• Soon2BmrsGroth

Skilda föräldrar, hur göra i kyrkan?

Min M2B's föräldrar är skilda och hans pappa har en annan fru.
    Enligt etikett så ska ändå föräldrarna sitta med varann längst fram som om att de vore gifta.
    Citerar "Är brudens eller brudgummens föräldrar skilda sitter de ändå som om de vore gifta & nya livsparnters sitter länge bak"

Ni som är gifta: var detta uppenbart för era föräldrar eller fick någon säga till?
    Ni som ska gifta er: måste man säga till detta eller tycker ni inte det spelar någon roll om hur de sitter?

• Svar på tråden Skilda föräldrar, hur göra i kyrkan?
  • Kjell Präst

Har aldrig hört om denna etikettsregel (det betyder inte att jag tvivlar på att den finns) - den enda regel jag nämner om någon frågar är att brudens släkt brukar sitta på vänster sida och brudgummens på höger

• Imma

Jag skulle aldrig säga till gästerna på vilka rader de ska sitta i kyrkan. Det klarar de av på egen hand. Dock vill jag såklart att mina föräldrar ska sitta långt fram, så de ser bra.

• didis

Oj! Jag försöker förställa mig vad mina föräldrar som skilde sig 1976 skulle tycka om det, min mamma har dessutom i stort sett sedan dess levt ihop men en annan man, alltså betydligt längre än hon bodde med min pappa.

Nä, den regeln har jag alsrig hört och om det är viktigt för dig så tala om det för dem men om de sitter med sina nya patners så kan jag itne föreställa mig att någon skulle tycka illa vara om det.

• Steven och Johanna

Hoppar halvt på här! Hur ska man göra med bordsplaceringarna vid honnärsbordet när man har en biologisk pappa och en annan man som har varit som en pappa under ens uppväxt? Vem ska sitta bredvid mig?? Har huvudbry och tycker mycket om båda två! :( Hjällpp!

• didis

Din svärfar skall sitta brevid dig!

Jag hade samma problem, dessutom har min biologiska pappa inte brytt sig nämnvärt om mig under hela min uppväxt. Det är min styvfar som lagat mina punkteringar, hjälpt mig med matteläxor och som barnen kallar "morfar". Så min styvfar satt som "brudens far" medan min biologiska pappa inte ens satt vid honnörsbordet (men väldigt nära).

Enligt etikettsgurun Ribbing var det dessutom helt korrekt.

Steven och Johanna skrev 2009-06-02 14:59:47 följande:

Hoppar halvt på här! Hur ska man göra med bordsplaceringarna vid honnärsbordet när man har en biologisk pappa och en annan man som har varit som en pappa under ens uppväxt? Vem ska sitta bredvid mig?? Har huvudbry och tycker mycket om båda två! :( Hjällpp!
  • Annfis

Om man läser under bordsplacering här på BT så står det att brudens far sitter brevid bruden. Brudgummens far (svärfar) sitter brevid brudens mor.

didis skrev 2009-06-02 15:05:27 följande:
    Din svärfar skall sitta brevid dig!
  • Steven och Johanna

Jag blir bara mer förvirrad :/

• Duchess

Äh, bara man hittar något som man själv är nöjd med så är det OK. I vårt fall är mina föräldrar skilda och omgifta sedan nästan 20 år tillbaka. Makens föräldrar är gifta. Vi gjorde såhär:

Brudens mors make - brudens mor - brudgummens far - brud - brudgum - brudgummens mor - brudens far - brudens fars hustru.

Funkade bra för oss. Jag ville gärna ha med mina föräldar respektive vid honnörsbordet, men kanske inte närmast oss.

• didis

Det var ett sätt att lösa problemet med två pappor

Annfis skrev 2009-06-02 15:13:10 följande:
    Om man läser under bordsplacering här på BT så står det att brudens far sitter brevid bruden. Brudgummens far (svärfar) sitter brevid brudens mor.
  • hujjedamejj

men jag har också hört att svärfar ska sitta bredvid mig!!

• rottizz1

jag sket i alla etiketter o hade mamma bredvid mig sen svärmor sen min låtsasmamma, min man hade sin pappa bredvid sig, sen min pappa sen mammas nya man, blev alldeles utmärkt! Så krångligt med alla "nya" mammor o pappor =)

• MV85
    Soon2BmrsGroth skrev 2009-06-02 14:44:55 följande:
    Min M2B's föräldrar är skilda och hans pappa har en annan fru.Enligt etikett så ska ändå föräldrarna sitta med varann längst fram som om att de vore gifta.Citerar "Är brudens eller brudgummens föräldrar skilda sitter de ändå som om de vore gifta & nya livsparnters sitter länge bak"Ni som är gifta: var detta uppenbart för era föräldrar eller fick någon säga till?Ni som ska gifta er: måste man säga till detta eller tycker ni inte det spelar någon roll om hur de sitter?
    Kunde någon berätta detta för min fars nya fru vore jag lycklig... Jag vill absolut inte ha henne på första bänk när vi gifter oss, men jag kan inte med att inte bjuda henne alls... Även om jag starkt funderat på det..
  • Aleta

Enligt etiketten så sitter brudens föräldrar runt om brudparet, dvs brudens far bredvid bruden och brudens mor bredvid brudgummen. Sedan sitter brudgummens föräldrar, så brudgummens mor hamnar bredvid brudens far och brudgummens far bredvid brudens mor.

Vi hade helt enkelt ett helt eget bord där bara jag och min man satt, mittemot fanns två tomma stolar som gästerna kom och satte sig på för en pratstund. Det var jättekul och vi fick prata med många fler gäster än man brukar.

Oavsett vilken placering man väljer så rekommenderar jag ett par tomma stolar mittemot brudparet om det finns plats. Det var jättemysigt, vi fick t o m en del personliga tal från blyga personer som aldrig skulle våga ställa sig upp inför alla.
    Se till att toastmastern informerar ordentligt om stolarna också så att de inte står tomma för att ingen vågar gå dit.

hujjedamejj skrev 2009-06-02 15:22:38 följande:
    men jag har också hört att svärfar ska sitta bredvid mig!!
  • Mammilon

Varför skulle man börja peta i var folk sitter i kyrkan? Det är väl jobb nog att fixa bordsplaceringen på festen. Låt folk göra som de vill, tro mig, när du står längst fram i kyrkan kommer du knappast bry dig om i vilken ordning folk har placerat sig runt om, om du ens märker det...

• allehanda

Svar på ursprungsfrågan
    Jag som jobbat inne i kyrkan under 20 år har ALDRIG hört att skilda föräldrar sitter tillsammans( däremot att brudens anhöriga sitter på kvinnosidan-norrsidan och mannens på södersidan). Det är ju i vissa släkter som att starta bråk.Det går väl in fler människor än två på varje bänk i kyrkan???

• Saggezza
    MV85 skrev 2009-06-02 19:12:22 följande:
    Kunde någon berätta detta för min fars nya fru vore jag lycklig... Jag vill absolut inte ha henne på första bänk när vi gifter oss, men jag kan inte med att inte bjuda henne alls... Även om jag starkt funderat på det..

Vi har satt m2b:s pappas nya bland de övriga gästerna. De har inte varit gifta länge och vi har ingen nära relation till henne så hon får sitta vid m2b:s systrar.

• mittid

Undrar: Varför i jösse namn lägga energi på hur folk SITTER i kyrkan?!?!?! Gift er, var lyckliga och ha KUL!! Det är mitt tips...

• Zia 20090618

Hehe jag läte också om denna regel, men det är inget vi följer.. Tänk er bara vid bordsplaceringen om vi ska följa det: bådas våra föräldrar är skilda och har nya partners, dvs vi har 8 "mammor & pappor" ;) Hehe bara vårt honnörsbord med oss + föräldrar blir med andra ord 10 personer;)

Jag vet inte hur ni känner för denna tradition, jag kan ju anta ni vill följa detta så då får ni nog säga till, antar jag.. Annars tycker jag att man följer det man vill, det är ju ändå ert bröllop:) Och traditioner som inte passar in riktigt och som inte riktigt har någon mening tycker jag att man kan skippa, förutsatt att de inte passa in såklart:)

• Flodis Hjärtat

Min mamma och mormor satt längst fram, min pappa med nya frun på rad två och syrran med min mammas särbo sedan 10 år på rad 3. Det var väldigt korta rader. Det var inte ens en diskussion. mormor är nästan helt blind så för att det inte skulle vara kolsvart för henne, placerades hon längst fram med min mamma, funkade kanon.
    Mina föräldrar är skilda sedan mitten på 80-talet och ville nog inte sitta bredvid varandra äns om jag hade frågat. Men detta tänkte jag inte ens på utan de löste det själva. De är ju vuxna människor.

Svar på tråden Skilda föräldrar, hur göra i kyrkan?