Inlägg från: DanKat |Visa alla inlägg
  • DanKat

AKUT!!! Behövs pass till Österrike?

Vi åker till Österrike på onsdag och mitt pass är totalförsvunnet efter flytten! Jag har möjlighet att skaffa ett tillfälligt pass imorgon men det kostar 1000 kr, så jag undrar om någon vet hur det är?
    Vi ska ju egentligen inte behöva pass inom Schengenområdet men åtminstone tidigare var ju svenskarna ändå tvungna ha det eftersom det inte står på körkorten ifall vi är svenska medborgare (enligt vad jag hört). Hittar ingen information om detta, kan någon hjälpa mig??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-17 10:35
    Tack så mycket för hjälpen allihopa! Jag ska inte flyga, så jag kanske kunde ha sluppit skaffa pass då... men nu är det iaf gjort, och nu slipper jag ju oroa mig för att det skulle bli någon kontroll också även om det verkar vara väldigt ovanligt.

• Svar på tråden AKUT!!! Behövs pass till Österrike?
  • DanKat
    Sobeit skrev 2009-06-14 18:47:29 följande:
    De rekommenderar att du har pass. Var själv in och läste inför vår bröllopsresa.
    Men om de bara rekommenderar (och det inte är ett krav) så är det kanske värt att skippa för 1000 kr? Det känns så onödigt, speciellt eftersom jag kommer byta efternamn typ en vecka efter resan så jag kan inte ens utnyttja passet de 7 månader det egentligen gäller.
  • DanKat
    Hubba skrev 2009-06-14 18:51:32 följande:
    Om du inte har pass så måste du ha ett internationellt körkort...
    Det fungerar inte med ett vanligt svenskt eller?
  • DanKat
    Hubba skrev 2009-06-14 18:56:55 följande:
    Nej för det visar inte vilken nationalitet du har utan det visar bara att du har ett svenskt körkort...
    Tack för hjälpen!
    Men blä vad surt att behöva betala en tusenlapp extra!
Svar på tråden AKUT!!! Behövs pass till Österrike?