• MysanX

Svart vita bilder

Jag tänkte ta lite fina bilder med min digital kamera. Men jag kommer vilja ha vissa bilder i svart vitt. Hur gör jag då? Är detta en inställning på kameran eller något man beställer vid framkallning. Oftast så framkallar jag på nätet och får bilderna skickade per post? Jag är helt värdelös på sånt här så jag behöver lite hjälp.

• Svar på tråden Svart vita bilder
  • Imma

Oftast kan du göra inställningen direkt på kameran. Om du har ett bildredigeringsprogram, typ photoshop kan du göra svart-vita bilder av färgbilder där. Annars går det säkert bra att beställa dem svart-vitt via framkallningsföretaget.

Många möjligheter alltså! Jag vet inte riktigt vad som ger bäst resultat dock. Jag brukar redigera mina bilder i photoshop och tycker att det brukar bli bra.

• MysanX

Är det ett program man köper eller laddar ner?

• Imma

Det är ett bildredigeringsprogram som man köper. Dock är det rätt komplext, så det är bra om man är intresserad av bildredigering för att tycka att det är okej att lägga pengarna på.

• MysanX

Var på kameran ändrar man till svart/vitt?

• periwinkle

Det finns liknande program som är gratis att ladda ner, t ex The Gimp (www.gimp.org).

Svar på tråden Svart vita bilder