• WACOM

Vad kostar er fotosession?

Jag börjar bli trött på dessa Gratis annonser
    DHN & Camilla 32 tack vare er och många andra här på BT
    som smyg anonserar här.Det stå i reglerna att man inte får göra anspråk med egen vinning på detta iomed att ni båda har en läk till en dålig hemsida/blogg med få bilder och man kalla sig "Bröllopsfotograf"

Detta kommer med längden att dom som anonsera på BT att välja
    andra sidor, jag kommer inte att förlänga mitt abunumang efter det gåt ut i höst och jag vet 15tal fler fotografer som kommer att göra likadant, jag la ner 30,000kr föra året med annonser mm
    här på bt. Och det KAN inebära i slut ändan, att det finns inget bt kvar efter ett par år.( jag vet att det är några som just håller på med bt sida har blivit vaslade p.g.a. minskad intekter.

Ni för göra som alla andra företagare skaffa ett f-skattebevis
    och köp en plats i företagsregistret
    /Wacom

• WACOM

Då tycker jag att du skall ta bort din länk på din sida
    och sluta skriva i andras Gäsböker att du kan fotografera åt dom

som regkerna säger så får man inte ha länk till sin pesonliga sida som i ditt fall som fotograf .

// Wacom

• WACOM

Prisis Camilla 32 = SVART JOBB
    Sedan finns det en grupp som hetter Svenska fotogruppen
    som tycker om hobby fotografer jag var att det finns två här på bt som jagar svart jobbare

// Wacom

camilla 32 skrev 2009-07-26 17:20:49 följande:

fast jag vet en hel del som inte tar upp det i deklaretaionen.Skatteverket får ju knappast nys om att det inte är betalt Finns ju inte ett brudpar som anlitat en hobbyfotograf som anmäler det till skatteverket
  • WACOM

det fin inga fotografer som släpper ut sina RAW filer
    en normal jpeg ligger runt 5-10mb beroende på vilken kamera fotografen använde

man får inte blanda ihop mb och pixlar

en cd rymmer max 800mb
    en dvd rymmer max 8gig (dubla lager)
    det beror på hur mycket bilder du får om det blir en cd eller dvd

Vi fick 3oo högupplösta (färdigredigerade) det tror jag inte
    en bild tar minst 1tim att fixa till i Photoshop
    men det finns ett pogram som heter Photoshop Lightroom
    som fotografer använder och där får bilderna en sväng om

och man fixar till det mästa på en bild och tar ca 1min/bild
    och den kan man inte gemföra med när der gäller det vanliga Photoshop

Våra högupplösta bilder är på DVD, och de är på 12 MB om jag inte minns helt fel. Inte mindre än 12 MB iaf, det är jag helt säker på. Färdigredigerade. mycket stora flier hoppas att ni har en snabb dator ( fick ni dom inte lågupplösta så att ni kan titta på dom och seda välja ut dom filer ni skall sicka iväg för utskrift)

lycka till
    Wacom

• WACOM
    BrollopsIntresserad skrev 2009-07-29 21:36:18 följande:
    Visst finns det fotografer som gör så - jag t.ex.! Jag ser inga problem med detta men har all respekt för att andra fotografer inte vill.
    om man har en Caonon 5Dmk2 så måste man ha Photoshop SC4 och en uppdtaering för att se bilderna ( och det går inte att lada ner en udtatering utan en riktig cs4á )

att lämna ut RAW filerna till mäniskor som inte vet vad dom håller på med.

Tänk att du fotograferar ett brudpar dom fixar med raw filerna och lägger upp en annons i lokala tidningen och skriver att du har fotografrat dom och det är inte så som du har lämnat det till dom, då för stör du dit ryckte på det är det vär det

Wacom
  • WACOM

Emmas syster skrev 2009-07-31 17:19:05 följande:

det var väl det jag tänkte Tycker det verkar konstigt med fotgrafer som överhuvudtaget släpper ngt som är större än att man kan göra 10x15kopior av.Det är väl en ganska stor extra inkomst att sälja reproduktioner av sina foton?
    det finns alla möjliga uppläg oss alla fotograferna
    den gamla skolan är att inte släppa några filer alls...
    sedan finn det några som släpper några låguplösta filer
    och några som släpper alla bilderna som togs låguplösta

Jag är mer modän och släpper alla bilder höguplösta och rättigheterna på filerna då jag inte ansvarar över dom utan det gör kunden och dom får frit fram amnväda sina bildfiler hur dom vill. kan även gör ett undantag med raw filerna och då måste dom srkriva på ett avtal hur man får använda dom och betala 2000kr.
    för jag har ju ingen nytta av dom eftersom kunden tar över rättigheterna på bilderna

// Wacom
Svar på tråden Vad kostar er fotosession?