• Ullis 78

Fota före eller efter?

De flesta brudpar verkar fota före vigseln, det kanske är mer praktiskt men jag vill inte förstöra den där känslan med stress och dyl, är nog så nervös att kosten kanske ser konstlade ut, jag vet inte? vi tänkte fota efteråt bara lite snabbt men en kompis som är fotograf.
    Nått tips?

• Svar på tråden Fota före eller efter?
  • MorKe

Det stämmer att de flesta idag fotar sig före vigseln. Dock är det inte helt ovanligt att man vill bli fotad efter. I dessa fall är det ofta en tidig vigsel eller att man inte ska se varandra innan själva vigseln.

Tänk på att ni inte kan åka någon längre sträcka då gästerna annars får vänta. Även om det inte blir så länge kan det vara bra att ordna något för gästerna, t.ex. en tipspromenad med frågor om er.

• Svanboet

Vi kommer fotas efteråt för att jag vill inte att min blivande ska se mig före vigseln + några andra skäl. Tänk på att planera för att fotografen ofta vill ha upp till 2h med brudparet för fotografering men är det en kompis så kan det kanske gå fortare. Som tidigare talare sagt; ordna en aktivitet och framförallt drickbart till gästerna medan de väntar.

Kanske det finns möjlighet för gästerna att fotograferas utanför festlokalen eller vigsellokalen? Kan ju vara kul för er att ha sedan.

Tipsrunda med frågor om brudparet brukar vara vanligt förslag.

• Moninan

Vi fotograferades innan. Ville inte att gästerna skulle få vänta för det tar tid med att fotograferas. Men glöm inte då att ni ska ha på er era ringar. Enl tradition så ska man inte ha på sig ringarna innan vigslen men då finns de tyvärr int med på bild. En bekant lät sig övertalas att inte har ringarna på sig vilket hon ångrar djupt idag. Det blir hela tiden något som fattas.

• gotlandsulrika

Min erfarenhet är att det blir bättre bilder efter vigseln, brudparet är mer avslappnade och den värsta anspänningen har lagt sig.

Själva ska vi fotas innan pga tidsbrist.

• längelevekärleken

Vi kommer att fotas efter vigseln av följande skäl

1. Vi är gifta på bilderna
    2. nervositeten inför vigseln har släppt
    3. vi skall ses först i kyrkan

• nni
    längelevekärleken skrev 2009-05-30 19:08:44 följande:
    Vi kommer att fotas efter vigseln av följande skäl1. Vi är gifta på bilderna2. nervositeten inför vigseln har släppt3. vi skall ses först i kyrkan
    Tummen upp! Vi fotas osså av dessa skäl + att vi inte hinner fotas innan vår kl 13 vigsel...
    Men det finns inget rätt eller fel, man får ju göra det man känner för som brudpar.
  • Ore

Vi fotades både före och efter. Gillar faktiskt samtliga bilder, blandningen mellan det förväntansfulla innan vigseln och det avslappnade efteråt... Sedan är det ju så att de flesta "orosmomenten" som man funderar på kanske rör middagen/festen, så anspänningen släpper kanske inte helt efter vigseln?

Hur som helst så har jag vid ett tillfälle väntat på ett brudpar som hade en lååång fotografering efter vigseln. Det kändes som rejält bortkastad tid, ärligt talat. Visst kan man ha en kortare aktivitet för att uppehålla gästerna ett tag, men absolut inte mer än en timmes fotografering efter vigseln är min rekommendation. Allt annat riskerar att bli väldigt tråkigt.

• nu gifter vi oss

Här är ett till par som vill fotas efter vigseln.

Vi har inte varit och tittat på platsen vi funderar viga oss på, men det är i en park så förhoppningsvis kan vi fotas i samma park. Min kusin som är bildjournalist är tillfrågad, hon har fotat två bröllop tidigare fick jag reda på, bra! Eftersom hon är med under hela dagen och kvällen (hon är ju gäst) så blir det kanske inte samma press att ta så många bilder som möjligt precis efter vigseln, så vi kan ta det på en halvtimma kanske.

Sen gå till våra gäster och köra brudskålen.

Lokalen för fest och middag ligger precis intill parken. Om det t.ex. är regn kan alltså gästerna gå in om de vill vänta på oss där istället. Hoppas på SOL och har då tänkt ha mingel med bubbel och nåt tilltugg t.ex. exotisk frukt. Det lutar åt att vi spikar denna lördag om ett år, dvs sista lördagen i maj. Om vädret är som idag skulle jag bli överlycklig.

Förslagen ovan om tipsrunda gillar jag, samt en lite mer organiserad fotografering av gästerna så alla blir fotade parvis/familjevis. Det lär ju ta tid (=bra) och uppskattas av både oss och gästerna förhoppningsvis! Och så kan man ju skicka ut kopior på deras bilder tillsammans med tackkort kanske?

• Comfortably numb

vi fotades innan, jätteskönt att kunna mingla direkt med gästerna och inte slitas ifrån alla efter vigseln, hår+make var snyggare då också innan gråten under vigseln+ kramarna! tyckte inte det kändes konstlat, trots att jag inte tycker om att bli fotad så hade vi jättekul och man kom in i det hela!

• lerkorg

Vi ska fota oss efter eftersom vi vill vara gifta på fotografierna. Undertiden vi fotas kommer gästerna få gå en tipspromenad samt få dryck, snittar och fika så vi tror inte att de kommer sitta i sjön.

• Humlan66

En del gör ju så att dom tar en del bilder innan vigseln och resten efter vigseln så att gästerna ska slippa vänta så länge. En fördel med att fotas innan är ju att då är man precis fixad och all make up sitter där den ska. Vi ska nog göra så tror jag

• allehanda

Som gäst föredrar jag att brudparet fotas innan av den enkla anledningen att jag också har en lång dag när andra gifter sig. Vid de tillfälle när brudparen fotats innan så har de varit så super närvarande vid mottagningen och kunnat ägna sig åt presenter och gäster, när jag varit på bröllop med foto efteråt så har brudparen hastat in, nervöst kollat så att alla fått dricka osv. Nej före gillar jag

• tågjäntan

Vi fotades efter vigseln. Anledningen var att jag inte ville att han skulle se mig innan vigseln . Därför satte vi tiden för vigseln redan kl 12.
    För att gästerna inte skulle känna sig alltför uttråkade och hungriga tills middagen bjöd vi på frukt och dricka, bål tror jag det var (hela kvällen var alkoholfri) medan de väntade. Som tur var hade vi väldigt fint väder så det var perfekt för dem att mingla i. Men även om det är mindre fint väder så man behöver vara inomhus funkar det med frukt, dricka och mingel.
    Jag var själv på ett bröllop där gästerna fick snittar och dricka och fick mingla. Det gjorde vi ca 1,5 timme innan den allra närmaste familjen (ca 11 pers) åkte i väg på middag. Det var trevligt det oxå och kändes ungefär som vårt förmingel - förutom att brudparet var med.

• tågjäntan

Jag hörde förrestn om en fotograf som helst inte vill fota innan vigseln just för att många par är mer nervösa då. Men det är säkert inte särskilt vanligt.

• Sommarpar

även vi skall fotograferas innan vigseln. En kompis till oss kommer att ta korten så vi ska åka till kyrkan samt stranden vid festlokalen och kolla läget och provfotografera så vi vet vilka sorters kort vi vill ha och på vilka platser. Vi kommer ha 45 min på oss efter vigseln på grund av hästen (ska åka häst o vagn). Under tiden kommer gästerna få ta sig till kyrkan där vårt band kommer sitta och spela lite skön bakgrundsmusik, förhoppningsvis kommer det bli fint vädder så gästerna kan vara på terrassen, då kommer de antadligen kunna se fotograferingen därifrån.
    Skulle på sett o vis vilja fotograferas innan men vi vill inte se varann innan vigseln. tror 45 min e ok tid att vänta, det tar ju ngr minutrar för gästerna att ta sig till lokalen oxå..

• feministbrud

Vi fotades efter vigseln och det är det enda jag kan ångra efteråt. Hade varit mycket bättre före. Vi hade iofs ingen lång fotning, bara ca 20 min men ändå. Jag ville ju mingla med mina vänner!

Svar på tråden Fota före eller efter?