Inlägg från: trampetroll |Visa alla inlägg
  • trampetroll

BT - förklara detta för mig! (Långt)

Det har varit en stor diskussion den sista tiden på bröllopstorget om problematiken kring att folk gör gratisreklam och att besökare inte kan rekommendera företag utan att då få en varning över att de också är gratisreklam.
    Det kan i diskutera i oändlighet och det är inte det som jag tänker ta upp nu utan snarare tvärtom. Jag förstår inte varför Bröllopstorget har som regel att gratisreklam bannlyses på alla möjliga vis snabbast möjligt men att besökare fritt fram kan lägga företag på ?svarta listan? och skriva negativt om företag ? det är helt ok.
    Svarta listor där bröllopspar listar företag som inte är bra skapas hela tiden och det verkar vara fritt fram att skriva i princip hur negativt som helst om företag i trådar också. Detta trots att det också i många fall är missförstånd som råder mellan företag/butik och kund, det behöver inte alltid vara som det framstår att butik har gjort allt i sin makt för att förstöra för en person bröllopsdag.
    Jag minns tråden om Lillsessan för ett halvår sedan där en missnöjd kund berättade om sina negativa erfarenheter som sedan utlöstes till att jättemånga brudpar klankade ner på lillsessan. Är det mer rätt? Vi kan alltså fritt fram få klanka ner på företag och bröllopsbutiker men det är inte ok att skriva en rad att som ?här fick jag en bra service??
    Mitt värsta exempel är taget då det tipsades om en butik som heter Prinsessa och som sades sälja Maggie Sottero brudklänningar. Men av någon anledning så fick en kund för sig att de inte var äkta vilket diskuterades fram och tillbaka på bröllopstorget.
    Någon gav tips om att eftersom prinssessa inte stod med på Maggie Sotteros sida för återförsäljare så var det ett ?bevis? för att de bluffade. Till och med en av era moderatorer svarar i en tråd ungefär såhär ?Nej, prinsessa säljer inte äkta märkesbrudklänningar utan verklighetstrogna kopior?. Prinsessas svar var att Maggie inte alltid uppdaterar sin återförsäljare sida men det ignorerades av moderatorer på bröllopstorget och besökare.
    Det skrämmande i historien är att prinsessa hela tiden sålde och fortfarande säljer äkta Maggie Sotteros, Maggie har uppdaterat sin hemsida där de tydligt står med som återförsäljare (titta gärna själv). Hur mycket dessa trådar på bröllopstorget har påverkat prinsessas försäljning negativt vill jag inte ens tänka på.

Så för att summera; det är alltså ok idag på bröllopstroget att starta hur många trådar du vill eller svara på inlägg i vilken mån som helst om du har något negativt att säga om en bröllopsbutik eller företag. Men om du vill rekommendera någon butik anses det som gratisreklam och du får en varning direkt. Rätt eller fel? Vad tycker du?

• Svar på tråden BT - förklara detta för mig! (Långt)
  • trampetroll

Vad roligt att diskussionerna har kommit igång. Det verkar ju som om vi är flera som tycker att BT har kon stiga regler. Tråden har legat uppe ett tag nu, varför har ingen moderator svarat? Vi har ju framlagt att vi behöver en vettig förklaring till det system ni har. För att vara ärlig så tror jag att BT helt enkelt inte bryr sig om negativ reklam då de inte förlorar annonsörer genom det. Positiv gratis reklam är däremot en helt annan sak och det tycker BT säkert är mer prioriterat. Allt handlar alltså om hur mycket pengar man tjänar eller förlorar även på ett forum som har som mål att vägleda och hjälpa bröllopspar...

Svar på tråden BT - förklara detta för mig! (Långt)