Tyvärr så går det inte att styra så mycket över inkomsten om man inte gör så som du säger nämligen skiter i csn och jobbar häcken av dig. Om du läser utbildningen på distans så kanske det är lättare att få tid till att jobba samtidigt och vissa utbildningar är utformade så att man har några dagar i veckan för hemmastudier. Om du tar csn så ligger fribeloppet på runt 50 tusen per termin (kolla hemsidan för exakta siffror) och då är sommarmånaderna då man troligtvis sommarjobbar inräknade. Dvs. du får inte tjäna hur mycket som helst om du har csn. Tyvärr! Hur känner du med ditt nuvarande jobb, vill du fortsätta där eller känner du att du vill utbilda dig? är socionomutbildningen bara en "reservplan" eller något du verkligen vill?
Sundance skrev 2009-07-27 17:22:14 följande:
Tjejer hjälp mig. Ska försöka fatta mig kort...För ett par månader sedan jobbade jag på ett ställe jag inte riktigt trivdes på och då sökte jag in på socionom-programmet för att ha en ev. plan för hur jag skulle kunna komma därifrån om jag inte hittade något annat jobb. Sedan fick jag ett nytt jobb där jag stortrivs och har en bra lön (inga problem att spara till bröllopet alltså). Sen nu, hux flux, har det visat sig att jag kom in på utbildningen. Trodde verkligen inte jag skulle göra det. Hur jag än räknar på detta med CSN så kan jag ju inte komma upp i den inkomsten jag har nu. Eller, det skulle va om jag jobbar heltid utan att ta något lån eller bidrag alls emn det orkar man ju inte. Så frågan är vad jag ska göra. Pratade med min chef idag och hon är ju bara för go'. Hon sa att jag skulle absolut va kvar som butikschef och jag fick jobba så mycket jag ville. Men hur sjutton ska jag kunna få ihop det, ekonomiskt? Ska jag va kvar på jobbet och tjäna mina pengar eller ska jag hoppa på utbildningen? Någon här som pluggar som vet hur man kan göra för att kunna styra över sin inkomst själv, samtidigt som man pluggar