• Linadesign

Kan vi byta till gammalt släktnamn?

Min gamlamormor hade ett fint efternamn som ogift. Dessutom så levde hon väldigt länge, och dog när jag var 15, vilket gör att jag har en personlig relation till henne.

Är det tillåtet för mig och min blivande make att ta det släktnamnet? Eller är det för många generationer emellan?

Hur går vi tillväga ifall vi vill byta?

• Svar på tråden Kan vi byta till gammalt släktnamn?
  • jojoånick09

Jag vill inte säga att det inte kommer att gå att byta till det namnet men efter att jag bytte mitt namn till min morfars för ett par månader fick vi även veta att ett namn som vi ville ta från början som var min "svärmors" farmors flicknamn inte gick att ta eftersom det inte gått i två led ner.. så min svärmors pappa måste hetat det och även hon för att det skulle finnas någon chans att ta det.. men ring och fråga,det ända ni kan få är ett nej.

• alexandraopatrik

Namnet måste ha funnits i släkten inom 100 år var svaret jag fick

• Linadesign
    alexandraopatrik skrev 2009-06-01 09:56:40 följande:
    Namnet måste ha funnits i släkten inom 100 år var svaret jag fick
    Aha, då borde det funka. Jag tror hon gifte sig på 20-talet.
  • Candyflickan

Jag har precis tagit ett gammalt släktnamn som vi ska ha hela familjen efter att vi gift oss 18/7. Mitt hetaste tips är att ringa till PRV (Patent och registreringsverket) telefon: 08-782 28 00 dom är otroligt trevliga och lätta att ha och göra med.

Dom svarar på alla eventuella frågor och hjälper dig med alla blanketter. Jag sökte själv först det blev billigast i vårt fall.

Mvh och lycka till
    Camilla Stiernflycht

• Zeraphia

Jag pratade med PRV idag och tydligen har de ändrat regeln att namnet ska ha burits av två generationer de senaste hundra åren. Nu ska någon i nedstående led burit namnet i två generationer under de senaste fyra generationerna. Det är med andra ord hundraårsregeln som är borta.

• Nalle Puh 40

Vi har bytt till ett jätte gammalt släktnamn

• Mamli

ja namnet ska ha funnits inom 100år och bärts i 2 generationer..så om din gammelmormor? och hennes pappa har hetat namnet..som de säkert är, så får du byta!

Vi ska ta min farmors namn som ogift, hon och hennes pappa hette det namnet.

• Myzelf Lina

Vi ska också byta, till min mormors flicknamn!

Svar på tråden Kan vi byta till gammalt släktnamn?