• Gizza

Shit jag kommer aldrig få gifta mig...

Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år, och nu har vi börjat prata om förlovning. I samband med detta pratade vi för första gången om hur vi vill ha vårt bröllop...
    Utan att tänka ett dugg på pengar så sa vi att vi vill bjuda ALLA, hela släkten och ha en jättefest i Uppsala. Det visar sig nu när jag kollar att det inte kommer bli billigt direkt...
    Jag tänker mig en fest där "nån annan" står för mat och servering, man ska bara kunna njuta, och inte fundera på om allt går bra "bakom kulisserna". Bra mat och fin tårta och en kanonfest med bar till sj.pris efteråt.
    Jag har ännu inte lyckats hitta nåt ställe i Uppsla som skriver ut på hemsida vad det kostar per person, men minst 1000 kr får man väl räkna med... Och med sambons stora släkt (hans pappa har 12 syskon med familjer tex...) så blir det en del pengar och gäster...
    Nu har jag suttit och surfat lite och hittat ett ställe som ligger nästan här där vi bor, de tar 1500 kr per gäst, minimum 60 gäster... Dessutom MÅSTE man boka 20 rum för övernattning...
    Jag trodde allvarligt talat inte att det var Så dyrt att ha ett stort bröllop. Nu har jag läst några trådar här på forumet (är sprillans ny medlem), och kommit fram till att vi nog får tänka om i våra planer...
    Vi kommer aldrig att ha råd att lägga ut så mycket pengar till ett bröllop...
    För min del är det okej, jag skulle nog kunna tänka mig ett mindre bröllop, men jag vill ändå att min släkt ska få komma (i jämförelse med sambon så har jag en TOTAL släkt på ca 30 personer...)...
    Blä vad svårt det är!

Kan man ha en fest för den närmsta släkten och sen ha en fest en annan gång för "de andra"?

Sorry om det blev långt och klagande, ville mest ventilera lite...

• Svar på tråden Shit jag kommer aldrig få gifta mig...
  • Hemlig2009

Vi ville hellre bjuda på en intimare middag än ett stort kalas där man bjuder så många att man ändå inte har tid att prata ordentligt med alla. Vi kunde då bjuda 41 gäster på restaurang med 3-rätters + tårta. Jag är supernöjd med vårt beslut såhär i efterhand, det kändes familjärt och festligt på samma gång. Gästerna har flera gånger sagt hur mysigt det var vilket känns roligt.

Så fundera på vad som är viktigast. En rejäl fest med alla bjudna och då ni får ha det lite "enklare" och med det menas hyrd lokal och catering eller att ni inte behöver göra så mycket själva men då bjuda färre.

Vi lade ganska mycket krut på våra ringar så vår budget landade på över 100.000 kr iaf (har tyvärr summerat det i efterhand ) och 31.000 kr av det var restaurangen inkl tårta.

• UBW

Det måste ju finnas ställen som är billigare i Uppsala. Där de inte tar 1500 per person och kräver 20 övernattningar? Låter väldigt mycket i mina öron...
    Om ni nu vill bjuda alla, har ni tänkt på att ta en kuvertavgift? Eller inte önska er presenter utan pengar eller att familj och vänner får hjälpa till vid festen?
    Kanske har ni kompisar som spelar i band, deras present kan kanske vara att spela på festen?

• lillamånblomma

Jag tycker man ska unna sig det som man verkligen tycker är viktig och väljer bort saker som är inte så viktig. Jag kan tänka mig att det är dyrt i Uppsala eftersom det är redan dyrt i Enköping. Men det visade sig efter mycket letande att det finns vissa restauranger som gör en mycket bra pris för hela paketet så som du vill. jag känner nämligen likadan, jag ville inte ha catering och hyra själv personal osv men samtidigt skulle det vara billig också. Nu blev det så att vi fira i en Restaurang med trerättersmiddag och fest efteråt för 350 SEK för maten och 200 SEK Dryck per person. PÅ festen finns det dryck att köpa i baren till självkostnadspris.
    Tips för gästlistan: Bjuder dem som är dig viktig men oftast blir det ju så att man måste kompromissa några faster osv. Det har jag gjort men helt sagt ifrån kusiner osv. Nu kommer vi vara 50 stycken och dem mesta av dem är verkligen folk jag älksar och bara några som man typ aldrig träffar. Ge inte upp alltså

• MysanX

Sen kan det ju vara såhär oxå. vill man det på ett visst sätt och man inser att det kommer att kosta pengar så kanske man skall skjuta upp bröllopet ett år eller två så hinner man lägga undan pengar. Njut ett tag av att vara förlovade och lägg undan pengar så läng. Häng kvar här på BT och få massa inspiration så kommer din dag bli exakt så perfekt du vill när ni har råd.

• Holmbride

vi ska gifta oss i höst, har en budget på max 30..
    men hittills efter diverse uträkningar ligger det på ca 22000kr.
    inkl catering, tårta,alkoholdrycker, ny klänning+ring+skor till mig.. dopklänning+finkläder till sonen..
    38vuxna gäster och 5 barngäster.. och så är vi 3 själva då:)
    så 44st totalt om alla kommer.. :)lokalhyra för dygn inkl städn:3000:-.(med plats för 60pers).
    Maten går på 4940:- Tårtan 1560:- (ica maxi tar 28kr/biten!)..
    osv.. :) beställer klänningen från asien :)

det behöver inte bli svindyrt.. man får kompromissa..
    jag ska göra håret o sminkningen själv, även buketterna till mig o tärnan, o corsagen till brudgummen ;)
    ska duka o dekorera festlokalen själv med hjälp av brudtärnan :)

osv osv osv :))

• jojoånick09

ruskigt dyrt det lät med kostnad/person uppe i uppsala..
    bor själv i en storstad och vi skall ha vårat på en herrgård ute på landet,där tar dem ca 400kr/person/kuvert avgift självklart är inte spriten inräknad men ändå.

jag tänker på är de här 1500kr på något finare ställe?,ni kan inte tänkas ha ett sommarbröllop med grillbuffé man bör nog komma undan rätt billigt då.. har en kompis här inne på BT som skall ha grillbuffé det kommer ca 63-70gäster på hennes och vad jag förstått så går det inte på så himlans mycket pengar med maten som man nu skulle ha det på något flåsigare ställe.

man kan ju självklart sätta sig ner och kika över om man har vänner och familjemedlemar som kanske jobbar med lite olika saker,kanske någon du känner är frisör,någon jobbar med musik,fotograf, osv osv någon som är jätteduktig på att baka kanske kan göra tårtan någon som är duktig på att laga mat kan kanske ställa upp och laga ev middagen..
    skulle tro att buffér överlag alltså gående bord blir en mycket roligare tillställning... och nu när ni är så många också!

• Fjosok

Träffade ett brudpar som gifte sig för 10 000:- och då var en klänning jag känner till väl inkluderad.

Det går men visst, det blir inget "million dollar princess"-bröllop.

• Gizza

Tack för alla era svar!
    har itne blivit något mer prat om hur vi ska göra, men jag kan helt klart tänka mig att ha ett lite mindre bröllop. Min släkt (totalt, med fastrar och mostrar med familjer osv) och vänner är ca 40 st, sambons släkt är runt 80-90 om alla kan tänkas komma. Jag vill gärna att min släkt ska komma, sambons släkt har jag nog inte ens träffat alla i än så länge, så de kan jag ("Gärna") slippa om jag får... Men då blir det ju lite "orättvist". Om jag får alla mina gäster och han inte får alla sina...
    Vill inte dröja alltförlänge med bröllop heller, då jag gärna vill vara gift innan vi slaffar barn... Jag ¨är 26, vill ha barn innan 30, så kan vänta ca 3 år med bröllopet...
    Det största problemet av allt är att jag ärarbetslös, kommer inte in mycket pengar på kontot varje månad här inte... så att lägga undan en massa pengar just nu funkar liksom inte, de behövs till så mycket annat...

Men återigen, tack för alla svar! Vi får se var vi slutar... :)

• Tojk

Lite orättvist kan det nog bli ja om du får bjuda hela din släkt medans sambon bara ska bjuda dem du träffat

Det finns många fler ställen, inkl herrgårdar som erbjuder bröllop än just det enda ni tittat på. Fundera också på vad som är viktigast att lägga större delen av ens budget på. Är det festen, lokalen, ringarna etc. Det finns ju de som får ett bröllop för 20.000 och ändå känns det varken budget eller billigt. Allt handlar om hur man prioriterar och vad som är viktigt.
    Är det din dröm/eran dröm att få gifta er i ex slottsmiljö och vet att det kommer kosta över 100.000 så kanske det är mer värt att vänta med att gifta sig tills den dag man kan lägga den summan.

• Mrs4ever

nu har jag inte läst alla inlägg.
    så mitt tips kanske redan är skrivit, men

bjud de ni verkligen vill på vigsel o middag!
    Catering eller restaurang.

hyr eller låna sedan till kvällen någon större lokal för en hejdundrande fest,
    men snacks och alkohol om så önskas! Där de andra gästerna då får komma och fira er!

Ni kan ju ha självkostnadsbar, eller en spargris vid baren där man får stoppa i några mynt eller lappar om man känner för det.

• lillamånblomma

Jag håller faktiskt med att man ska unna sig det bröllopet man själv föreställa sig utan att kompromissa bort saker som er viktig för en, men å andra sidan kände jag likadan som du när det gällde bröllopet Gizza, eftersom jag är student och då blir det inte mycket med att lägga undan pengar och man vill ju inte väntar i evigheter.

• Sillen65

Det finns flera sätt att tänka och här kommer mitt förslag. Ifall din släkt och dina vännder är din släkt och dina vänner så kan du göra följande.

Skicka inbjudningskort till alla och skriv personliga kort. Skicka ut till alla du vill bjuda in. Be dom anmäla sig på en länk. När dom kommer till din sida så står det att man, istället för presenter, kan ge en gåva på ca 500 kr/var per person. Denna summa ska betalas in till dig för att du ska kunna bjuda den personen på en kväll med lokal, vin och mycket annat kul. Jag vet att detta uppskattas mycket då jag varit med om det själv. Bröllopet var inte bara kul utan det fanns en gemensamhet hos alla då alla och då exakt alla tyckte att det var en kul idé.

• Gizza

Tack återigen för alla era tips!

Att ta en liten "avgift" av gästerna tror jag skulle funka. Vi vill nog hellre ha en stor fest med alla gäster än en massa presenter tex. Kan man typ skriva i inbjudningarna att "presenter vill vi inte ha, men ge oss gärna ett bidrag så vi kan göra en fantastisk fest/ett fantastiskt bröllop" (eller hur man nu ska formulera sig...)?
    Det tror jag skulle funka för vår del!

• MKAB

jag har 130 gäster o jag kommer att fixa festen på en budget på 50 000 kr:)

känns faktiskt riktigt bra!!

men sen dyker det säkert upp små extra utgifter på vägen.

har hittat en riktigt bra catering i sthlm.

• S och D för alltid

Vi har önskat oss kuvertsavgift av våra gäster och skrev i inbjudan att vi har allt vi kan önska oss och att vi på vår stora dag önskar oss att alla våra nära och kära är med. Vi har bara fått positiva reaktioner om det

Svar på tråden Shit jag kommer aldrig få gifta mig...