Inlägg från: Mörk Ängel |Visa alla inlägg
  • Mörk Ängel

Jag vill göra allt och hinner inget.... Vad göra?

Om jag var du, jag är lite som du - har många järn i elden och vill mer hela tiden men blir sjukt ineffektiv (t.ex. nu ska tentaplugga men är så stressad)- skriv upp det du har att göra på en lapp. Så att du ser vad som ska göras och vad som ska gå först.

Det andra jag skulle göra är att prata med min sambo om problemet. Säga att du mår dåligt när det blir för mycket trots att du vill, och be honom hindra dig när du vill ta på dig mer och mer. Det har jag aldrig behövt säga till min sambo för han vet exakt hur jag fungerar så han sätter upp stoppskylten helt själv. Det är sååå skönt i efterhand trots att det först är lite irriterande.

Sen får du tänka på att trots att du lägger 80% mer arbete på något än du egentligen skulle behöva, så blir det bara 20% bättre. 80-20-regeln. Mycket värt att tänka på!

• Mörk Ängel

Men det är ju bra, han vet hur du fungerar! När han försöker hindra dig, fundera då både en och två gånger innan du tar beslutet. Istället för att bara säga emot honom, säg istället "jag ska fundera på saken". Det är trots allt du som väljer i slutändan.

Jag vet inte hur det är för dig, men jag vill gärna svara på förfrågningar snabbt. När jag sedan har funderat en stund så kanske jag ångrar mig eller känner mig lite illa till mods- och då är det så dags att dra sig ur!
    Så lär dig att, när någon frågar om något, säga att du måste få t.ex. en dags betänketid och så tar du med dig det och pratar med sambon och dividerar för- och nackdelar.

• Mörk Ängel

Och du, tjurskallighet är grymt bra att vara - när det väl är något man ska göra!

Svar på tråden Jag vill göra allt och hinner inget.... Vad göra?