• T3ZZ

Efternamnsbyte

Hej!
    För ett tag sedan skicka jag in hindersprövningen till skatteverket tillsammans med den i samma kuvert skicka jag in anmälan om namnbyte.
    Men nu när jag har fått hindersprövningen så står det 'Anmälan om efternamn har inte gjorts'. Sen längre ner på lappen står det att vigselförättaren ska ta emot anmälan och sända den tillsammans med "Intyg, vigsel".
    Så ska jag lämna efternamnsbytet till prästen trots att jag skickat in anmälan till skatteverket? Eller gjorde jag fel som skicka in efternamnsbyte till skatteverket?

Tacksam för svar. =)

• Svar på tråden Efternamnsbyte
  • justagirl

Det stod samma på vårt hindersprövning, men vi behövde inte göra någonting. Det handlade bara om i vilken ordning de läst in lapparna. Då la vi ändå båda i samma kuvert! ;) Tre veckor efter vigseln var namnbytet klart. Oroa dig inte.

• T3ZZ

Okej så jag behöver inte ta med mej något till prästen om efternamnsbyte?
    Tänkt om jag inte får bytt efternamn. =S
    Förlåt för min oro. =)

• justagirl

Nu vet jag inte om det fungerar på olika sätt i olika delar av landet, men för vår del räckte det att lämna in hindersprövningen till prästen och så gick resten av sig självt. Det är skatteverket som ska ha anmälan om efternamnet, så jag kan inte se varför prästen skulle få den? Då måste ju prästen skicka in den till skatteverket i så fall..näe..ni har nog gjort helt rätt.

• T3ZZ

Jag ringer och kollar med henne i Luleå =)
    Tack för svaret iallefall

• Götaplatsen

Vad blev svaret? Har precis samma funderingar! :)

• lecaroline

efternamns bytet görs och man får hem papper på det efter datumet man vigs på. Man hör ingenting från dem angående det innan..
    var också orolig en ggn i tiden.. men allt sköts över våra huvuden

• T3ZZ

Jag har inte ringt ännu. Om jag kommer ihåg ringer jag idag.

• vigsel09

Hej!

FIck vårt intyg förra veckan med samma text. Hade också skickat in dem tillsammans. Ringde den handl som stod på pappret och då kollade hon i datorn då hade den kommit in i systemet, så allt var i sin ordning. Hon hann väl behandla vårt ärende innan det andra pappret blivit inscannat.

• T3ZZ

Samma med oss. Så allt va i sin ordning.
    Förlåt för jag inte skrivit tidigare, jag e inte så flitig användare av bröllopstorget.

Svar på tråden Efternamnsbyte