emmibob skrev 2009-06-09 20:37:53 följande:
Läser du på den själv eller? Tror inte det...
Vad du tror är helt och hållet oväsentligt, för läser på lärarutbildningen i Umeå gör jag. Och jag tycker att det finns all anledning att vara kritisk.
Ett exempel: under CK2 blev vi indelade i seminariegrupper. Meningen var att vi skulle läsa kurslitteratur och sammanstråla ett par gånger i veckan och diskutera kring böckerna. Visst, det är ju så det brukar gå till. Examinationen av dessa seminarier var dock under all kritik. Det var aldrig någonsin några lärare närvarande under dessa seminarier, utan det de ville ha in var ett papper där vi beskrev vad som diskuterats under seminariet, runt ett halvt A4 eller så. Intrycket vi fick, med all rätt, var att lärarna inte ett brydde sig ett skvatt om vad vi egentligen höll på med. Vi började diskutera om de ens läste lapparna vi lämnade in, och en av grabbarna kläckte idén om att vi mitt i en seminarierapport skulle skriva att vi blivit bortförda av utomjordlingar. Detta gjordes. Ingen kommentar. Herregud, man borde få en tillsägelse för ett sådant förfarande! Istället skrev läraren bara någon standardkommentar i slutet av seminarierapporten när vi fick tillbaka den. Han hade alltså inte läst den överhuvudtaget! Och för detta examineras man och tillgodogör sig högskolepoäng? Vi hade kunnat strunta i seminarierna och hittat på seminarierapporterna!
Utöver det så har det varit kursansvariga som inte haft en susning om vad som hänt på deras egna kurser, tvärvetenskapliga småkurser som mest gått ut på att sitta ute i skogen och koka nyponsoppa etc etc.
Ämneskurserna håller en högre kvalitet, på Engelskan kan jag t.o.m. skriva under på att det är så bra som det brukar skrivas om det (Lars Hübinette är GUD), men det allmänna utbildningsområdet är faktiskt riktigt dåligt.
Dessutom tycker jag att det borde satsas mer på oss lärarstudenter. Självstudier i all ära, men det ÄR lustigt när man ibland har kanske två lektioner på en vecka, med en liten kort inlämningsuppgift och något kapitel att läsa i en bok som den enda utfyllnaden där emellan. Det här ska vara heltidsstudier för sjuttsingen!