• camilla 32

Vad kostar er fotosession?

stulle skrev 2009-06-07 12:06:10 följande:
    Hjälp!!!Jag har bokat en fotograf som vill ha 5500:- för bilder på cd, inga framkallningar.Då tar han så många bilder som vi vill....När jag läste vad era fotografer vill ha så tycker jag att min är jättedyr.
    Han får bara runt 2500 kr i handen efter alla avdrag. Det är inte mycket pengar, om man tänker att han lägger ner sin tid på en vilt främmande person. Först fototillfället, resor, sen kanske några dagars redigering. Vet inte hur många här som skulle vilja jobba i ca 3 dagar för 2500 kr.
    Det är inte mycket pengar.
  • camilla 32
    DHN skrev 2009-07-21 17:30:27 följande:
    Ni som tycker att fotografers jobb är extremt dyrt så bör man också beräkna in att vi fotografer faktiskt behöver ta betalat för vårt jobb för att kunna betala våra räkningar och få mat på bordet :)
    ja många tror att det bara är fototillfället som tar upp tid.
    Själv redigerar jag bilderna i ca 2 dagar efter ett bröllop. Det ska man ju också ha betalt för.
    Det är ju inbakat i kostnaden.
  • camilla 32

och f skattebevis tänker jag inte skaffa. Man kan vara väldigt seriös ändå. Man betalar ju skatten på det man gjort.
    Har ett heltidsjobb men vill även syssla med det jag älskar att göra. Tror att det kan bli bättre många gånger när man har passion för det man gör. Och lägger ner jättemycket tid på en bröllops session. Vet många fotografer som fotograferar för att de är deras jobba bara. Och gör inget extra alls.

• camilla 32
    WACOM skrev 2009-07-22 16:26:42 följande:
    Då tycker jag att du skall ta bort din länk på din sidaoch sluta skriva i andras Gäsböker att du kan fotografera åt domsom regkerna säger så får man inte ha länk till sin pesonliga sida som i ditt fall som fotograf .// Wacom
    Fast till bloggar får man har länkar. Det har de flesta.
    Och jag har länk till min bildblogg på bröllopsfoton.
  • camilla 32

camilla 32 skrev 2009-07-22 19:04:22 följande:

Fast till bloggar får man har länkar. Det har de flesta.Och jag har länk till min bildblogg på bröllopsfoton.
    tillägg.... Och i gästböcker får man skriva vad man vill. Har när de frågat mig i tråden hellre skrivit i gästböcker istället för i trådarna. För det är reklam tycker jag.
  • camilla 32
    TinkerBelle skrev 2009-07-22 23:38:30 följande:
    Lilla vännen för att kunna betala skatt behöver du åtminstonde ha ett FA skatte bevis vilket gör det möjligt för dig att både ha en "fast" anställning och ta "uppdrag" på sidan om.Utan att vara registrerade hos skattemyndigheten att man bedriver egen verksamhet vare sig det är deltid eller fulltid kan man knappast komma och påstå att man är "seriös"!camilla 32 skrev 2009-07-22 14:45:43 följande:
    ja helt fel har du. Jag vet ju själv vad jag gjort. Och det är rätt.
  • camilla 32

Knappast troligt alls

ConnyD skrev 2009-07-22 19:13:47 följande:
    @ camilla 32, tyckte det du säger lät konstigt så jag kollade reklampolicyn. inte för att jag bryr mig om att du gör reklam men du har fel på alla punkter. du får inte länka till din blogg, du får inte bedriva reklam i gästböcker, inte ens som meddelande i inbox. tror tyvär att du kommer att bli avstängd inom kort. någon kommer att anmäla dig och då åker du dit. vanligen kommer anmälan från någon av de stackars yrkesfotograferna.ledsen att jag inte håller mig till trådskaparens ämne.
  • camilla 32

fast nu är ju inte jag svartjobbare. Sa att jag vet en del som jobbat svart.

• camilla 32

Emmas syster skrev 2009-07-31 23:14:57 följande:

är det ingen som känner att era namn kan bli lite dragna i smutsen om kunden får högupplösta filer och redigerar sönder dom och sen står ni som fotograf på fotona?Nu håller jag inte på med fotografering men med mat och jämför lite med att lämna bort mat som kunderna drar i en massa kryddor i och serverar ngt som smakar fruktansvärt och säger att det är jag som gjort det. Eller lägger upp maten som om den vore en spya...Jag levererade och la upp min mat - och tog självklart betalt för arbetet och skulle aldrig i livet släppa den kontrollen till ngn okunnig
    Nej, eftersom jag fixar redigeringen åt dem.
Svar på tråden Vad kostar er fotosession?