känns lite barnsligt.
    När jag jobbade på förskola sa alla småbarnen "Nilla" (dom kunde inte säga Pernilla).
    Sen heter min sambo Mikael och kallas Micke, då blir det Micke och Nilla... Bolibompa nästa liksom =) hehe.
    Låter som barnprogrammet Nicke och Nilla =I

• MondayGirl

Jag är tacksam för allas åsikter och synvinklar =)
    Det är stora beslut...

• MondayGirl

Tycker du =)
    Till Micke också?! Även fast det låter som ett barnprogram om man säger våra namn tillsammans?

högstavinsten skrev 2009-06-02 10:17:04 följande:
    Nilla är ju döfint Hade jag inte tvekat på!
  • MondayGirl

Hehe oki =)

Vid havet skrev 2009-06-02 10:59:02 följande:

Det är åtminstone ett bra barnprogram Jag har en kollega som heter Nilla - tror hon heter det officiellt också. Tycker det är fint!
  • MondayGirl

Svar:

Red Scarlet
    Tack för ditt svar =)
    Om jag byter förnamn så kommer jag också att "försvinna helt" om ett år när vi gifter oss.

Innerst inne så vill jag nog byta, det är vad alla andra tycker som gör att jag tvekar, speciellt de mina föräldrar tycker.
    Jag tror att folk (min släkt) kommer tycka att jag är ganska "konstig" som vill byta namn överhuvudtaget och om jag sen till råge på det tar ett namn som redan finns i släkten blir det väl annu värre. Även om det gäller min kusins dotter som jag inte träffar alltför ofta.
    Tror att det kan snackas en del och jag vet inte om jag orkar med det. Sen kommer jag säkert få lov att försvara mitt val, om och om igen.
    Det är typ det som hindrar mig, men jag vill inte heta Pernilla.

Dilemma... och i-landsproblem.
    Suck =I
  • MondayGirl

Aaaah, det är så svårt!

Ena sekunder är jag helt säker och den andra lite mindre säker. Mest för vad alla omkring mig tycker och för tanken på hur besvikan mina föräldrar blir.

Egentligen är det ju inte mitt problem, men ändå.
    Om jag får en dotter i framtiden som jag ger det finaste namnet jag kan komma på.
    Vet inte riktigt vad jag skulle tycka om hon ville byta bort det sen. Vill ju tro att jag inte skulle ha några problem med det, men om jag väl hamnar i den situaitionen vet jag inte hur det skulle kännas.

valkyriana:

Om du vill ha tips till smeknamn: Nella, Nellie?
    Tack! Bra tips, Nella gillar jag och har aldrig tänkt på det (smek)namnet förut. Snällt!
    Kram =)
  • MondayGirl

Jag flyttade från Dalarna till Stockholm för ca 4 års sen. Det är få i min släkt som inte kan förstå hur jag ens kan vilja bo här.
    Är ganska övertygad om att "folk" kommer att tro att jag byter namn nu bara för att jag flyttat till storstaden och måste vara cool på något sätt.

Har absolut inget emot människor som bor i små städer, men det pratas väldigt mycket om alla andra där. Vad den gjort, köpt eller vem som är tillsammans med vem.

Men som ni säger, jag borde göra precis som jag vill och inte lyssna på de andra =)

• MondayGirl

Nope, velande fortsätter.

Kan verkligen inte ta ett beslut! Grr... =(

• MondayGirl

mittid skrev 2009-06-11 18:26:16 följande:

Har du haft något smeknamn som du gillar och som du är van vid och kan identifiera dig med? Då kan det vara det du skall byta till. Känn efter med magen så vet du vad som är rätt. Lycka till!P.S. Har inte läst tråden så jag vet inte om du fått det tipset förut...
    Tack för tipset.
    Tyvärr så har jag inget bara smeknamn.
    Har ett gammalt (inte så smickrande) som jag desperat försöker få mina kompisar att sluta kalla mig, men det känns inte bra att dom ska säga Pernilla heller =I

Funderar på Elli istället för Ella, som i alla fall inte finns i min släkt och ändå är ganska likt.

Som du säger så måste jag göra det som känns rätt.
    Måste bara vara säker på vad det är först =)
Svar på tråden byta förnamn?!