• 090710

det nya namnet

Hallå!

Jag undrar, ny i denna värld, hur blir det med mitt nya namn egentligen?
    Jag har förstått att jag får blankett om nytt körkort automatiskt och att jag får ändra en del grejer själv. OK!
    Men, en dum fråga kanske, efter bröllopet - då jag anser mig ha ett nytt namn - när kan jag skriva min nya namnteckning? Måste jag vänta tills mitt nya körkort/betalkort kommit, eller? Rent praktiskt liksom, om man handlar och ska skriva under kortköpet, vilket namn använder jag då? Mitt gamla känns ju inte kul då. Men det är det som står på kortet - vem är jag då??

• Svar på tråden det nya namnet
  • 090710

Ja men visst. Det låter så självklart att man ska vänta till alla kort och id-handlingar är i sin ordning! Det där med H&M och Lindex ska jag inte glömma (viktiga saker)!!

ElMac: Jag håller definitivt med om att det är svårt med den nya namnteckningen. Jag tränar och tränar, blir alldeles trött i handen! Hoppas det löser sig och att man sedan kommer ihåg vilket namn man ska skriva... :)

Tack för hjälpen!

• 090710

Ja, jag kan tänka mig att det blir konstigt att vänja sig vid en ny identitet - som det faktiskt är. Det känns främmande på något vis att jag ska heta något annat. Men jag har ingen som helst tvekan om att byta namn - det känns helt självklart.

Lille K har många gånger undrat varför mamma inte heter som honom och de andra i familjen. Snart så...

Svar på tråden det nya namnet