• Sundance

Vart sjutton tar man vägen???

Jag och min sambo kommer att gifta oss utomhus på en slottsbacke men så började jag fundera lite i helgen...

När vigseln ska börja tänkte jag att han står där framme och så kommer jag och mina tärnor i en limousin eller kanske med häst och vagn eller nåt och så får pappa öppna dörren när det är dax för min entré. Så långt allt väl. Men efter vigseln då? När man har kört utgångsmarchen? Gifter man sig i kyrkan så går ju brudparet ut på kyrkbacken och står där och väntar men vart tar man vägen när man gifter sig utomhus?

Känns lite fånigt att bara gå längs gången mellan alla gäster, och alla vänder sig om och tittar och sedan bara stannar man där och typ väntar på att folk ska resa sig . Känns lite; "Eh, jaha, här står vi och väntar, kommer ni eller?" Samtidigt så är där jättelångt att gå för att komma runt bakom slottet och ska vi gå till platsen för brudskålen får vi liksom gå upp bredvid gästerna och det blir så långt.

Ska man sätta sig i nån bil igen eller vart tar man vägen? Hur gör ni andra som gifter er ute när vigsel och utgång är över?

• Svar på tråden Vart sjutton tar man vägen???
  • b2b09

Hmm. har faktiskt inte funderat så mycket på det.
    Vi kommer nog att "stanna" liksom, och ta emot (förhoppningsvis) lyckönskningar och kramar och sånt.

• Sundance

Jo, det är väl egentligen det smidigaste men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det känns som ett lite plötsligt slut på utgångsmarchen. Tänk om folk inte fattar att de ska resa sig och "följa efter" och så står man där och väntar och "ser dum ut".

• Lady o Lufsen

Det blir ungefär samma sak utomhus- brudparet tar emot kramar och lyckönskningar från gästerna- det kommer att lösa sig naturligt, tro mig
    Underskatta inte gästernas förmåga att styra upp!

• Lady o Lufsen

Om du är orolig för att ingen ska fatta ATT eller NÄR det är dags för kramizarna så kan du ju förbereda EN person som går fram och så kommer alla att automatiskt följa efter

OM ni nu ska lämna "fösamlingen" för fotografering eller bara en lugn stund innan middagen så kan ni väl åka samma fordon från vigseln som du åkte till...

• Fenixx

ja vi har inte heller riktigt funderat klart över detta. för vi vill ju ha en utgångsmarch med som spelas.

• nu gifter vi oss

Hmmm ingen aning! Jag har funderat lite på det här. Jag har tänkt att vi ska gå iväg med vår fotograf och ta bilder, toastmaster får styra upp genom att tala om att vi ska fotas och gästerna får gå och mingla och dricka bubbel. Eller nåt sånt. Vi kommer bara gå iväg en liten bit tror jag, kommer säkert synas en del på håll när vi fotas.

• Boomtown

Jag har funderat på exakt samma sak. Vart tar man vägen. Känns ju lite konstigt att bara gå en bit och sen stå och vänta där sen.

Men nu kom jag på en ide´. Man kan spela t ex en fin låt som avslutning och sen står ett par personer redo att skjuta iväg lite champagnekorkar. En annan står redo med glas. Då blir det ju en festlig avslutning. Så gör vi nog

• Sundance

Ja, visst är det svårt! Vi verkar tänka precis likadant. Men din idé var riktigt bra! Om man förbereder ett par av sina närmsta på att göra så så kan det nog bli kanon. Jag fick ett tips idag om att man kunde "göra en ruta" av rosblad dit man går och så kan folk följa efter. För jag vill inte skippa utgångsmarchen. Den är viktig. Det är ju liksom då vi är man och hustru. Hoppas bara att folk fattar att de ska följa efter så att man inte står där själv. Kan inte komma ifrån känslan av att man kommer känna sig fånig när man just gått mellan dem, och allas blickar är riktade mot oss och sedan bara stannar vi, när alla glor på oss. Funderar lite på om vi ska hoppa in i en bil som kör oss till fotografering men vi har inte helt bestämt om vi ska fotas innan eller efter vigseln...

• lajnd

Vi tänkte nog göra så här:

I slutet av vigseln informerar VF om att under sista låten (som egentligen skulle varit utgångsmarch) är det fritt fram att passa på att fota en stund och sedan komma fram och lyckönska brudparet!(fast det är ju inte förjudet att fota innan heller...) och då står vi där och lyssnar på låten tillsammans medans folk fotar. Sedan får några vara förbereddda på att komma fram och kramas med oss så att de andra följer efter. Sedan minglar vi en stund innan vi går till festlokalen alldeles intill och skålar!

Det tror jag blir bra och förhoppningsvis ganska avspänt... :)

• Lady Fire

Har samma dilemma, då vi också gifter oss ute med mestadels stående publik. Bra idéer på lösningen gällande att "stå som ett fån och vänta", men den andra aspekten vi har riktigt svårt att få in är riskastandet. Jag vet att folk vill kasta ris/såpbubbla osv och jag vill nog ha med det inslaget själv också.

Funderade på att vända oss om, gå genom folket medan de kastar på oss och sedan stanna på andra sidan och vända oss om för kramar och dylikt. Det kanske är enklast och naturligast? Men samtidigt varning för fånigt av att bara stå där... om man inte säger åt lite folk att springa fram, men familjen hamnar ju då längst bak i folkmassan (eftersom de stod längst fram under vigseln) och det kanske också blir knasigt...

Idéer kring riseriet?

• Maggan Haggan

Såhär gjorde vi på min brors vigsel som var utomhus.

Utgångsmarsch så gick brudparet och brudnäbbar tillbaka den väg de kom. Gästerna följer efter i tåg, en bit efter brudparet. Brudparet stannar en bit bort på gräsmattan där brudskål är framdukat. Gästerna kommer ju då efter och börjar kramas och grattulera, Efter som festen var en bits resväg till, Så anländer ju gästerna först och väntar in brudparet utanför fest lokalen. När brudparet kommer i fin bil till festen så blir det riskastning.

Alla de bröllop jag har varit på har det varit självklart att alla gäster tågar efter brud paret vid utgångsmarsch. Jag tänker att då blir det ju självklart att alla gäster börjar grattulera brudparet när de har stannat.

Svar på tråden Vart sjutton tar man vägen???