• Michilullan

Barnfritt!

Vi har valt att bara skriva dom vuxnas namn på inbjudan. Är nu lite rädd för att folk inte kommer att fatta att det är barnfritt ändå!

Svärmor ringde igår o pratade om att den ena kusinen kanske inte har möjlighet till barnvakt.. Men är det vårt problem då?
    Har själv varit gäst på 2 bröllop som blev förstörda av barn i kyrkan.. Skrik, gråt osv..
    Så hur kan kusinens barn bli vårt problem?

• Svar på tråden Barnfritt!
  • Michilullan
    zeddy skrev 2009-06-03 10:41:17 följande:
    Jag känner verkligen igen det där. Jag är ganska trött på mamma just nu.. Men försöker inte tänka på det eftersom att jag blir FRU om 10 dagar!
    Hahah, va skönt att höra någon annan säga det jag tänker! Tyvärr har jag hela sommaren kvar o inbjudningarna kommer först nästa vecka..
    Så jag har väl ännu mera tjat att vänta mig! ;)
  • zeddy
    Michilullan skrev 2009-06-03 10:44:46 följande:
    Hahah, va skönt att höra någon annan säga det jag tänker! Tyvärr har jag hela sommaren kvar o inbjudningarna kommer först nästa vecka.. Så jag har väl ännu mera tjat att vänta mig! ;)
    Japp, antagligen!
  • Sesamy

Vi skrev oxå bara de vuxnas namn på inbjudan. Alla verkar ha förstått att vi önskar oss barnfritt och den enda som verkar ha haft ett problem med detta var min mamma eftersom hon oroade sig för sina systrars förmåga att skaffa barnvakt.
    Min mostrar har halvstora barn....

Mina mostrar däremot har aldrig uttryck några som helst problem.

Några vänner har en sex månaders bebis. De frågade hur vi ville ha det och vi sa att vi ville ha barnfritt men respekterade om det var svårt med ett så litet barn. De skulle fixa barnvakt.

Tror och hoppas faktiskt att de flesta försöker respektera om man vill ha barnfritt. Om någon då inte kan komma får man givetvis respektera det.

• Michilullan
    Sesamy skrev 2009-06-03 11:04:44 följande:
    Vi skrev oxå bara de vuxnas namn på inbjudan. Alla verkar ha förstått att vi önskar oss barnfritt och den enda som verkar ha haft ett problem med detta var min mamma eftersom hon oroade sig för sina systrars förmåga att skaffa barnvakt. Min mostrar har halvstora barn.... Mina mostrar däremot har aldrig uttryck några som helst problem. Några vänner har en sex månaders bebis. De frågade hur vi ville ha det och vi sa att vi ville ha barnfritt men respekterade om det var svårt med ett så litet barn. De skulle fixa barnvakt. Tror och hoppas faktiskt att de flesta försöker respektera om man vill ha barnfritt. Om någon då inte kan komma får man givetvis respektera det.
    Va skönt att höra att det respekterades! Nu e det ju som sagt min svärmor som verkar ha problem med allt! Vet ju egentligen inte vad kusinen säger om det hela!
  • Sesamy

Michilullan skrev 2009-06-03 11:46:44 följande:

Va skönt att höra att det respekterades! Nu e det ju som sagt min svärmor som verkar ha problem med allt! Vet ju egentligen inte vad kusinen säger om det hela!
    Kolla med dina kusiner med en gång säger jag! Jag stressade oxå upp mig när mamma var på mig om alla problem det kunde orsaka för andra och att det vore så tråkigt om de inte kom...

När jag väl pratade med mina mostrar sa de bara "äh, vi fixar barnvakt såklart. Klart man ska slippa barn om man vill det. Kan vara skönt för oss att vara barnfria med, tänk inte på det".
  • Michilullan
    Sesamy skrev 2009-06-03 12:04:30 följande:
    Michilullan skrev 2009-06-03 11:46:44 följande:
    Kolla med dina kusiner med en gång säger jag! Jag stressade oxå upp mig när mamma var på mig om alla problem det kunde orsaka för andra och att det vore så tråkigt om de inte kom... När jag väl pratade med mina mostrar sa de bara "äh, vi fixar barnvakt såklart. Klart man ska slippa barn om man vill det. Kan vara skönt för oss att vara barnfria med, tänk inte på det".
    Det ska jag definitivt göra! Vi ska träffa dom på fredag! =)
    Tack nu lugnade du ner mig enormt!
    Men va e det med mammor o svärmödrar o skapa problem innan dom ens finns?
  • Emmy1982

Vi skrev "barnen är välkomna till kyrka och vigsel men festen firas i vuxet sällskap". På så sätt tänker vi att de lite större barnen som tycker bröllop är spännande får vara med och titta i kyrkan för att därefter hämtas av/ lämnas hos barnvakt innan middagen. Alternativt att den respektive som inte känner brudparet särskilt väl (vi har några sådana) åker hem med barnen och den andre går på middagen.

Sen skrev vi att "barn som ammar får följa med mamma". Då hoppas vi de förstår att endast de minsta gäller. Vi har några vänner med barn i 7-10 månaders ålder och vi känner väl egentligen att de är lite för "stora" för att vara med. Min kopmpis 9-månaders går omkring (och håller sig i möbler) sitter inte still en sekund. Men samtidigt kan vi inte neka dem riktigt...

• Annecarin

Visst känns det trist, att inte det respekteras när man skriver en sak. Vi har skickat ut våra inbjudningar 4 månader innan vi ska gifta oss, bara för att de som har barn ska ha möjlighet att ordna barnvakt till vår fest. Det finns fortfarande problem, det lägger en trist stämmning över det hela tyvärr. Men ska man ge med sig, för att slippa sura miner! Det är dock vår dag, och våra barn är 10 och 7 ska vara med och äta! Sedan åker dom hem.

• 090208

Men!!! Ar du inte skit-forbannad?? Det ar ju i just kyrkan det ska vara tyst och stilla.

Flera som inte kan fa barnvakt? Har dom ingen familj, kompisar??

SagansMamma skrev 2009-06-03 10:25:31 följande:
    Vi skrev på inbjudan att vi önskade en barnfri dag. MEN vi har flera som tackat nej till festen då dom inte kan få någon barnvakt och kommer till kyrkan med barnen. Och det kan vi inte säga någonting om, då kyrkan är öppen för alla..
  • Soon2BmrsGroth

Är i samma sits som dig.
    Vi har valt att ha barnfritt men detta accepteras tydligen inte av våra närmsta som har barn.
    Skickade ut våra "save the date" i höstas/vintras och då borde folk har hunnit fixa barnvakt.
    Sen har vi dock folk som har barnvakt men ändå väljer att avstå från att inte komma.

Att dom inte kan fixa barnvakt är deras problem och inte ditt.
    Stå på dig! Det är din dag och du som betalar, så du bestämmer precis hur du vill ha det.

Man blir ledsen i början, men jag tänkte så att våran stora dag kanske inte betyder lika mycket för dom. Dels för att de själva inte är gifta tror jag iaf.

• Michilullan
    090208 skrev 2009-06-08 09:42:08 följande:
    Men!!! Ar du inte skit-forbannad?? Det ar ju i just kyrkan det ska vara tyst och stilla.Flera som inte kan fa barnvakt? Har dom ingen familj, kompisar??
    Precis! Det är ju i kyrkan jag verkligen inte vill ha barn med! Kan inte förstå hur det kan vara så svårt att ordna en barnvakt! Min syster o hennes man har valt att han ska stanna hemma då dom har en son som är kroniskt sjuk.. Klart jag är ledsen att han inte kommer med... Men det är ju deras sätt att lösa det på! O jag är evigt tacksam att dom förstår oss.. Sen att andra med friska barn inte kan lösat fattar inte jag!
  • 090208

Men har du sagt det här till dom??

1. Antingen är dom bra kompisar som förstår dig och respekterar det ni vill.

2. Eller så tycker dom att dom har "rätt" att ha barnen med sig i kyrkan och skiter i dig. Och då hade jag dissat dessa personer direkt!

• Duchess

Kan inte låta bli att dela med mig av ett "protestrim" från Familjeliv:

"Varför ni skaffat barn är för oss en gåta
    så ikväll får de vara hemma och gråta"

En, i mitt tycke, mycket snygg parafras på klyschan:

"Barn är en gudagåva,
    men ikväll får de vara hemma och sova"

Säg rakt ut hur ni vill ha det. Rimma inte. Säg. De som inte gillar läget får tacka nej. Svårare ska det inte behöva vara.

• shakynose
    Fenixx skrev 2009-06-03 10:20:10 följande:
    ja jag tycker folk får respektera att man vill ha barnfritt bröllop. samtidigt som man får respektera tillbaka att vissa inte kan komma på ens bröllop om dem inte får barnvakt.
    Bra sagt!
    Det är inte så lätt som man kan tro att fixa en barnvakt i semestertider. Det händer ju faktiskt att folk är upptagna med annat, även om man säger till i tid.
    Tycker att det är lite märkligt att det klagas på gästerna oavsett vad de gör i den situationen. Ber de att få ta med barnen ändå är de respektlösa, stannar de hemma så är de dåliga vänner. Då är det klart att de inte kan glädjas fullständigt åt att de blivit bjudna att närvara. Snacka om moment 22!
  • passionsblomman

Och tackar de nej, har ni INGEN anledning att sura eller dissa dem för det.

Isåfall bör ni skriva dit det också.
    "den som tackar nej på för mig ej giltiga grunder, kommer härmed att strykas ur vänskapskretsen"

Duchess skrev 2009-06-09 21:23:46 följande:
    Kan inte låta bli att dela med mig av ett "protestrim" från Familjeliv: "Varför ni skaffat barn är för oss en gåtaså ikväll får de vara hemma och gråta"En, i mitt tycke, mycket snygg parafras på klyschan: "Barn är en gudagåva, men ikväll får de vara hemma och sova"Säg rakt ut hur ni vill ha det. Rimma inte. Säg. De som inte gillar läget får tacka nej. Svårare ska det inte behöva vara.
  • didis

Duchess o passionsblomman:

Och glöm aldrig bort - du gör som du vill, det är DIN dag!!

• passionsblomman

Nej visst ja...

didis skrev 2009-06-09 21:58:36 följande:
    Duchess o passionsblomman: Och glöm aldrig bort - du gör som du vill, det är DIN dag!!
  • Duchess

Absolut. Vill man ha barnfritt så får man låta bli att sura.

Vi valde för övrigt att bjuda syskonbarnen och ammande barn, men inte kompisarnas barn. Funkade utmärkt för oss.

passionsblomman skrev 2009-06-09 21:55:25 följande:
    Och tackar de nej, har ni INGEN anledning att sura eller dissa dem för det. Isåfall bör ni skriva dit det också."den som tackar nej på för mig ej giltiga grunder, kommer härmed att strykas ur vänskapskretsen"
  • Lovecats

Vi skrev också bara de vuxnas namn och fick försiktigt frågan av en gäst om det var stenhårt att barnen inte kunde komma. Jag förklarade som det var att vi inte hade fått plats, att barnen skulle bli ensamma och uttråkade. Det köpte hon.

En annan som inte ville fixa barnvakt lät mannen stanna hemma med dem och en tredje låter sin man gå, men stannar hemma själv.

Svar på tråden Barnfritt!