• 3XT

Trodde inte sambons föräldrar skulle krångla nu - gästlista

Jag behöver lite tips här.

Vår inbjudningskort gick ut för 4!! veckor sedan, vi ska gifta oss 5:e sep. Våra familjer har vetat om bröllopsplanerna sedan i oktober förra året.

Igår ringde det hos oss och sambons föräldrar hade kommit på att dom tycker vi ska bjuda ytterligare en kusin på bröllopet. Ja inte bara henne utan hennes sambo också.

Kusinens föräldrar, min sambos faster med man, är bjudna på bröllopet men dom träffar vi regelbundet = någon gång per år. Men kusinen träffar vi aldrig trots att de bor bara 3 mil bort. Jag viste inte ens att dom bodde där.

Vi har bjudit 6 kusiner (med familj) utav ca 30 st som vi sammanlagt har så det känns inte aktuellt att bjuda kusiner bara för att de är kusiner.

Men min sambos föräldrar menar att dom umgås ju så mycket med kusinens föräldrar.... Ja dom ja men inte vi och som sagt vi träffar dom aldrig.

Min sambo bad mig tänka på det under dagen för han vill ju göra sina föräldrar glada men jag känner att vi har en tajt budget och har redan fått ta bort många av våra vänner för att hålla ner gästantalet. Så jag vill verkligen inte bjuda ett par som jag knappt visste fanns.

Har ni några förslag på bra/hårda argument som vi "snällt" kan säga till min sambos föräldrar?

• Svar på tråden Trodde inte sambons föräldrar skulle krångla nu - gästlista
  • 3XT

Sambons föräldrar är helt införstådda med vilka som är bjudna eftersom vi alla plus mina föräldrar satt i januari och diskuterade fram gäslistan. Vi har även sagt många gånger att det är tråkigt att vi inte kan bjuda alla vänner vi vill.

Båda våra föräldrar och vi står för kostnaden, ungefär en tredjedel var. De kan troligtvis lägga lite mer pengar men det är ju just att vi fått stryka så många andra som gör mig mest ledsen. Jag hoppas vekligen dom accepterar vårt önskan att inte bjuda kusinen eftersom vi aldrig träffas. Tycker det borde vara skäl nog men jag är inte säker på att de tycker det.

• 3XT

Ja jag vet inte vad dom tänker. Jobbigt är det i alla fall. Trodde verkligen inte att dom skulle komma med en sådan här grej flera veckor efter inbjudningskorten skickades ut.

Känns lite svårt att ställa in det nu när "allt" är betämmt. Vill ju verkligen ha bröllopet, det är ju inte många månader kvar nu.

Suck - jobbiga männskor helt enkelt

• 3XT

Tack för alla era svar. Tyvärr så är tydligen frågan färdigdiskuterad redan nu...

Mina blivande svärdöräldrar ringde upp min sambo i fm och fick igenom det hela mest genom att köra den dåliga samvetet-tricket. Min sambo sa till dom att det är vårt bröllop och vi bestämmer men dom vet hur dom ska säga.
    Det här bl.a.

- Men kan ni inte för våran skull
    - Men dom (faster och man) kanske blir ledsna om ni inte bjuder deras dotter
    - Vi umgås ju så mycket med dom så vi vill inte att det ska bli tråkig stämning
    - Vi betalar ju för dom och dom har ju gett er så mycket
    - Hon (kusinen) grattade ju mig på mitt 60-års kalas
    - Dom kanske inte tackar ja i alla fall men då har ni ju bjudit dom i alla fall

Allså jag vet inte var jag ska börja med... banka huvet i väggen eller lägga mig ner o kny.... Nä allvaligt tycker jag det är fruktansvärt dålig stil av min sambos föräldrar.

Min sambo höll med mig i allt men började ändå linka med mig. Och han vet precis vad han ska säga så nu ska dom bli bjudna. Han vill ju inte heller att det ska bli osämja mellan oss och hans föräldrar.
    Känns jobbigt både för att dom körde över mig och för att jag inte stod på mig hela vägen och sa nej.

• 3XT

Tänkter också på kusinen med kille. Vad kommer dom tycka om en ibjudan?

Skulle själv inte vilja gå på en släktings bröllop som jag inte träffar eller har någon annan känslomässig anknytning till.

Och sedan om dom gifter sig "måste" dom bjuda oss.

Nä inte bra det här...

• 3XT

Ja jag vet!! Skulle jag gå enligt mina principer skulle vi bara säga - Nej nu är det så här och då blir det så.

Hade min sambo stått på min sida i den här frågan hade det inte varit några problem men även om han inte tycker att vi ska bjuda dom så anser han att det inte är en så stor sak att orda om. Så istället för att någon skulle bli arg/irriterad/ledsen så är det bättre att bjuda dom.

När då både min sambo och hans föräldrar kör alla övertalningsmetoder som finns i boken är det jobbigt att stå emot.

Å jobbiga mestjej! känner jag om mig själv.

• 3XT

Ok, ska prata med sambon igen ikväll och se vad som händer. Tack för alla svar förresten!

Svar på tråden Trodde inte sambons föräldrar skulle krångla nu - gästlista