• Gizza

Shit jag kommer aldrig få gifta mig...

Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år, och nu har vi börjat prata om förlovning. I samband med detta pratade vi för första gången om hur vi vill ha vårt bröllop...
    Utan att tänka ett dugg på pengar så sa vi att vi vill bjuda ALLA, hela släkten och ha en jättefest i Uppsala. Det visar sig nu när jag kollar att det inte kommer bli billigt direkt...
    Jag tänker mig en fest där "nån annan" står för mat och servering, man ska bara kunna njuta, och inte fundera på om allt går bra "bakom kulisserna". Bra mat och fin tårta och en kanonfest med bar till sj.pris efteråt.
    Jag har ännu inte lyckats hitta nåt ställe i Uppsla som skriver ut på hemsida vad det kostar per person, men minst 1000 kr får man väl räkna med... Och med sambons stora släkt (hans pappa har 12 syskon med familjer tex...) så blir det en del pengar och gäster...
    Nu har jag suttit och surfat lite och hittat ett ställe som ligger nästan här där vi bor, de tar 1500 kr per gäst, minimum 60 gäster... Dessutom MÅSTE man boka 20 rum för övernattning...
    Jag trodde allvarligt talat inte att det var Så dyrt att ha ett stort bröllop. Nu har jag läst några trådar här på forumet (är sprillans ny medlem), och kommit fram till att vi nog får tänka om i våra planer...
    Vi kommer aldrig att ha råd att lägga ut så mycket pengar till ett bröllop...
    För min del är det okej, jag skulle nog kunna tänka mig ett mindre bröllop, men jag vill ändå att min släkt ska få komma (i jämförelse med sambon så har jag en TOTAL släkt på ca 30 personer...)...
    Blä vad svårt det är!

Kan man ha en fest för den närmsta släkten och sen ha en fest en annan gång för "de andra"?

Sorry om det blev långt och klagande, ville mest ventilera lite...

• Svar på tråden Shit jag kommer aldrig få gifta mig...
  • Humlan66

Javisst kan man det självklart.
    Tror ingen har råd att bjuda alla man egentligen vill bjuda, för då skenar notan iväg med stormsteg.Tex skulle ni kunna bjuda den släkten ni MEST har kontakt med och umgås med. Några gamla som ni aldrig hör av tycker jag känns onödigt att bjuda.

Så kommer då vi att göra iaf

Lycka till
    ps- här på BT har man mycket hjälp i bröllops planeringen så välkommen hit

• Gizza

Fast vi sa då när vi pratade att bröllop är ju en av de stora grejerna där man verkligen KAN bjuda alla man inte bjuder så ofta. Då höll jag med, men nu när jag lite löst suttit och kollat så... tja... vi får nog tänka om...

• att säga ja

Min vän hade av olika anledningar ett väldigt litet bröllop. brudparet, deras tre barn, brudens mor och far samt ett syskon till bruden och ett till brudgumen samt deras respektive och så jag som fotade kalaset (förberedelser, vigsel och bröllopsmiddag). på eftermiddagen mötte de upp med några vänner som ville gratulera på ett cafe där vi åt tårta. dagen efter åkte de på bröllopsresa och ca en månad senare hade de öppet hus hemma för alla som ville.

• Humlan66

Jovisst det tror jag med att ni får göra för SHIT va bröllop kostar. Men det är klart man KAN ju hoppas på en lottovinst

Jag har mycket släktingar på pappas sida uppe i norrland som jag AAAALDRIG träffar, dom frågar aldrig hur jag mår ens så varför ska jag bjuda dessa människor på mitt bröllop och lika är det på m2b's sida. Då tycker vi att det roligare attt träffa dom som är GLADA för våran skull och vi vet vill fira oss. Så tänker vi iaf. Om det va någon hjälp

• Ore

Visst vill man bjuda alla, men varför? Om man inte umgås i övriga fall?

För övrigt kommer ni nog billigare undan om ni fixar en lokal utan "färdigt paket", och beställer mat från cateringfirma, kanske även serveringspersonal därifrån. Med kunnig personal flyter allt som det ska ändå, utan att man behöver bekymra sig. Det går säkert att få tips här på BT om tänkbara lokaler.

Sedan finns det ju alternativ. Måste en sådan jättefest som ni vill ha innebära sittande trerättersmiddag. Eller skulle det funka att ha en mingel-buffé, och senare tårta? Ha en middag på restaurang för er och närmaste familjen, och hyr ett ställe senare på kvällen där det serveras tårta och där det senare blir dans, dit alla är välkomna.

Finns många lösningar...

• 4ever2

Om festen är det viktigaste så lägg pengarna på prisvärd catering och hyr in personal för den tiden ni behöver, då fixar någon annan allt. Ordna en stor lokal som gör det möjligt att köpa egen sprit. En stor fest kostar pengar men då får man ju hålla igen lite vad gäller kläder, blommor, ringar resor osv.

Annars har jag hört om de som viger sig på eftermiddagen och har en mottagning med brudskål och tårta eftr vigseln. Sedan har de middag med de närmast och sen får alla vänner komma tillbaka senare på kvällen för partaj.

• Igia

Ni kan ju ha ett stort bröllop för alla om ni vill men då kanske man månste börja tänka om på andra saker istället. Vilka lokaler finns för så många människor? Vad kan vi fixa själva? Maten kan man ta från ett annat catering bolag- dvs man är på ett ställe man får det, blir oftast billigare. Handla drycken själva och ha som du säger själkostnadspris i baren.
    Anlita personal som ni kanske känner via vänners vänner. Man kan få tag på bra folk utan att behöva göra nånting själv på själva dagen.
    Ha en bra toastmaster som styr upp allt och värdpar.

Maten kan man beställa buffé istället för sittning. Om man är många borde man kunna pressa priset lite. Det har vi gjort på många av våra fester när det är många som kommer.

Hur många blir ni tror du om ni bjuder alla ni vill?

• MV85

Om man bara tittar på att ta maten med catering o hyra en lokal dit man kan ta med den själv brukar det bli billigare än färdiga paket.. Visserligen kanske man får fixa själva med att ställa i ordning borden och duka då, men det kan man ju göra dagen innan. Köper man sedan ett färdigt paket av cateringen behöver man ju ändå inte bekymra sig om vad som sker bakom kulisserna, för det är deras bekymmer - inte ert, då ni köpt en färdig tjänst. Blir det problem får de lösa det helt enkelt.
    Ofta kan man få tips på bra lokaler via cateringfirmorna, eftersom de är vana att jobba i de lokaler som finns

• Arla79

Om ni inte har förlovat er än är det väl inte tänkt att ni ska ha bröllop förrän nästa år, eller när har ni tänkt?

Då hinner ni lägga undan och köpa på er sånt som ni behöver.

Vi hann på ett år lägga undan ca 30 000. La undan lite varje månad, julklappspengar och födelsedagspengar och sen köpte vi ringar, klänning m.m. under året.

Vi hade fest för 103 personer där vi bjöd på allt och hade catering. Så får du bara tag på en bra lokal och bra cateringfirma så behöver det inte kosta skjortan.

• vi i juli

Självklart kan du ha två fester. jag vet många som har haft ett bröllop för närmsta släkten och sedan fixat en annan fest för kompisarna.

Vilka bjuda? som barn tänkte jag mig alltid att hela släkten skulle bli bjuden. nu när jag håller på att planera mitt bröllop har jag valt bort alla fastrar, mostrar, fastrar och morbröder. antingen ville jag bjuda alla eller ingen. I stället ville jag bjuda lite fler kusiner men jag valde ut de som var mest jämngamla/ jag har haft mycket kontakt med. varför bjuda folk man inte har sett på 10 år och när det gäller föräldrars syskon så skapar inte ett jäng 70åringar ( har gamla föraldrar och deras syskon är alla över 50 ialla fall)inte den stämning jag ville ha.

Tycker det verkar som att du har hittat ett dyrt ställe. jag gifter mig ca 3 mil utanför Göteborg och kommer betala för vad mat och dryck kostar då ingår serveringspersonal, lokal, städning mm. vi kommer betala knabbt 700 kr / person då ingår trerätters, tårta ca 1/2 flaska vin/ person, desertvin, aveck och bubbel. Vill man ha något mer från baren får man betala själv. för att få ner notan valde vi bort oxfile och rådjur och valde en festlig fläskfilé rätt, folk kommer ju faktiskt inte för maten och fläskfile är alltid gott och ca 100 kr billigar per pers.

Svar på tråden Shit jag kommer aldrig få gifta mig...