Inlägg från: sonrepma |Visa alla inlägg
  • sonrepma

Smälta gammalt guld?

Är det okej att smälta ner gammalt guld, för att ha råd med nya ringar?

Jag och min sambo är sugna på att förlova oss. Men istället för att vara ordentliga och spara pengar till det, vill vi göra det nu.

Jag är tyvärr arbetslös under sommaren, och han är för tillfället bara behovsanställd, så ingen av oss har en stadig inkomst.
    Vi har hittat "våra" ringar. De är perfekta, supervackra och vi har provat storlekar och allt. Prisklassen är helt okej. Det är ingen lyxhistoria.

Det enda som är ett hinder är just inkomsten. Jag har gamla smycken i guld som jag har kvar från tidigare förhållanden, och han också.
    Är det dålig stil att sälja detta guldet och sedan använda pengarna till nya ringar?
    Det är ju ändå gamla gåvor som man gör sig av med?
    Samtidigt är det ju sådant som vi har lämnat bakom oss, och smyckena ligger ju ändå bara och skräpar!

Eller är det kanske bättre att vänta till hösten, då både han och jag kanske har bättre inkomster?

Att dela upp betalningen på ringarna är ju också ett alternativ. Men det känns inte så romantiskt att betala av ringar. Det vill man kanske ha gjort på en gång...

Vad säger ni?

• Svar på tråden Smälta gammalt guld?
  • sonrepma

Jag har fått guldet värderat och det blev tillräckligt för att täcka en av våra ringar iaf.
    Tänker inte göra en ny ring av guldet, utan i så fall ta pengarna till betalningen.

Men det är just känslan jag oroar mig för. Fall det skulle vara lite taskigt att ta grejer från gamla förhållanden till mitt nya liksom..

Men som sagt, det gamla guldet ligger ju bara och skräpar. :)

• sonrepma

Tack för alla svar!

shakynose: Ja, jag har fått de värderade av en guldsmed, men det var ett tag sedan, så priset har kanske gått upp. Som några tidigare har skrivit i tråden så fick jag inte betalt för diamanterna i en av mina ringar, men om jag skulle göra ett nytt smycke hade guldsmeden kunnat "återanvända" dem i det nya.

Svar på tråden Smälta gammalt guld?