• kaif

när nytt efternamn

vi ska åka på bröllopsresa ca en vecka efter vigseln, hur lång tid tar det innan man har bytt efternamn? Ska jag boka i gamla eller nya namnet?

• Svar på tråden när nytt efternamn
  • MV85

Boka i gamla namnet. Hur lång tid det tar att byta beror på hur mycket de har att göra på skattemyndigheten.. Ca 1-4 veckor beroende på, men sen måste du ha nytt pass oxå o det tar ytterligare en vecka - så minimum 2 veckor tar det att få nytt efternamn + pass...

• Annie998

Måste man fixa nytt id-kort/körkort oxå med rätt namn?

• MV85
    Annie998 skrev 2009-05-30 11:37:23 följande:
    Måste man fixa nytt id-kort/körkort oxå med rätt namn?
    Papper om körkortet får du hem på posten automatiskt tror jag.. Pass får man gå o fixa själv.
  • MissCurly

vi reser 4 veckor efter vigseln och vi har pass i våra gamla narm o resan likaså, namnändringen väntar vi med tills vi kommer hem igen.... så slipper vi strul om dom skulle kolla upp oss

• lingon82

Får man en bekräftelse hem när det ny namnet "börjat gälla" eller får man själv ringa och kolla det? Min m2b ska byta och han tillhör inte den kategorin män som bekymrar sig för något."Det lär man ju märka när namnet är bytt", säger han...

• MV85
    lingon82 skrev 2009-05-31 10:33:46 följande:
    Får man en bekräftelse hem när det ny namnet "börjat gälla" eller får man själv ringa och kolla det? Min m2b ska byta och han tillhör inte den kategorin män som bekymrar sig för något."Det lär man ju märka när namnet är bytt", säger han...
    Det kommer papper på posten, även en lapp du ska ha med till polisen om du ska skaffa id-kort eller pass där innan du byter körkort -om du har ett sådant.
    Den lappen intygar att du har bytt efternamn hos skatteverket och därmed ska/får skaffa id-handlingar i ett annat namn nu.
  • lingon82

Tack MV85 för det svaret! Nu kan jag vara lite lugnare...

Svar på tråden när nytt efternamn