• Seriously In Love

Ex:ens efternamn, eller helt nytt?

Brottas med vilket efternamn vi ska välja... Jag har min ex-mans efternamn, han har sin ex-frus efternamn. Och så har vi barn sedan tidigare båda två, så det känns på något sätt skönt att få behålla samma namn som dem, samtidigt som jag kanske vill komma ifrån min ex-mans efternamn... Hmmm, vet inte vad jag vill!! Vad tycker ni, någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Ex:ens efternamn, eller helt nytt?
  • Smultron1

Definitivt nytt eller något av era födelsenamn! Jag skulle inte vilja att min man bar sitt ex efternamn och skulle heller inte vilja behålla min exmans namn.

• Mia1972

Du får nog inte ta hans ex´s namn och han får väl inte ta ditt ex´s namn tror jag.

Vet att det finns nån lag ang det iaf.

• Seriously In Love

Hmmm... den lagen kände jag inte till. Vart kan man läsa om sånt?

• T0612

men jag menade att om du heter ditt ex namn plus ert nya så har du ditt namn band till dina barn och han har sitt ex namn och ert nya så har han sitt namn band till sina barn..

• Mia1972

Hittade detta på skatteverkets sida:

Efternamn vid vigsel/registrerat partnerskap
    Ni som gifter er eller ingår registrerat partnerskap ska, enligt namnlagen, senast i samband med vigseln anmäla vilket efternamn ni vill ha i äktenskapet/partnerskapet. Anmälan görs till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7831.

Ni kan välja mellan

antingen ha den enes eller den andres efternamn som gemensamt efternamn
    eller att var och en behåller sitt efternamn från tiden närmast före äktenskapet/registrerade partnerskapet.
    Som gemensamt efternamn får ni inte välja ett efternamn som en av er har förvärvat genom ett tidigare äktenskap/registrerat partnerskap.

• Seriously In Love

Till T0612... din idé är jag fortfarande med på. Det lät bra, då heter jag mitt nuvarande efternamn som mellannamn + nya efternamnet och han heter sitt nuvarande efternamn som mellannamn + nya efternamnet. Eller hur, det var så du menade?

• Tx2

Tror att bara en av er kan ha ett mellannamn, finns något sätt att kringå det men minns inte hur.

Mellannamn för make/registrerad partner
    Den av er som antagit den andres efternamn får ha ett tidigare efternamn som mellannamn. Har ni anmält att ni behåller de efternamn som ni hade före vigseln/registreringen av partnerskapet, får en av er, med den andres samtycke, ha den andres efternamn som mellannamn. En förutsättning är dock att den andres efternamn inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap. Det är bara den ene maken/partnern som kan ha den andres namn som mellannamn.

Du kan hitta mer på www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

• T0612

Seriously In Love skrev 2009-06-10 16:47:50 följande:

Till T0612... din idé är jag fortfarande med på. Det lät bra, då heter jag mitt nuvarande efternamn som mellannamn + nya efternamnet och han heter sitt nuvarande efternamn som mellannamn + nya efternamnet. Eller hur, det var så du menade?
    Jo det var så jag menade..men det ser ju inte ut som om det kan funka utan att det är barnen som får ta ert nya namn i så fall?? kanske har fattat fel
  • Seriously In Love

Oj, det vart lite komplicerat detta... jag har mailat skatteverket och frågat om vi får göra som T0612 föreslog, jag gillade den idén!!

• Ore

Är inte hundra på hur det hänger ihop, men det finns väl inget som förbjuder båda att ha mellannamn. Men det är väl smidigast att en av er tar det namn ni ska ha gemensamt som sitt efternamn innan vigseln (detta kommer kosta 1500 kr), och behåller sitt gamla namn som mellannamn. När ni sedan gifter er så tar den andra denna personens efternamn som sitt efternamn också, och behåller sitt gamla efternamn som mellannamn.

Det måste väl fungera???

Man har ju rätt att ta ett nytt efternamn och behålla sitt gamla som mellannamn, vare sig det sker vid en vigsel eller genom att man lägger till ett namn?

• anne på grönkulla

Jag tror på Ores variant. Behåll båda era respektive namn nu som mellannamn och ta ett nytt gemensamt. Ingen av er har rätt att ta den andres nuvarande namn som efternamn.

• Seriously In Love

Japp, så får det bli!! Men hur sjutton kommer man fram till vilket nytt gemensamt efternamn man ska ha?? Ingen av oss har något vidare speciellt eller roligt efternamn i släkten att använda.

• Vid havet

Jag har min exmans efternamn och jag ska ta ett helt nytt. Min dotter ska också ta mitt nya namn och ha sin pappas namn som mellannamn. Själv ville jag inte behålla hans namn ens som mellannamn - det skulle kännas konstigt faktiskt.

Min blivande kommer dock inte ta det namnet, utan behåller sitt.

• Seriously In Love

Ahhh, vad krångligt detta verkar bli... Om man ansöker om nytt namn hos PRV får man inte ha ett mellannamn... Så hur ska man få till det så att det blir så. Kan man lösa det ändå. Någon som vet???

• 20090725

en om ni tar ett nytt efternamn, och sedan lägger till det som mellan namn på barnen så kanske det funkar?

då får ju ni ett gemensamt sommtidigt som alla barnen får behålla sina gamla plus få nya...

• Mamli

Men, nu hänger jag inte med..men ska ni behålla era ex namn som mellan namn? Hade jag aldrig velat göra..Varför behålla en del av dom, känns ju som man lika gärna kan säga till dom direkt att man inte kan släppa taget...

Ni har inga namn bak i släkten ni tycker om?
    Man kan ju även ta ett namn och lägga till son eller dotter, ex min pappa tommy. då kan jag byta till tommyson eller tommydotter.

• Seriously In Love

Jo, för att det känns bra att ha kvar en länk till barnen, namnmässigt... De har ju samma efternamn som vi har nu och om vi bara tar ett nytt namn så tappar vi den länken. Jag tycker det känns viktigt.

Svar på tråden Ex:ens efternamn, eller helt nytt?