• Svar på tråden någon som vet vad detta är för blommor?
  • Imma

Högsäsong för pioner är nog typ nu. Jag såg att de sålde 5 pioner för 75 kr hos floristen här runt hörnet. Det tror jag är jättebilligt. I vanliga fall tror jag att de kostar runt 50 kr/st.

• hojsa
    ElinK skrev 2009-06-12 10:42:50 följande:
    Vad kom du fram till att de har för säsong? Vilken säsong ska du ha din bukett?
    dom blommar nu i juni/juli... och jag ska ha mina i mitten av augusti förhoppningsvis(beror på hur många som kan komma... än så länge inte många som kunnat... annars blir det juli nästa år
  • spindeln
    hojsa skrev 2009-06-12 10:41:24 följande:
    och nu har jag letat upp tiderna själv och det passar inte alls tyvärr... men rhodenderon (stavning?) eller dahlia, skulle det passa i en brudbukett?
    Våra rhododendron har precis blommat ut och håller på att vissna nu. Bor i Skåne.
  • drömland

Pioner kan vara rätt dyra på sina ställen. Jag såg nånstans typ 50-75 kr styck...

• passionsblomman

Pioner har säsong från februari ungefär (då är det tiiiidigt på säsongen) och så framemot juli. Nu har säsongen börjat förlängas en del och det KAN ibland gå att få även i augusti, men då är de dyra och egentligen inte särskilt bra.

Det finns som med det mesta mängder av olika kvalitéer och längder på Pioner och de varierar stort i pris över säsong dessutom. I buntar är sällan alla så himla bra, medan de bästa kan ligga uppemot 65 kr/st ibland.

Å andra sidan är det ju en STOR blomma som inte krävs så många av som av tex rosor, så det kan ändå jämna ut sig.

Dahlior är ett underbart och MYCKET prisvärt alternativ till Pioner under Juli, Augusti, September. Finns i mängder av färger och former.

Rhododendron har jag aldrig sett som snitt och inte testat hållbarheten på i just brudbinderier, men visst borde man väl kunna använda det om man vill.

Observera att den tid olika blommor finns i våra trädgårdar och i naturen ofta är försen i butik, då de odlade sorterna liggeeer en säsong före likspm. Ta exempelvis tulpaner, som vi köper i hysteriska mängder i Januari februari, långt innan de sticker upp i rabatten.

• hojsa

passionsblomman ; tusen tack för ditt svar...
    Lutar nog åt dahlior om det blir nu i augusti..
    rhododendron när blommar dom i trädgårdarna? har fått totalt hjärnsläpp

• passionsblomman

Nu i min!
    Och den är nog snart över tror jag.

hojsa skrev 2009-06-12 22:51:49 följande:
    passionsblomman ; tusen tack för ditt svar... Lutar nog åt dahlior om det blir nu i augusti.. rhododendron när blommar dom i trädgårdarna? har fått totalt hjärnsläpp
  • hojsa

passionsblomman; okej, såg det i en annan trädgård med att den nästan blommat över... lutar helt klart åt dahlian nu

• spindeln
    hojsa skrev 2009-06-12 22:51:49 följande:
    passionsblomman ; tusen tack för ditt svar... Lutar nog åt dahlior om det blir nu i augusti.. rhododendron när blommar dom i trädgårdarna? har fått totalt hjärnsläpp
    Våra rhododendron har som sagt precis blommat över. Vi bor i norra Skåne.
  • ullis33

Min rhodedendron är överblommad (Göteborg)

• Panzerfaust

Har blommat en vecka: Gävle :)

Svar på tråden någon som vet vad detta är för blommor?