• sonrepma

Smälta gammalt guld?

Är det okej att smälta ner gammalt guld, för att ha råd med nya ringar?

Jag och min sambo är sugna på att förlova oss. Men istället för att vara ordentliga och spara pengar till det, vill vi göra det nu.

Jag är tyvärr arbetslös under sommaren, och han är för tillfället bara behovsanställd, så ingen av oss har en stadig inkomst.
    Vi har hittat "våra" ringar. De är perfekta, supervackra och vi har provat storlekar och allt. Prisklassen är helt okej. Det är ingen lyxhistoria.

Det enda som är ett hinder är just inkomsten. Jag har gamla smycken i guld som jag har kvar från tidigare förhållanden, och han också.
    Är det dålig stil att sälja detta guldet och sedan använda pengarna till nya ringar?
    Det är ju ändå gamla gåvor som man gör sig av med?
    Samtidigt är det ju sådant som vi har lämnat bakom oss, och smyckena ligger ju ändå bara och skräpar!

Eller är det kanske bättre att vänta till hösten, då både han och jag kanske har bättre inkomster?

Att dela upp betalningen på ringarna är ju också ett alternativ. Men det känns inte så romantiskt att betala av ringar. Det vill man kanske ha gjort på en gång...

Vad säger ni?

• Svar på tråden Smälta gammalt guld?
  • ILU

Hej
    jag har gjort så att jag gick till SMYCKA och det har ni säkerligen i ert stad annars kan du gå till vilken guldsmed affär som är inte Guldfynd och fråga. jag tog med mig min guld som jag aldrig använder och fick betala 900 för arbetet med sten sättning, man får en ring i samma vikt som det guldet man har gett till de det är enkelt och jag tyckte att det var billigt .
    lyckat till.

• Bustroll

Jag har lämnat in en del guld som betalning för min ring. Har en förlovningsring i vitguld och hade bara rödguldssmycken över så det passade inte att smälta ner kände jag. Men jag tycker att det är okej, smyckena gör ingen nytta hemma i en byrålåda där ingen vill använda dem. Bättre att de kommer till nytta.

• sonrepma

Jag har fått guldet värderat och det blev tillräckligt för att täcka en av våra ringar iaf.
    Tänker inte göra en ny ring av guldet, utan i så fall ta pengarna till betalningen.

Men det är just känslan jag oroar mig för. Fall det skulle vara lite taskigt att ta grejer från gamla förhållanden till mitt nya liksom..

Men som sagt, det gamla guldet ligger ju bara och skräpar. :)

• Bustroll

Jag hade funderingar på det först jag med...kändes lite taskigt så...
    Men sen kände jag det att det gör ingen nytta varken för mig, min m2b eller de jag varit tillsammans tidigare om smyckena ligger i en låda. Jag ser det som så att jag inte tar av mina gamla förhållanden...de är historia och en del av mig. De gjorde att jag blev den jag är och då känns det för min del i alla fall okej. Alternativet är ju att slänga eller ge tillbaka smyckena. Oftast använder man ju inte dem i alla fall...jag skulle inte kunna, det skulle inte kännas rätt.

• Thewedding

Vi har smält och gjort förlovningsringar, sen har jag köpt min vigselring. Jag smälte smycken som jag vet att jag inte komma använda eftersom dom legat i lådan i flera år.

Så varför inte ? Gör det om det känns bra för dig.

• mittid

Sålde alla min smycken till pantbanken, dom betalar nu 130 kr/gram + att jag fick betalt för alla diamanter, klart bästa affären, guldsmederna betalar inte för begagnade diamanter, frågade runt... Det är läge att sälja nu när guldet står högt i pris. Vad gör dom för nytta i en låda om de ändå är från ett "tidigare liv" och man inte vill använda dom... säljer du dem så gör det med gott samvete!

• Clea

Jag tycker det e helt ok! Själv ska jag lämna in mina föräldars vigselring (de är skilda) o få den lite omgjord o sen blir den min vigselring. Mina föräldrar e skilda o jag har fått överta deras ring. Ringen e superfin o en riktigt fin "pjäs" =) Jag tycker det vore riktigt synd om den inte användes.

• Panzerfaust
    mittid skrev 2009-06-14 00:17:44 följande:
    Sålde alla min smycken till pantbanken, dom betalar nu 130 kr/gram + att jag fick betalt för alla diamanter, klart bästa affären, guldsmederna betalar inte för begagnade diamanter, frågade runt... Det är läge att sälja nu när guldet står högt i pris. Vad gör dom för nytta i en låda om de ändå är från ett "tidigare liv" och man inte vill använda dom... säljer du dem så gör det med gott samvete!
    Får väl inte göra reklam för företag men de som lyssnar på rockklassiker har garanterat hört världens sämsta radioreklam för några som köper guld, de betalar 144sek/g.
  • J D

Panzerfaust skrev 2009-06-14 02:23:54 följande:
    Får väl inte göra reklam för företag men de som lyssnar på rockklassiker har garanterat hört världens sämsta radioreklam för några som köper guld, de betalar 144sek/g.

Det är inte reklam om det inte är en närstående som gynnas av affären...

TS: Jag tycker att det verkar utmärkt att rensa bort sådant från gamla förhållanden. Att de går som en delbetalning till det nya kanske kan kanske kännas lite konstigt för dig men å andra sidan är det väl bättre att pengarna läggs där än att ni slösar bort dem på annat. Jag skulle hursomhelst passat på att göra mig av med allt gammalt nu när guldpriset är så högt!

• mittid

Radioreklamen är för ett företag där man skickar ditt guld, det kanske inte passar alla... 144 kr/gram är ju mer, men är det diamanter i smyckena så får man inget för dem och då blir det inte en bättre affär.

• shakynose

Bustroll skrev 2009-06-14 00:09:29 följande:

Jag hade funderingar på det först jag med...kändes lite taskigt så...Men sen kände jag det att det gör ingen nytta varken för mig, min m2b eller de jag varit tillsammans tidigare om smyckena ligger i en låda. Jag ser det som så att jag inte tar av mina gamla förhållanden...de är historia och en del av mig. De gjorde att jag blev den jag är och då känns det för min del i alla fall okej. Alternativet är ju att slänga eller ge tillbaka smyckena. Oftast använder man ju inte dem i alla fall...jag skulle inte kunna, det skulle inte kännas rätt.
    Eller hur!
    Bättre att rensa ut det gamla som man inte vill ha längre.
    Tänk så här: Om du gett t.ex. ett guldhalsband till din föredetta, hade det gjort dig ledsen om han sålde det för att betala för något han behöver? Hade det gjort dig ledsen om han sålt det för att betala för något hans nya tjej behöver? Varför skulle det då bekymra dig om han sålde det för att ha råd med förlovningsringar?
    Jag hade i alla fall inte blivit det!
  • shakynose
    sonrepma skrev 2009-06-13 20:36:56 följande:
    Jag har fått guldet värderat och det blev tillräckligt för att täcka en av våra ringar iaf.Tänker inte göra en ny ring av guldet, utan i så fall ta pengarna till betalningen.Men det är just känslan jag oroar mig för. Fall det skulle vara lite taskigt att ta grejer från gamla förhållanden till mitt nya liksom..Men som sagt, det gamla guldet ligger ju bara och skräpar. :)
    Jag vet inte hur vanligt det är att man använder exakt det guld man lämnar in, oftast smälts det väl tillsammans med allt annat skulle jag tro. Men det är i alla fall fördelaktigt att lämna in guld i utbyte mot nytt jämfört med att sälja för pengar, och hos vissa guldsmeder får man mer än andra just när man byter. Kolla runt lite så kanske du kan få mer! Min kompis hade en massa udda örhängen och gamla kedjor som hon inte använde, och när hon bytte in dem hos en guldsmed så fick hon smycken för mycket mer än vad hon skulle fått i kontanter.
    Har du kollat med guldsmeden som har ringarna, eller har du fått smyckena värderade av någon annan?
  • sonrepma

Tack för alla svar!

shakynose: Ja, jag har fått de värderade av en guldsmed, men det var ett tag sedan, så priset har kanske gått upp. Som några tidigare har skrivit i tråden så fick jag inte betalt för diamanterna i en av mina ringar, men om jag skulle göra ett nytt smycke hade guldsmeden kunnat "återanvända" dem i det nya.

Svar på tråden Smälta gammalt guld?