Inlägg från: Mirfak |Visa alla inlägg
  • Mirfak

September 2009 del 4

Efter att ha haft en tids uppehåll (varit engagerade i EU-valet) med bröllopsplanerna är vi nu igång igen.
    Vi har ikväll suttit och skrivit ut inbjudningarna. Köpte akvarellpapper och det blir riktigt snyggt med våran skrivare!
    Imorgon är det m2b's uppgift att klyva inbjudningarna så att vi får dom i bra storlek. Sen ska jag köpa in ett bra pappersklister och limma på en liten sträng av ett snyggt papper... Sen är det typ bara att posta :)
    Nu håller vi på att fylla i hindersprövningen. Shit, det är som väldigt verkligt nu :)

• Mirfak

Delirious:
    Vi ska ha såpbubblor, det funkar jättebra i september. Går till och med att ha det på vintern, det ser häftigt ut med såpbubblor mot snö ;)
    Vi kommer att göra såpan själv, har en kompis som gjorde det ifjol, det blev inga fläckar och mkt billigare än att köpa färdiga...
    Sen så spelar ris ingen roll för fåglarna, det är bara en skröna. Annars borde ju marken utanför kyrkan vara fylld med döda fåglar efter bröllop...

• Mirfak
    emertin skrev 2009-06-14 20:59:24 följande:
    Nu tror jag att jag ändrat så att ni kan titta på mina bilder....
    Klänningen var ju jättefin! Och det kommer passa mkt bra med bolero till den! Du har inget att oroa dig över :)
  • Mirfak
    MyochErlend skrev 2009-06-15 15:35:00 följande:
    hur tänker ni ?? med mat...billigt och mycket jobbeller dyarare men mindre jobb ??Skal tilläggas att tar vi det billigare alternativet men måste göra mycket själv så blir det ju personligare..en jag vet inte hur mkt billiagare det blir..Har vart så inne på att göra allt själv men nu känns det som jag TACKSAMT tar emot det som en cateringfirma kan göra :)Hur tänker ni ??
    Vi kommer köra på billigt men mkt jobb. Eller jag tror inte att det blir så sjukt mkt jobb, för vi ska ha kallskuret (tjälknöl) som vi gör långt i förväg och till det serverar vi potatisgratäng som vi köper färdigt på påse. Det blir iaf sjukt mkt billigare än catering (det handlar om 23 000 kr jämfört med 5000 kr...), och min m2b vill inte ta nån kuvertavgift så vi kör på det.
    Jag tror eg att förrätterna kan bli jobbigare att göra, mindre som går att förbereda långt i förväg...
    Bröllopstårtan kommer vi ha en "riktig" som jag och han tar ur, sen flera hemmagjorda. Jag tror det kan vara roligt att ha olika sorter, då finns det nåt som alla tycker om ;)
    Det viktigaste med att göra maten själv, är att hitta bra personal till köket...
  • Mirfak
    ElinK skrev 2009-06-15 20:10:01 följande:
    Hej september brudar! Jag ska gifta mig 19/9 och hoppar gärna in i tråden med er. Ser att ni hunnit prata en hel del och jag har försökt gå tillbaka och läsa i kapp men det är för mycket. Ser att ni pratar mest mat, men hur är det med blommor? Jag vill ha något i lila och champagne. Men jag undrar om det är högsäsong på någon blomma då eller om allt måste beställas.
    Det är nog högsäsong för krysantemum då, och dom finns i många färger, bla lila. Många olika lila nyanser åxå.
    Gladioler är vanliga då, dom brukar kosta kring 12 kr/st :) Fina lila färger där med. Dahlior kan du nog hitta i både lila och champagne. Gladiolerna kan du nog åxå hitta i champagne.
    Annars har du alltid rosor som finns i fina champagnefärger, dom är inte dyrast då, men jag tror inte heller det är högsäsong just då på dom.
    Nåja, du har iaf fått några tips där :)
  • Mirfak
    ElinK skrev 2009-06-16 08:57:31 följande:
    Mirfak- det var massor med bra förslag! Jag ska börja googla och kolla upp alla blommor du skrev om. Det känns bättre att komma lite förberedd till floristen, så man vet lite vad man tycker om och vad man inte alls gillar. När vi skulle kolla på ringar hade jag inte spanat ett dugg innan, så jag var inte klokare när vi åkte där ifrån. Det lärde jag mig att inte var så poppis hos min blivande. Har kommit på att om hela bröllopsplaneringen ska gå så smidigt som möjligt med honom, är det minsta möjliga antal affärer som gäller!
    Jo, av nån anledning gillar inte alla killar att gå i affärer lika mkt som vi gör det ;)
    Och det är mkt bra att vara lite förberedd, sen så kan du ju även fråga floristen på plats om hon har några egna idéer, dom brukar vara bra på sånt :)
  • Mirfak
    Tösabita skrev 2009-07-07 19:02:33 följande:
    Hur ska ni göra med bordsdekorationer? Står helt still för mig i det området just nu och skulle verkligen behöva lite inspiration.
    Vi kommer köra på höstfärger + lila och olivgrönt. Jag har även köpt tapeter från Rusta att ha som löpare efter borden, billiga dukar med snyggt mönster på ;)
    Hittade några lila fat på Indiska (rea!) som jag köpte igår, jag tror att vi kommer ha tårtorna på dom...
    Vi kommer ha mkt utifrån, höstlöv, rönnbär osv. Sen lite lila som bryter av det hela :)
    Jag har även hittat lila fjäderbo-or med lampor i som jag inte riktigt vet vad vi ska göra med än... Men det löser vi :)
  • Mirfak
    MyochErlend skrev 2009-07-28 23:01:02 följande:
    tycker det är så jobbigt när man inte får ett tydligt ja eller nej från människor.. Vi kan ju inte gå vidare förrän vi fått det..jaja... det blir nog bättre.
    Ja! Visst är det irriterande att folk inte kan osa ordentligt! Vi saknar svar från lite över 20 personer, troligen kommer ca 10 av dom... Men, det vet vi inte.
    Sista datumet för osa var igår. Är det så att dom som inte osat inte kan komma och tror då att man inte behöver berätta det?

Oj! Nu börjar det ösa ner utanför! Ska på bröllop idag, ska påminna bruden om att det betyder tur om det regnar ;)
  • Mirfak

5 sept-25 dagar kvar-TesshjärtaFred, CaSan, miamedknuff, september2009bröllop, Ellani

9 sept-29 dagar kvar-thildamy

12 sept-32 dagar kvar-MyochErlend, gosbruden, ElinDLB

19 sept-39 dagar kvar- Igia, Rebellen75, Arwent, Mirfak

26 sept-46 dagar kvar-carolaj83, Trudilutt, alltidvi, delirious

Passar på att skriva in mitt namn åxå, fast jag ser att det finns i trådstarten.
    Jag känner inte av så mkt än, tycker vi har koll på det mesta. Tar nån sak varje dag och pysslar med. Men det kanske är för att jag bara har eget företag som inte har så mkt jobb just nu.. Jag kan ju disponera min tid lite som jag vill och pysslar på lite väl mkt med bröllopsbestyr ibland ;)
    Nu ska jag iaf ner på stan och visa min klänning för mamma, ska nog boka in en tid där åxå, dom ska ta och sy in den lite för mig :)
    M2b's kläder är nästan helt fixade, vi köpte på dressman för nån dag sen. Saknar bara hatt (beställd) och en svart väst.
    Det går ju bra det här :)

• Mirfak
    emertin skrev 2009-08-14 11:41:53 följande:
    Förresten, ska alla hålla tal till sina män? Jag hade inte planerat att göra det....
    Jag har inte tänkt hålla nåt tal, men däremot ska jag nog sjunga en sång. Det är litegrann kvar i planeringen där...

Känner att jag måste till frisören och höra hur lång tid det tar för henne att fixa håret på mig, har ingen koll när på morgonen vi ska börja göra oss iordning.

Annars ser vårat schema ut så här:
    # 13:37 Vigsel
    # 15:15 Fördrink och skål till brudparet på nyhamnsgården
    # 16:ish Tipsrunda om brudparet
    # 16:45 middag
    # 19:30 tårta
    # 20:30 brudvals
    # 20:40 bandet börjar
    # 21:30 Paus
    # 22:00 Bandet fortsätter
    # 23:00 Nattamat

Igia: Vad gör gästerna under tiden ni är och fotar er? Ser att ni gifter er nästan samma tid som vi, men ni äter mkt senare...
    Vi kommer iofs att fota oss innan vigseln (innan tårarna kommer dvs) så det tar inte lika lång tid för oss att komma till bröllopslokalen.

Är det för lång tid mellan middagen och tårtan? Jag räknar med att det blir tal och sånt däremellan, men det kanske är för lång tid ändå?
Svar på tråden September 2009 del 4