• lingon82

    Hjälp, min mamma råkade bjuda in en extra gäst!

    Min mamma är väldigt glad över att vi ska gifta oss. Hon pratar därför mycket med sin kompis, som vi inte känner jätteväl men dock träffar lite då och då, om detta. Mamma bjöd in vännen till kyrkan men vännen uppfattade detta som att hon var bjuden till festen också. Mamma hade inte hjärta att säga åt henne att det inte var så. Jaja, gjort är gjort. Vi har absolut inget emot att hon kommer, en person mer eller mindre när man redan är 70 st kan ju faktiskt kvitta. Dessutom bidrar mina föräldrar med halva kostnaden för dagen.
    Men jag är nu rädd för att mammas kompis ska förstå att hon är bjuden av en slump. Det är ju vänner och släktingar till oss med respektive som kommer, inga andra "föräldrakompisar". Kan ni hjälpa mig med en bra förklaring ifall hon frågar, eller misstänker något? Jag tänkte man kan säga i nödfall att "eftersom du är så snäll mot min mamma ville vi gärna att du skulle vara med på vår stora dag" men det kanske låter lamt. Hoppas att hon inte fattar något...
    Hjälp!!

  • Svar på tråden Hjälp, min mamma råkade bjuda in en extra gäst!
  • Aleta

    Kan hon inte helt enkelt vara bjuden i egenskap av din mammas bästa kompis?

    På mitt första bröllop (som mamma och pappa betalade) så bjöd de in alla möjliga kompisar som jag knappt känner.
    Det var nog vanligt förr att föräldrarna bjöd in egna vänner till sina barns bröllop.

    Om nu frågan skulle dyka upp så säg ungefär:
    "Mamma ville så gärna ha dig med och det hade vi ju inget emot."

  • Birana

    Klumpigt av din mamma och det är väl hon som ska skämmas om det kommer fram. Ni känner ju inte henne så ni kan ju inte vara skyldiga för att inte ha bjudit någon ni inte känner. Jag förstår att det är lite pinsamt men....jag hade nog varit riktigt irriterad och sur på mamman!

  • anne på grönkulla

    Jag ser inte varför ni ska behöva säga nåt alls till henne om det. Om någon ska tycka att situationen är obekväm är det väl din mamma - och om henens kompis tycker att hon är bjuden med armb¨gen är det ju enkelt att tacka nej... Du har inget att be om ursäkt för eller förklara - ni har skött situationen din mamma försatt er i jättesnyggt!

  • Emelieca

    Jag tror inte hon kommer märka att hon inte är bjuden "på riktigt" om ni är runt 70 gäster, hon lär ju inte hinna prata med alla och förstå allas relation till er.

    Jag själv har bjudit en väninna till min mamma som jag enbart träffat ett fåtal gånger senaste åren just för att mamma gärna delar vår dag med henne. Jag skulle aldrig självmant kommit på att bjuda henne.

  • Megi

    Jag anser inte att det är hon som skall skämmas... Hon är ju så lycklig o glad över att hennes dotter skall gifta sig så ja skulle inte alls bli sur på henne. En gäst, va gör det?


    Birana skrev 2009-05-31 23:10:18 följande:
    Klumpigt av din mamma och det är väl hon som ska skämmas om det kommer fram. Ni känner ju inte henne så ni kan ju inte vara skyldiga för att inte ha bjudit någon ni inte känner. Jag förstår att det är lite pinsamt men....jag hade nog varit riktigt irriterad och sur på mamman!
  • lillabruden

    Jag håller med Megi, kul att mamman är stolt över sin dotter

    Om gästen skulle fråga, vilket jag tvivlar...så säg bara att det är en glädjesdag och du vill dela den med dem som du och din familj värderar! Eller nåt..
    Jag tycker inte du ska tänka på det så mycket! Det är nog inte så allvarligt som du känner det just nu. Hon kanske är hur lycklig som helst att få vara med bara

  • agtiwi

    Om frågan skulle dyka upp mot all förmodan så är jag för sanningen. Säg helt enkelt som det är med ett enkelt tillägg att ni inte hade hjärta att säga något eftersom hon är en viktig person i din mammas liv.
    För det vore inte så roligt om sanningen någongång senare hinner i kapp om ni säger något annat, då lär hon nog bli mer sårad.

  • lingon82

    Tack för era svar! Om hon frågar kommer vi nu att säga att min mamma så gärna ville bjuda henne och vi tyckte att det var en bra idé. Det är ju i alla fall halva sanningen
    Irriterad på mamma är jag absolut inte. Hon bjöd ju faktiskt inte in på eget bevåg, det blev ju ett missförstånd och sådant händer. Kunde ju lika gärna varit jag som bjöd in t ex en kollega till kyrkan som uppfattade det fel.
    Vi ser framemot vår underbara bröllopsdag och glädjs över att så många har tackat ja! 68 pers av 70 kommer.
    Kram till er alla!

Svar på tråden Hjälp, min mamma råkade bjuda in en extra gäst!