• DanKat

Här får ni veta skillnaden mellan en bestman och en marskalk!

Bestman kallas en kille som står och väntar med brudgummen på att bruden ska komma in, den benämningen gäller med andra ord bara om man har överlämning i kyrkan. Har ni inte det så kallas han marskalk

Jag hörde Magdalena Ribbing reda ut det där för ett antal dagar sedan och eftersom det verkar vara många som inte vet om det så passar jag på att skriva här

• Svar på tråden Här får ni veta skillnaden mellan en bestman och en marskalk!
  • zeddy

Tack! Har undrar vad det är för skillnad..

• nu gifter vi oss

Jag har en kompis i USA som gifter sig om ett par veckor, hon har olika benämningar på sina tärnor och hans marskalkar.

Hon har en maid of honor samt tre brides maids.
    Sedan har han en best man samt några grooms men.

En Maid of honor kan jag tänka mig får lite mer uppdrag under dagen, är mer inblandad i planering och kanske den som håller i buketten under ringväxling m.m.

En best man är den som förvarar ringen i fickan och ger den till brudgummen m.m.

Vad finns det för olika benämningar i Sverige?

• Pumpkin

Bra DanKat Har själv lagt upp ett par trådar om det här, så det är bra att du fortsätter

nu gifter vi oss: I Sverige är det vanligast att man bara har en marskalk. Har man fler så finns det så vitt jag vet ingen benämning för den "finare", men man kan ju säga hedersmarskalk kanske?

• MulleNuh

Säger man inte bara bestman på engelska och att marshalk är det "svenska" ordet för det?

• MulleNuh

men va larvigt!!

Pumpkin skrev 2009-06-03 09:51:08 följande:
    MulleNuh: Nej, egentligen så är det två olika saker.
  • Hempling

Hm, jag har hört att det beror på vilken inriktning kyrkan har som gör skillnaden på om man är bestman eller marskalk. Typ att en protestant kallar "sin kille" för marskalk och att en i anglosaxisk tradition kallar honom bestman. Känns som att det skulle kunna ligga något i det?

• Pumpkin

Ja, det ligger nog rätt mycket i det eftersom protestanter går in tillsammans och anglosaxerna kör med överlämning. Något förenklat förstås.

Hempling skrev 2009-06-03 09:58:42 följande:
    Hm, jag har hört att det beror på vilken inriktning kyrkan har som gör skillnaden på om man är bestman eller marskalk. Typ att en protestant kallar "sin kille" för marskalk och att en i anglosaxisk tradition kallar honom bestman. Känns som att det skulle kunna ligga något i det?
Svar på tråden Här får ni veta skillnaden mellan en bestman och en marskalk!