• happilyeverafter87

Hel förvirrad, hur gör vi?

Har ett litet problem angående namnbyten..
    Min blivande man har ett efternamn, jag har ett efternamn och ett mellannamn, efter vigseln vill vi heta mitt mellannamn och hans efternamn.
    Alltså jag heter Isabel xx yy
    Han heter Peter zz

efter vigseln vill vi båda heta xx zz.
    Är det möjligt?

• Svar på tråden Hel förvirrad, hur gör vi?
  • fragolina

De tror jag ni kan, man kan ju ta vilket namn man vill av makens/makans, och man borde ju kunna ta ett namn av vardera part, men det är nog bäst att du ringer skatteverket och frågar.

• anne på grönkulla

Hmm, du kan ju ta hans namn utan problem. Men grejen med mellannamn är ju just att man inte för dem vidare (inte heller till t ex sina barn) så hur det ska funka är mer oklart - jag tror inte ens det vanliga kryphålet funkar, eftersom det bygger på att ena parten har det som efternamn ändå från början...

• nano86

Min gissning är att han måste skicka in ansökan om att ändra namn, dvs lägga till ditt mellannamn. Det räknas ju inte som efternamn

• Hemlig2009

Man kan inte ta någons mellannamn så det går tyvärr inte.

Såhär står det på Skatteverkets hemsida:

Mellannamn är ett namn som man kan bära för att visa samhörigheten med en förälder eller en make som bär detta namn som efternamn. Det kan också vara ett eget tidigare efternamn för den som bytt till sin makes eller registrerade partners efternamn.

Svar på tråden Hel förvirrad, hur gör vi?